Sv: Foderstat vid lösdrift?
Jag har mina hästar på lösdrift och de har fri tillgång på halm i ligghallen. Jag lägger ut 30 kg hö om dagen, då blir det lite spill kvar som jag städar bort. Men jag räknar med att de får i sig drygt 9 kilo hö om dagen, lägger jag ut mer så blir det bara ännu mer spill.
Foderstatsberäkningen grundar sig alltså på att varje häst äter 9 kg hö om dagen. Sen lägger jag till det som behövs i form av lucernhack, havre, betfor och mineraler/vitaminer och ger det när de står inne i sina boxar. De kommer in ett par timmar om dagen för skötsel och ridning och för att få sin individuella kraftfoder giva.
Under betes säsongen brukar bara digivande ston få kraftfoder om de behöver, de andra brukar vara så feta så de får nöja sig med lite betfor.
I mitt foderstatsprogram finns det normvärden inlagda. tex går hästen på bete x antal timmar får den i sig y kg gräs. Och beräkningarna brukar visa att mina hästar får mer än tillräckligt. Eftersom de brukar vara väldigt runda och blanka så tror jag att foderprogrammet har rätt