Foderstat vid lösdrift?

J

jle

Jag undrar hur man håller koll på foderstaten hos flera Hästar som går på lösdrift eller sommarbete, hur kan man ha koll på vad varje häst får i sig???:confused: hästnybörjare:angel:

Sv: Foderstat vid lösdrift?

mina hästar har varsin krubba i "boxen" ( 56kvm) där äter dom sitt kraftfoder 2 ggr om dagen, på kvällen får dom äpplen och morötter i sina krubbor. Jag ger hö ute i hagen men jag har ingen aning om exakt hur mkt varje äter, men på deras trinda magar ser dom helt klart hö-dräktiga ut!

Jag har mina hästar på lösdrift och de har fri tillgång på halm i ligghallen. Jag lägger ut 30 kg hö om dagen, då blir det lite spill kvar som jag städar bort. Men jag räknar med att de får i sig drygt 9 kilo hö om dagen, lägger jag ut mer så blir det bara ännu mer spill.

Foderstatsberäkningen grundar sig alltså på att varje häst äter 9 kg hö om dagen. Sen lägger jag till det som behövs i form av lucernhack, havre, betfor och mineraler/vitaminer och ger det när de står inne i sina boxar. De kommer in ett par timmar om dagen för skötsel och ridning och för att få sin individuella kraftfoder giva.

Under betes säsongen brukar bara digivande ston få kraftfoder om de behöver, de andra brukar vara så feta så de får nöja sig med lite betfor.

I mitt foderstatsprogram finns det normvärden inlagda. tex går hästen på bete x antal timmar får den i sig y kg gräs. Och beräkningarna brukar visa att mina hästar får mer än tillräckligt. Eftersom de brukar vara väldigt runda och blanka så tror jag att foderprogrammet har rätt

Tack för båda svaren, jag har länge undrat och tänkt att kanske någon av hästarna blir utanför och inte får i sig tillräkligt.

Om man har lösdrift har man ett ansvar att se till att alla hästar får.
Ger man tillräckligt mycket brukar det inte vara något problem, men visst - när mina var nya ihop så fick vi fodra i flera olika högar, nu samsas det ur samma foderhäck.

I lösdrift kan man aldrig ha koll på foderstater hos respektive häst, man kan anta med aldrig veta. Även om hästarna individuell fodras med kraftfoder, så är en foderstat mer än så.

Tack för båda svaren, jag har länge undrat och tänkt att kanske någon av hästarna blir utanför och inte får i sig tillräkligt.

Den risken finns alltid, kanske inte att den blir utstött men hästar äter ofta i olika takt. Därför kan en äta långt mycket mer än vad nästa gör under te x 1 timma.

På sommarbete får man se till att ha rätt sorts bete för typen av häst som ska gå där, samt tillräckligt med bete och utrymme per häst.
Bete är då i princip alltid fullt tillräckligt för att täcka grundbehoven. Om man inte har en väldigt svårfödd häst, eller rider mycket under betestiden.
Exakt kan man inte veta, men sommargräs har ju oftast väldigt höga värden.

Ja foderstater brukar ju vara komplicerade vad jag har sett, om tex fem hästar går på lösdrift och de rids olika mycke och kanske till och med är av olika storlekar osv... hur håller man koll på så var häst får efter sin stat? Jag uppfattar det som att man ändå måste ha boxar att sättar hästarna i när de ska ha sina mål med mat. Anledningen till att jag undrar är att jag vet någon som bara har sina hästar på lösdrift och inga alls boxar på gården.

Sedan är det väl så att på ett bete kan hästen själv bestämma hur mkt den vill äta och till viss del även vad den äter? Jag tycker att det är skillnad mot hur man fodrar dem på vintrarna. Man får naturligtvisanpassa det så att de går på "lagom" bete.

Ja, det är klart. Du har helt rätt. Missade en del av frågan.

Vi gör så att vi lägger foderstaten efter den tjockaste hästen så får dom andra stödfodra på sidan om. Har funkat bra. Sen ger alla olika mycket kraftfoder i boxarna som vi även har tillgång till.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka