Foderstat till 2-årig quarter

F

FidoDog

Detta är första gången jag gör en foderstat så ha tålamod med mig... :o

Hö-analys:
7,5 MJ
38 g smb rp
2,1 g Ca
2 g P
0,6 g mg

Hästen är en 2-årig quarter som kommer att tömköras/promeneras i vinter. Quarter behöver ju lite mer mat än mindre musklade raser så det bör man räkna med oxå.

Jag funderar på följande foderstat:
Hö: 7 kg
Lusern: 1 kg
Havre: 0,5 kg
Mineraler + kalk

Då får jag en smb/MJ-kvot på 7,1 och en Ca/P-kvot på 2,5. Låter detta vettigt?

/FidoDog

Sv: Foderstat till 2-årig quarter

Hej!
Det ser vid en snabb koll ganska bra ut, men undrar varför du lägger till kalk när du får en så hög kvot som 2,5 mellan Ca och P?
Det räcker gott om den kvoten håller sig till max 2.0....
Kolla också att du får tillräckligt med selen i ditt mineralfoder, behovet borde vara nånstans runt 1,0-1,2.
Jag har lagt mina fullvuxna quarters på en kvot runt 7,0 men då har jag fri tillgång på hösilage och ger nästan bara skrammel i krubban + mineraler( steel joint)+ fosforbalans samt selen.

Mina unghästar har jag nog lagt närmare 8 i kvot som 2-åringar och 1-åringarna runt 9.

Jag upplever att de behöver en ganska hög kvot om man vill ha dem till de muskelpaket de kan vara.
Tilläggas bör att jag riktar min avel mot koklasserna vilket ju kan sägas är en ganska fysisk gren inom western.
Om man riktar in sig mot Pleasure och Hunter kanske det ser lite annorlunda ut?
Om inte annat ser kanske avelslinjerna lite mer fullblodsliknande ut.....
En bra sida för foderuträkningar tycker jag är:
www.hippocampus.slu.se

Till sist, glöm inte att alla hästar ändå är individuella i vilken foderstat de kräver!
Räkna är bra för div kvoter mellan olika mineraler och mnimibehov, sedan får man lov att se med ögat hur just din häst ser ut att klara sig i hull och välmående!

Hej!
Det ser vid en snabb koll ganska bra ut, men undrar varför du lägger till kalk när du får en så hög kvot som 2,5 mellan Ca och P?
Det räcker gott om den kvoten håller sig till max 2.0....
Kolla också att du får tillräckligt med selen i ditt mineralfoder, behovet borde vara nånstans runt 1,0-1,2.
Jag har lagt mina fullvuxna quarters på en kvot runt 7,0 men då har jag fri tillgång på hösilage och ger nästan bara skrammel i krubban + mineraler( steel joint)+ fosforbalans samt selen.

Mina unghästar har jag nog lagt närmare 8 i kvot som 2-åringar och 1-åringarna runt 9.

Jag upplever att de behöver en ganska hög kvot om man vill ha dem till de muskelpaket de kan vara.
Tilläggas bör att jag riktar min avel mot koklasserna vilket ju kan sägas är en ganska fysisk gren inom western.
Om man riktar in sig mot Pleasure och Hunter kanske det ser lite annorlunda ut?
Om inte annat ser kanske avelslinjerna lite mer fullblodsliknande ut.....
En bra sida för foderuträkningar tycker jag är:
www.hippocampus.slu.se

Till sist, glöm inte att alla hästar ändå är individuella i vilken foderstat de kräver!
Räkna är bra för div kvoter mellan olika mineraler och minimibehov, sedan får man lov att se med ögat hur just din häst ser ut att klara sig i hull och välmående!

Tack för svaret :bow:

Att jag lagt till kalk var mest eftersom jag fick rekommendationen att unghästar behöver mer kalk. Men det kan jag kanske hoppa över... :o Hmm, man ska kanske öka grovfodermängden ännu mer för att få upp Smb/MJ-kvoten. Men samtidigt vill jag inte pumpa in för mycket energi...

Jaja, vi får prova oss fram :smirk:

/FidoDog

Det är riktigt att unghästar behöver mer kalk.
Normalt brukar man ju säga att kvoten Ca/P ska ligga mellan 1.6- 2.0, tycker väl att unghästar ska ligga på den övre delen av den rekommendationen!
Kvoten kan ju ligga ännu högre än 2.0, men då ska det inte vara av tillsatt kalk eller annat mineralfoder/ kraftfoder, utan skall då komma från grovfodret.
Viktigt är att minimibehoven av kalk och fosfor finns i foderstaten så inte bara kvoten är bra!

Samma med protein och energi, inte bara ska det bli en bra kvot utan behovet måste ju vara uppfyllt för vardera ämne.

Jag skulle lägga till så mycket grovfoder som det bara går, tycker själv att fri tillgång funkar bra!
Dock funkar det ju bäst om man har en kvot på mellan 5.5-6.5 på hö/ hösilage tycker jag, till unghästar får det ännu hellre vara en hög kvot på grovfodret.
Ditt hö har en kvot på 5,0, vilket är något lågt och du har ju också lagt till lucern som komplement.
Soya är inte så dumt heller om man vill få upp proteinet och inte energin, man ger ju ganska lite i mängd också ( max 100g/100kg häst /dag)
Använder du lucernhack så räknas det också som grovfoder, vilket jag tycker är att föredra framför pellets.

Senast ändrad:

Jag har räknat både med Hippocampus och Fatima och där har det varit mellan OK och överskott på alla områdena. Så det känns som att denna foderstaten är en bra början. Frågan är bara om den är tillräckligt bra för en växande quarter :confused:

Vad är egentligen den stora skillnaden mellan lucern strå och pellets? Pellets har mindre energi, mer protein och man behöver inte ge lika stor mängd (väger mer). Om jag ska ge strå så blir det ju flera liter.... :o

/FidoDog

Lusern strå/hack räknas som grovfoder och ger trådfibrer , mycket bättre för magen på hästen!
Det tar längre tid att tugga i sig, vilket tillgodoser att hästens tuggbehov blir bättre uppfyllt jämfört med pellets.

Pelletsen bör dessutom blötläggas då det är lätt att de får foderstrupsförstoppning av det annars om de är lite glupska.

Jag väljer alltid strå/ hack före pellets av dessa anledningar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
551
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 337
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka