Foderränder eller fång?

S

skruttmeister

Har en fundering (och jag vet att det redan finns en fångtråd men hittade inte riktigt svaret jag sökte..), nu är det så att min ponny har fått "konstiga" ringar på hovarna. Har hört att det kan vara "foderringar" (byte av foder) men har även hört att det kan vara fångringar. Han har aldrig visat symptom på fång förut men börjar nu bli lite väl orolig över dom här ringarna då dom hela tiden kommer. Har hört med vet. och ingen har konstaterat fång på honom (hände en gång då veterinären gav fel "dom" så han var fångfri). Har inte bytt foder för honom heller, utan har ätit lika hela tiden.

Bör jag kontakta vet. iallfall och höra med dom eller bara låta det här vara?

Har bild på hoven utifall att någon skulle vara intresserad av att se.

Sv: Foderränder eller fång?

Enligt min hovslagare kan dessa ränder även uppkomma om hästen gått med för hög trakt och för lång tå. Så hoven nästan trycks ihop lite om du förstår vad jag menar?

Läste på ett annat ställe här på Buke att fång ränder buktar innåt och foder ränder buktar utåt?

Okej jag ska kika runt lite mer! Ja allt hö är från samma vall och värderna är kollade och det är bra värden som hästen är van med.

Hästar kan även få sådant om dom varit halt en period och avlastat benet. Ofta kan man se på hästar med problemhover (t.ex) att den ena hoven kan vara mindre pga att den inte belastas på samma sätt.

foderringar är jämna runt hela hoven. det är inte fångränder, pga att tån drar i väg snabbare så att ränderna svänger.

fångränder brukar också vara djupare, det är en tydlig skillnad mellan hovtillväxten före och efter fånget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 812
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30