Foderstat vid "fri tillgång"?!

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Jag har precis köpt ett Fellponny sto på 3 år och funderar nu på hur jag ska göra en foderstat till hösten.

Hon kommer få hösilage, "begränsad" fri tillgång. Eller rättare sagt det kommer stå en hösilagebal i lösdriften med ett slowfeedingnet på. Men jag kommer ju inte ha en aning hur mycket hon stoppar i sig?!
Med andra ord är en analys på hösilaget även värdelös?

Hur går man tillväga för att lista ut vad hon ska ha utöver hösilaget?
Just nu får hon bara mineraler utöver betet (anpassat för hästar på bete).

Tacksam för all hjälp och vill klargöra att jag inte söker hjälp med själva foderstaten utan hur man går tillväga :).

Sv: Foderstat vid "fri tillgång"?!

Nja, en analys är ju inte värdelös för att du har fri tillgång. Analysen tar vi ju för att veta vad hästen får i sig. Om hon blir för tjock, faller ur eller liknande är det bra att veta värdena så att du vet vad som kan behöva ändras och även förstås vilka mineraler hon behöver. För att veta vad hon behöver utöver silaget är analys det enda sättet. Det är ju inte säkert hon behöver nåt mer.

Jag har också fi tillgång, men bär ut i omgångar eftersom jag vill ha bra koll på hur balen ser ut. I början av säsongen väger jag det jag bär ut och fyller på när det börjar bli tomt, på så sätt vet jag hur mycket de får i sig och så utgår jag ifrån det när jag gör foderstaten sen. Så gjorde jag även med en tidigare häst som hade en egen höbal i hagen. Jag bar ut i omgångar och räknade efter hur mycket han åt innan han fick sin hela bal.

värdena är viktiga även när man har fri tillgång. Jag har också det, bal ute i hagen o så mkt de äter upp inne. Jag går mkt efter kvoter när jag räknar. Är det en låg kvot kompletterar jag med protein i kraftfodret, är det lite energi gör jag inget förrän hästen går ner i vikt. För oftast blir det bra med fri tillgång på grovfoder. Sen behöver de ju rätt mängder med Ca, P o Se, kvoten mellan Ca/P ska vara 1,2-3, o selen ska de ha 1,2-1,6mg ca om dagen. I februari/mars nångång börjar D-vitaminera i kroppen ta slut. Så att välja ett mineralfoder med vitaminer är en smart grej. Eller om det finns ett kraftfoder som kompletterar bra med extra vitaminer. Jag gillar tex hestekraft extra som inte bara har ett högre smrp innehåll utan även är koncentratfoder. Så 2 liter räcker för att ge hästen alla vitaminer o mineraler den behöver (även selen). HAvrefritt dessutom.

Tack för bådas svar! Hjälpte en hel del! Nu ska jag bara se till att kunna ta en analys på hösilaget. Hon som har lösdriften har nog aldrig tagit en analys innan..

Nu har jag en analys på hösilaget som vi kommer fodra med. Så jag kämpar med att göra en foderstat.
Smrp/Mj kvoten ligger på 7.2 vilket jag uppfattat som bra. Men Ca/P kvoten är 4.0!
Hur gör jag för att få ner den?
Kan man fodra med vetekli för att få ner kvoten? Vilka andra tips har ni?
Läser så mycket jag kan för att kunna räkna på en bra foderstat.
Men hur i hela friden räknar jag ut hennes behov? Kan tillägga att det är ponny på 3 år.

Tacksam för all hjälp :)

Ingen?

Vad använder ni för att beräkna foderstaten? Får inte opti-gnägg att fungera.

Jag använder SLU´s Utfordringsrekommenationer för häst och räknar själv i excel.

Smbrp/MJ-Kvoten är bra och du behöver förmodligen inte ge något kraftfoder. Men du måste ändå veta hästens behov för höet kan vara för energirikt för att passa perfekt. För att hyfsa till Ca/P-kvoten kan du använda fosforbalans.

För att veta hur mycket energi hästen behöver måste du veta vad den väger.
Väger den 200 kg så behöver den ca 28 MJ. Proteinbehovet är 6*28=> 168 g smbrp.

Hon väger ca 350 kg, ska kontrollmäta idag. Och då får jag ett energivärde på 49 MJ och ett smrpvärde på 294 som gärna kan vara lite högre då hon är unghäst som ska bygga muskler och växa. I vilket fall kommer hon inte att ha några problem med att tillgodose sig detta på fri tillgång på vårt hösilage.
Fosforbalans verkar svårt att få i hästen och hon är kräsen som det är. Men om jag ger henne 200 gram vetekli och en dl miner vit så får jag ner Ca/P kvoten till 2.6 vilket borde vara ok då det är under 3. Men då får jag lägga till lite betfor att blanda ut veteklit och mineralerna med.

Verkar detta vettigt? Tänker jag rätt? :)

Tack för ett mycket bra svar!

Betfor är bra för det sänker oxå Ca/P-kvoten. Innehåller 0,07% Ca och 0,11% P. Du har så hög kvot på ditt hö att du utan problem kan lägga på en hel del Betfor. Det är ju även bra för tarmfloran.

Det är olika bud om Ca/P-kvoten. Det finns en tråd här på foder där SpaderÄss skriver och hen menar att man absolut ska försöka hålla sig mellan 1,2-1,8.

Okej vad bra då kan jag öka givan m betfor mer än jag tänkt från början. Ska räkna lite mer på det.
Ok, ja himla svårt m Ca/P kvoten, känns som att det är dumt att ge sin häst så himla mycket fosfor bara för att få ner kvoten. Ska leta upp tråden, tack!

Du tänker lite tokigt. Du ska jämföra 0,7 med 0,11 dvs 0,70 med 0,11.
Betfor innehåller större procentandel kalcium än fosfor.

Götapetter :eek:

Jag har lagt på en nolla för mycket. Glöm genast mina betfor-inlägg!

Himla bra du uppmärksammade mig!

Ja. Näringsdeklarationen visar även att kalciumet är högre än fosforn därför sänker det inte Ca/P kvoten? :)
Eftersom att jag har ett underskott på fosfor.

Nu är jag tillbaks på att ge henne:
Hösilaget fri tillgång i slowfeedingnet (räknat på att hon smaskar i sig 7 kg) Rimligt?
300 g vetekli
100 gram betfor
100 gram miner vit.
Då har jag en Ca/P kvot på 2,4.
Då får hon precis 49 MJ och lite överskott smrp på 361 vilket kan vara ok pga tillväxt?

Vad bra! Ts-halten får jag kolla när vi börjar fodra med det då vi analyserat innan balning :).
Tack så himla mycket för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar