Foderskatten slår mot miljö och svenska jobb

vallhund

Trådstartare
Hittade den här artikeln om hund/kattfoder o momsens betydelse, tyvärr hann det bli betalvägg innan jag kom mig för att lägga in den, men del av problematiken framgår.

"Svenska företag producerar i dag djurfoder i Sverige som fraktas till Tyskland, för att därefter via tysk näthandel skeppas tillbaka till Sverige. Det är en ohållbar situation som slår mot svenska jobb och miljön, skriver Cecilia Dannborg Wilson, Zoobranschens Riksförbund."
https://www.svd.se/foderskatten-slar-mot-miljo-och-svenska-jobb

Hittade den här artikeln om hund/kattfoder o momsens betydelse, tyvärr hann det bli betalvägg innan jag kom mig för att lägga in den, men del av problematiken framgår.

"Svenska företag producerar i dag djurfoder i Sverige som fraktas till Tyskland, för att därefter via tysk näthandel skeppas tillbaka till Sverige. Det är en ohållbar situation som slår mot svenska jobb och miljön, skriver Cecilia Dannborg Wilson, Zoobranschens Riksförbund."
Jag kunde läsa artikeln och visst har han rätt, helt vansinnigt att oavsett vara som produceras i Sverige ska den transporteras till annat land för att sedan transporteras tillbaka till Sverige igen pga momsen. Helt galet att det kan bli billigare för konsumenten att köpa varor som transporteras långt och som i det här fallet helt i onödan.

Det är lika galet som bordershoparna, först ska lastbilarna gå dit med svensk öl och cider och sen ska svensken köra dit och fylla sin bil och åka hem igen. Superbra för miljön, verkligen! :up::meh:

Jag kunde läsa artikeln och visst har han rätt, helt vansinnigt att oavsett vara som produceras i Sverige ska den transporteras till annat land för att sedan transporteras tillbaka till Sverige igen pga momsen. Helt galet att det kan bli billigare för konsumenten att köpa varor som transporteras långt och som i det här fallet helt i onödan.
Jag kunde läsa så mycket att råvaror som går till människomat har lägre moms än de som går till djurfoder. 😡

Jag kunde läsa så mycket att råvaror som går till människomat har lägre moms än de som går till djurfoder. 😡
Ja, det är ju så det är. Jag köper ju hellre ben och kött typ hjärtan i matbutik än i zoohandeln pga priset. Det som går till djurfoder är ju oftast dessutom det som inte går att sälja som människomat, inte för att det är något fel på det utan för att ingen köper det.

Jag och en vän pratade just om alla vansinniga transporter igår. Jag köper svensktillverkad katt och hundmat tillverkade av svenska råvaror och då helst foder som är tillverkat nära men nu när min hund går igenom en mag-tarmutredning så stör jag mig på att alla foder veterinären menar att jag ska ge är tillverkade i USA. Jag skulle aldrig någonsin köpa foder tillverkat i USA annars med tanke på deras antibiotika användning och med tanke på transporterna. Så märkligt att de inte kan rekommendera svensktillverkade foder av svenska ingredienser istället!

Det vi pratade om var just det här att även om jag köper svenskt foder av svenska ingredienser som har tillverkats nästgårds så kan det ha transporterats långt och det är verkligen helt vansinnigt! Det skiljer ungefär 100 kr i pris för en säck om 11 kg om jag skulle köpa ett foder producerat i Sverige, nästgårds för min del, av svenska råvaror på nätet, i det här fallet från Danmark, än om jag hade köpt det i närmaste butik en mil bort t ex. Vill man verkligen värna om miljön från politiskt håll är det här ett område som måste ses över! Jag hade också önskat att alla producenter hade distribuerat sina foder så som Magnussons gör. Dvs. att det går att köpa direkt från tillverkaren men att det även går att köpa i butik. Det borde ju iallafall minska klimatavtrycket att köpa direkt från tillverkaren och transporten bara går från deras lager och hem till konsument istället för att fodret ska fara runt halva jordklotet innan det hamnar hos konsumenten. Att det skulle vara samma momssats oberoende av om det är människo eller hund/kattmat som producerats borde vara helt självklart.

Som jag skrev i en annan tråd igår. Det är inte ok att lägga in hela artiklar eller texter. Korta citat är vanligen ok.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka