Foderstat shettissto med ett föl

D

Dalby0512

Hejsan,

Undrar lite över den foderstat jag fick med hem till vår bastanta shettis - nybliven mamma för första gången. Hon har varit på ett jätte-bra 'BB' och kom hem i helgen med en 'matsedel':

Morgon:
1 kg havre
0,5 kg Krafft grov plus
2 dl blöt betfor

Kväll:
1 kg havre
0,5 kg Krafft grov plus
2 dl blöt betfor
samt 2 kg hö (3 kg om betet tar slut)

Hon går nu på sommarbete med några andra shettis damer i en hage med rikligt med gräs (dock ej gödslad). Hagen består bådde av fd betad mark som nu vuxit upp (nytt skirare gräs) och delar med tidigare obetat gräs (mer strå). Jag är inte bra på detta med shettisar och mat men även om hon har föl vid sidan höll jag på att smälla av när jag såg 'matsedeln'. Det här är ju MASSOR! :eek:

Jag skulle vilja trappa ner till MAX 1 kg Krafft och lägga till lite Mineraler. Nu är jag dock osäker om detta är rätt. Samtidigt vill jag inte minska så snabbt då jag är rädd att hon kanske sinar då...?:confused:

Hur mycket behöver eg. en shettisfölmärr på bete? Någon som har erfarenhet avdetta? Råd mottages tacksamt.:bow:

Sv: Foderstat shettissto med ett föl

Jag kan inte detta med foderstat så bra men jag slås av att hon får så mycket betfor över dagen.Samt 2kg havre!???

Nu har jag inte räknat just på shettisston men jag vet att dom behöver förhållandevis mer mat än stora ston med föl. Detta bland annat för att dom mjölkar mer i förhållande till sin vikt. Det verkar inte vara särskillt ovanligt att mjölkande shettisston får för lite mat eftersom man är van att hela tiden svälta dom små liven.

Sara

Jag skulle ge ett shettis-sto lusern. Betfor är väldigt bra, o så är mineraler oxå viktiga.
Nu har ju inte jag ett sto, men en valack. Han får lusern o betfor samt mineraler o jäst o linfröolja.

Ge ditt sto lusern pellets eller hack det spelar ingen roll om betet är "fattigt".

Ett bra bete, ej förvuxet, täcker i regel mjölkande mammors behov med råge. Mineraler, ffa kalk kan behöva läggas till om inte marken är kalkrik + saltsten, selen. Skulle inte ge havre eller kraftfoder med spannmål till en shettis på försommarbete. HH

Jag reagerar på mängden kraftfoder - 3 KILO är på tok för mycket i mina öron, dessutom skrev du att hon var bastant... Det stämmer att shetlänningar mjölkar mer än större hästar i förhållande till sin vikt, men för den sakens skull ska man inte överdriva kraftfodergivan...
Ett av mina digivande ston var väldigt tunn när hon kom, hon får nu 2 DL kraftfoder + 4 dl blöt betfor om dagen, + hö på kvällen ca 3 kg. Går på bete om dagen. Och hon är på väg upp i vikt... Mina andra digivande ston klarar sig bra på enbart betet + salt och mineraler. Dom mjölkar jättebra, fölen är runda och fina och mammorna likaså. Har du magert bete så ge henne hellre mer hö, men snälla dra ner på kraftfodret... Annars finns ju risken för fång. Det bästa är - titta på hennes hull! En shetlänning mjölkar mer än andra raser - ja, men deras energibehov är betydligt mindre i ursprungsläge än andra raser... Titta vad som finns att äta på shetlandsöarna, där har dom det inte fett :-) - därav deras storlek...

Jag tycker också att det är helt på tok fel. Hade räknat med att få stödfodra lite men inte dessa mängder.:eek:

Men hur går jag bäst till väga? Jag har redan börjat dar ner på allt men vill ju inte sluta tvärt för jag förmodar att det kan påverka hennes mjölk, eller..?

Jag har redan börjat att dra ner stegvis och tror efter att ha fått råd här på nätet att jag ska ersätta med bara lite betfor och ngn dl krafft. Samt mineraler. Ev. kanske jag kan ha med lite luzern för att vara på säkra sidan..? Det ÄR ett bra bete så jag tycker inte att hon ska behöver mer. Hon är ju inte mager som sagt...

Är mest orolig hur snabbt jag kan dra ner...:confused:

Fast alltså, långt ifrån alla digivande shettisston håller sig runda och fina på bara bete. Sen beror det en del på var man bor, ffa i år när åtminstone vi här i sydost inte har fått något regn alls på hela våren. Här börjar betena torka bort, så jag räknar iskallt med att få tillskottsfodra hela sommaren, om vi inte får en hel veckas ihållande regn snart :crazy: Fast då köper jag fler ensilagebalar av samma som jag hade i våras och ställer ut i hagen...

Man måste ju också komma ihåg att betet brukar vara ganska näringsfattigt i juli.
Jag vet inte hur gammalt ditt föl är, men jag hade nog inte tagit bort allt tillskottsfoder utan låtit en del vara kvar för att täcka proteinbehovet. Skippa betforn och behåll Krafft Pluss Grön är nog mitt tips. TIll att börja med räcker det kanske med ½ kg/dag dock, tills du ser hur hon reagerar på det!

Sen är jag ju en skeptiker, tyvärr... :angel:
SOm jag skrivit på andra ställen så är det tyvärr många som tror att shettisen är fet när den har en stor mage, att den är tunn över rygg och rumpa ser folk inte... :smirk:
Därför blir jag ju nyfiken på hur ditt sto ser ut? Är det som mitt gallsto som man kan duka frukostbordet på ryggen på? Eller hur ser hon ut?
Själv är jag inte nöjd med hullet om de har minsta antydan till uppstickande ryggrad. Så jag brukar oftast tillskottsfodra mina shettisar när de ger di.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 782
Senast: svea
·
Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 339
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar