Foderslakt - finns det längre?

ameo

Trådstartare
Moderator
Finns det någonstans där man kan lämna häst för foderslakt idag?
(foderslakt = köttet används som foder åt rodvdjur främst i djurparker)

Kolmården tar väl inte emot längre?
Kävlinge lades ner för några år sedan. Det startades ett nytt foderslakteri i Växjö men jag har inte hört mer om det sen. Finns det kvar?
Finns det någon annan stans?

Sv: Foderslakt - finns det längre?

Kolmården tar vad jag vet inte emot längre. Förra vintern var det så lång kö att dom inte tog emot.

Orsa Björnpark tar emot..
senast augusti 2010 var en bekant dit med häst.

undrar också varför kolmården inte tar emot ?

De ville inte ha så mycket hästkött. Djuren blev tydligen för feta.
Det är vad jag har hört iallafall.

Det är vad de har svarat mig när jag har frågat.

Det är typ vad jag hört med. Hört att på grund av arbetsmiljörisker lades det hela ned, en släkting jag har fick ta hand om en del praktiska saker där (behållare för inävlor m.m) och han sa också att det blev så mycket andra praktiska problem i och med mängden hästar som slaktades där m.m. Mackan här på forumet som jobbar på Kolmården, kanske kan komma hit och förklara den egentliga anledningen.

Skånes Djurpark ta emot men är en kö på minst 2 månader. Vi länade en isis dit. Mycket lugna och trevliga, man få den tiden man behöver för att ta farväll både innan och efter.
Den en killen var helt underbart hade fickorna full men morötter. Har aldrig sätt vår reserverade häst så nyficken på en ny mäniska. Kan rekomendera dem varmt.

Stämmer bra att det beror på brister i arbetsmiljön, personalen var inte så förtjusta att behöva stå i oisolerade utrymmen och stycka vintertid m.m.

/Em

Varför vill man lämna till foderslakt? Ingen värdering - jag bara undrar för jag vet inget om det.

Varför vill man lämna till foderslakt? Ingen värdering - jag bara undrar för jag vet inget om det.

Kanske för att rovdjuren också vill ha mat? Det kanske är så att ägaren tycker att det är en bra sak, precis som andra kanske vill kremera (eller vad det heter) sin häst eller begrava den, en "smak"sak...
Jag vet inte, jag bara tror att det är så :)

Orsa björnpark har tagit emot förut vet jag, var med och lämnade 2 kalvar där förut. Fast det var nog 2008 om jag inte minns helt fel.
Djuret får dock inte vara behandlat med något, har jag för mig att dom sa.

De jag vet som gjort det har anfört kostnaden (det var gratis på Kolmården iaf förr), och framförallt att det blir ett naturligt kretslopp. Djuret dör på en plats, och blir sen mat på samma plats - men inte människomat.

Dvs man slipper kadaverhanteringen.

Jag skulle gärna lämna till foderslakt om jag hade möjligheten.

för egen del:
Jag skickar gärna till slakteri, men när hästen har behandlats med läkemedel som har slaktkarens kan man ju inte göra det.
När man slaktar till djurfoder behöver man inte bry sig om ev. livstidskarenser. (detta enligt slakteriveterinären på senaste slakteriet där jag lämnade häst, vi pratade lite om det då) Foderslakt är ju ett sätt att ta tillvara tillgänglig köttråvara, det är ju onödigt att bränna den om den kan användas.

Och givetvis för att slippa kostnaden för kadaverbil och destruktion. För gräva ner hemma vill jag inte. Det blir billigare för mig att köra hästen till t.ex Skånes Djurpark än att skicka till destruktion.

Foderslakten i Växjö har nog inte varit igång sedan hösten 2009.
Det finns fortfarande registrerat som bolag, men de annonserar inte längre och jag har inte hört att de har hämtat djur i området där jag är verksam.

Det var ett företag som annonserade på blocket förra våren som skötte avlivningar. Det stod nödslakt i annonserna, men jag vet inte om köttet gick till foderslakt. Jag har gjort nya sökningar men inte hittat dem igen.

Det är jordbruksverket som godkänner anläggningar som håller på med foderslakt. Du kanske kan ringa dit och fråga om det finns några anläggningar som är igång i södra Sverige?
Djurparkerna måste ju köpa in sitt kött någonstans ifrån, ring till bla. Ölandsdjurpark eller till Borås, jag tror att de båda köpte kött från Växjö innan, du kanske kan använda dig av deras nya leverantör?

Tror Nordens Ark tar emot om djuret är obehandlat. Hörde från en vänn som jobbar där att de får samtal om minst en häst i veckan.

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
4 075
Senast: Badtz Maru
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 585
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 908
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka