Foderstat till shetlandsföl

F

FiaLin

Då jag är grön vad gäller dessa små ponnyer så skulle jag vilja ha tips på foderstat, av erfarna, till en shetlandshingst som är född i år och gärna hur ni utfodrar era unghästar samt vuxna shettisar både i vila och i arbete.

Sv: Foderstat till shetlandsföl

Unga shettisar upp tills de fyller 3 år (den våren) har det funkat bra med fri tillgång på välbalanserat hö, lågt energivärde men normalt protein har funkat allra bäst, men även att blanda högt och lågt näringsvärde. Har inte provat med bara "stuterihö".

Håller koll på ungefär hur mycket de petar i sig, och kompletterar med det kraftfoder som behövs. Nästan alltid har det räckt med ½ kg Krafft Pluss Grön, något undantag har behövt mer.

Efter 3 år har det dock börjat märkas att de inte växer lika mycket, och fodergivan har behövt begränsas för att de inte ska bli för tjocka.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 098
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 345
Senast: Ise
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 645
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka