Foderstat till gamling med fångrisk

poniihest

Trådstartare
Vad tycker ni att en bra foderstat till en gammal c-ponny är? Ätit krafft grund + betfor men han hade fång som ung och fångkänningar i somras och man ska tydligen undvika pelletsfoder eftersom de ofta innehåller melass för att binda pelletserna, och betfor innehåller för mycket socker... (?) Fick ett tips av hovis som är expert på området som utbildat sig både i usa och sverige att jag skulle sluta med kraftfodret och betfor o ge honom vetekli + raps&solrosolja under fången men det åt han bara två lass av sen tröttnade han på det.. Är Krafft Rehab något..?
MVH

Sv: Foderstat till gamling med fångrisk

Det finns pellets som inte innehåller melass och som sitter ihop utan tillsatser, en del lusernpellets är ett exempel.

Fånghästar bör undvika stärkelse från spannmål.
Krafft grund och krafft rehab innehåller mkt spannmål och då en hel del stärkelse. Vetekli innehåller inte lika mkt stärkelse men ändå en del. Jag förstår inte alls varför man ska ge det till en fånghäst, tror vi har diskuterat det tidigare.

Betfibrer däremot är bra mat för en fånghäst. Om man häller bort blötläggningsvattnset så försvinner den tilsattta melassen.

Ett bra grovfoder är det bästa. Det ska gärna vara timotejhö som inte är slaget alltför tidigt utan där det finns lite stjälkar i höet och inte bara tunna blad. Betfor, lusern och olja som tex rapsolja är också bra mat.

Senast ändrad:

Jag hade nöjt mig med ett bra grovfoder och inget utöver det. Shettisen går på den foderstaten just för att jag känner det onödigt att lägga pengar på kraftfoder och fångrisken ökar.

Är magen i olag får han lite betfor och jäst för att stabilisera magaktiviteten.

Jag hade nöjt mig med ett bra grovfoder och inget utöver det. Shettisen går på den foderstaten just för att jag känner det onödigt att lägga pengar på kraftfoder och fångrisken ökar.

Är magen i olag får han lite betfor och jäst för att stabilisera magaktiviteten.
Om det är en riktigt gammal ponny kanske det inte räcker med grovfodret, i övrigt håller jag med dig.

Lusern har jag kört ett par riktigt gamla hästar på, med dåliga tänder. Uppblött var det ett utmärkt foderval.

Det finns ju en hel del foder med lågt stärkelse (och i vissa fall även lågt i socker), jag skulle använda dem + grovfoder.

Exakt vilket/vilka beror ju på grovfodrets värden och hur mycket av det han äter, dvs vad som saknas.

Men olja, lucern (finns melassfri), betfor (finns melassfri), Spillers Happy Hoof eller om det krävs något av de dyrare 'specialfodren' med riskli som kommit på senare tid t ex. Det borde ta dig ganska långt =)

Jag ger min lusern, vetekli och soja (+ olja vid behov) och hon är jättefräsch och fin nu :)
Lite smal fortfarande men det är på uppvägen.

Lusern har jag kört ett par riktigt gamla hästar på, med dåliga tänder. Uppblött var det ett utmärkt foderval.
Min gamling fick riktigt otrevliga allergiska reaktioner på lucern (hög feber, svullnade upp i hela kroppen, tappade pälsen), så jag har fått hålla mig till betfor, vetekli och soja, (förutom så mycket hö han får i sig) vilket funkar bra på honom.

En allergisk reaktion mot ett foder betyder ju inte att det är ett dåligt val för andra. Vad var hästen känslig mot? Baljväxter?

En allergisk reaktion mot ett foder betyder ju inte att det är ett dåligt val för andra. Vad var hästen känslig mot? Baljväxter?
Jag vet inte vad som utlöste reaktionen annat än att det hände två år i rad i samband med att han började få lucern. Det räckte för mig. Jag har inte sagt att det är ett dåligt foder för det. Jag har aldrig sett eller hört om en så kraftig reaktion förut vad gäller lucern. Men en direkt koppling mellan reaktionen och lucernet var det helt klart. Många hästar funkar bra på lucern, det vet jag också, även om mina hästar inte utfodras med det mer.

Min häst är satt på en strikt diet för att undvika fånganfall i framtiden. Han får bara äta hö som blötläggs, halm, sockerfritt lucern och urvattnad betfor + mineraler, kiselgur och e-vitaminer med selen och lysin.
Just vete skall man undvika då det är det spannmål som innehåller mest socker, för övrigt så är det totalt spannmålsförbud för honom.
Hoppas att detta kan hjälpa dig något.
MVH Kryddan

Kom på en grej till, absolut inga äpplen, morötter eller annat hästgodis. Och inget gräs.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka