Foderråd/hjälp

nangiialaa

Trådstartare
Såååå, jag har fått hem en tävlingshäst, ett sto på 11 år. Hon har tidigare gått 130 hoppning men som nu har gått med två föl ganska tätt inpå varandra. Igångsättning efter föl nr 2 påbörjades i våras men pga för snabb igångsättning, ej av mig, skadade hon sig och har precis börjat bli återställd. Hon är under igångsättning nu igen men har fortfarande mkt muskler och ganska bra ork kvar, dock är den där fölbuken kvar. Alltså behöver hon bli av med den/gå ner i vikt men ändå orka igångsättning och muskeluppbyggnad för att vara ute på banan igen till våren. Vad skulle ni rekommendera?
Jag har fått detta förslaget från en vän som är mkt kompetent inom foderstater: Fibergi Muscle Up, lucernpellets och betfor blandat med vetekli.
 
Hon är under igångsättning nu igen men har fortfarande mkt muskler och ganska bra ork kvar, dock är den där fölbuken kvar. Alltså behöver hon bli av med den/gå ner i vikt men ändå orka igångsättning och muskeluppbyggnad för att vara ute på banan igen till våren.
Först reder vi ut begreppen lite.

Fölbuk, som du kallar det, beror inte på att hon behöver gå ner i vikt! Utan det brukar bero på att bukmuskulaturen har varit uttöjd när det legat ett föl i magen. Fölbuken drar ihop sig när bukmuskulaturen blir tränad och stark igen.

Sen hade det varit intressant att se hur hon ser ut, är hon rund och fin över rygg och rumpa?
Jag undrar för att ha ett litet hum om ifall det är, som med många avelsston, proteinbrist efter digivningen, eller helt enkelt hur hon ser ut.

Vad du ska ge och hur mycket, beror helt på vad höanalysen säger. De foderslag du nämner kan vara helt rätt eller helt fel...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 949
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 806
Senast: lewellyn
·
Hästvård Min häst har varit halt nu i 2 veckor ungefär, och vi vet inte riktigt vad det kan vara. Veterinären och hovslagaren säger två helt...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 032
Senast: lillarut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp