Foderränder på 3 månaders föl???

Ruskare

Trådstartare
Hej!

Har varit och tittat på lite föl för ev köp. Ett av fölen (tre månader gammalt) hade foderränder på hovarna?? Kan det verkligen vara så? De var buckliga och man kunde tydligt se 2 kraftiga ränder på samma ställe på alla 4 hovar. Är detta normalt? Eftersom fölet endast är 3 månader gammalt bör det ju inte vara foderränder??´Eller??

Tack på förhand!

Sv: Foderränder på 3 månaders föl???

Normalt sett blir det ju en rand när hoven börjar växa helt enkelt.

Så får så gott som alla föl. Precis som athena skriver, så blir det en rand där hoven börjar växa när fölet är född.

Ok, men att det är 2 ränder är inte heller ngt konstigt då? En ca två cm från kronranden och en lite längre ner. Tack för snabba svar:)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar