Foderstat till ponny föl!!

F

Flori

Jag har ett ponny föl, beräknas bli b-ponny som vuxen. Jag är lite nyfiken på vad Ni andra ger era ponny föl för foder osv!!:)

Sv: Foderstat till ponny föl!!

Mitt föl (beräknas bli d-ponny) får havre, linfrökaka och Edel Avel-pellets förutom fri tillgång på hö. Eftersom hon nyss har börjat äta kraftfoder ger jag henne väldigt lite (just nu 0,5 kg kraftfoder sammanlagt/dag), men ökar succesivt..

Största problemet som jag upplever är att få i henne tillräckligt med protein då höet inte har så höga proteinvärden som man skulle önska till ett föl.

Lyckligtvis äter hon ordentligt av både hö och det gräs som fortfarande finns ute i hagen. :bow:

Linfrökaka har låg kvalite på proteinet och är inget bra alternativ för att höja proteinet till en unghäst. Köp istället något proteinfodermedel med bättre aminosyrasammansättning.

Om man inte har alltför låga proteinvärden på sitt grovfoder så är lucern ett bra foder för unghästar.

Linfrökaka bör man ju inte ge särskilt mycket av, så självklart är det inte den huvudsakliga proteinhöjaren i hennes foderstat. Edel Avel-pelletsen med sina 135 g smrp och havren får stå för det mesta av proteintillskottet och linfrökakan som en ytterligare källa (255 g smrp) som dessutom bidrar till att bibehålla en blank hårrem, starka hovar och glad mage samt tillföra en hel del B-vitamin.
Linfrökaka må vara lysinfattigt, men havren lysinrik så jag räknar med att hon kan tillgodagöra sig en hel del av proteinet i den linfrökaka hon får.

Lucernhack är en bra idé, då jag inte vill behöva fodra med alltför mycket pelletsprodukter.. Ska köpa hem en säck. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
736
Senast: matson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025