Foderråd för kräsen hund med känslig mage

R

Raderad medlem 94602

Den här tråden har mina grannar bett mig starta för att få råd.

Det gäller deras kinapuff som är lite över året och behöver gå upp i hull. Den har alltid varit svår i maten och vikten. De köpte den som 4 månaders valp och redan andra veckan hos dom fick den kräkningar och diarréer som gjorde att den lades in. Trots flera dygn på sjukhus hittades inga fysiska fel så hunden är ganska väl genomgången och virus misstänktes.

Sedan dess har den varit enormt kräsen i maten. Tröttnar snabbt på det foder de köper. De har gått igenom det mesta i torrfoderväg. Jag tipsade dom då om färskfoder som de inte hade någon erfarenhet av. De köpte då Hallas färskfoderburgare. Resultatet blev diarré och efter tre dagar gav de upp. Jag vet dock inte hur färskfodret fasades in....kanske gick det för fort?

Idag satt vi ute med hundarna och pratade och kom in på det här...de ville ha råd och tips. Enligt veterinären skulle det göra gott med så mycket som 1-2 kg på den här lilla hunden!
Min tanke är fortfaranade något färskfoder, men vilket? Kanske blanda ut det med något om nu hunden har så himla känslig mage? En matsked olja i varje måltid som extrapuff?

Alla mina hundar har varit slasktrattar med plåtmage så jag känner att det här med känslig mage och kräsenhet är helt utanför vad jag an tipsa dom om.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Vom og hundemat, varianten med lax i. Mild och mycket fett (bra om hunden behöver gå upp). Fasa in genom att blötlägga den mat hunden äter idag (torrfoder) och öka successivt mängden. Är hunden inte van att äta färskfoder är det en väldigt stor omställning, speciellt om hunden har känslig mage redan innan. Vi talar en matsked om dagen första tiden.

Byta foder ofta är big no-no till hund med känslig mage.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Tack.
Jag hade Vom i bakhuvudet just pga fetheten. Ska vidarebefordra råden. Bra att du säger mängden under infasningen :)
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Ev skulle jag blanda ut det med välkokt ris i början för att ytterligare buffra lite för magen och göra det mildare. Riset borde sedan kunna fasas ut.

Min mamma har en puff som också är kräsen. Men jädrar vad hon kunde äta när hon kom hem till mina hundar som BARF:ades.... :D Det slank ner både det ena och det andra.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Jag skulle nog börja med Bravo eller Nordic först till en hund med änslig mage och som enbart käkat torrfoder förut - VoH kan ge bakslag om den inte är van vid att käka foder utan fibrer i och pga att det är väldigt fett. HUndar med känsliga magar får lättare problem om maten är fet.

Bravo och Nordic har många bytt rakt över till utan problem och det även på många maghundar som varit fler år gamla. Fungerar det, så kan man alltid gå över till VoH senare - men det är mitt råd :)
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Jag skulle börja med att tipsa om att göra en allergiutredning primärt. Så man kan utesluta sånt.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Färskfoder från nordic, bravo eller kanske voh borde bli bra, finns även mush vaisto som är smidiga och väldigt bra om man har liten hund.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Har hunden fått någon behandling för magen? Även om de inte hittade något så kanske den har fått magmediciner. Åt den bättre under tiden den medicinerades i så fall?
Låter som en hund med ont i magen.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

De kan prova att ge Standart Aptit, som man blandar med lite vatten i torrfodret. (Om de inte vill prova något annat färskfoder så klart.) Det innehåller blodmjöl och lite öljäst (med B-vitamin).

Det har gjort att vår hund som helst ville gå sin väg när det var matdags till att stå och vänta tills hon får den när vi börjar förbereda. Nu ätor hon mer och med stor aptit.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Har hunden fått någon behandling för magen? Även om de inte hittade något så kanske den har fått magmediciner. Åt den bättre under tiden den medicinerades i så fall?
Låter som en hund med ont i magen.

Nej den behandlas inte för något i nuläget men har varit hos veterinär i februari senast för vacc och då diskuterades även detta. Tydligen inget vetten satte så stor vikt vid eftersom den inte föreslagit någon behandling, bara att hunden behövde öka vikten.

Dock gick hunden på specialkost och medicin en period efter den var inlaggd i somras. Den skulle sen fasas över på vanlig kost igen vilket de försökt med. Den tål oftast de olika fodren med magen kan bli lite svajig ibland. Det största problemet är att den inte äter något av de foder de testar mer än ett kort tag.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Min hund hade känslig mage och åt varje sort torrfoder jag provade i ca 2-3 veckor innan hon ratade det.
Med hjälp av buke bestämde jag för att pröva Nordic spannmålsfri och hon har ätit det nu ca 2 månader.
Skålen blir renslickad och magen och hull är kanon. Bytte rakt av (förutom den enda dl torrisar hon får de få dagar hon äter lunch på dagis, som går ner ibland o ibland inte).
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Inte matolja när en hund är lös i magen / har diarré. Då blir det ännu värre. Om hunden är väldigt hård i magen kan man ge 1 tesked matolja för att den ska bli normal.
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

KL

Tack alla för råden. Jag vidarebefodrar allt så får de själva ta ställning.

Bra dpmatte att du sa det om oljan. Gödde upp en avmagrad häst med bla hjälp av lite olja så det var en ren brainstorm från min sida ;)

Alltid lär man sig något nytt!!
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

KL

Tack alla för tipsen. Hunden håller nu på att fasas in på VoH och det går rätt okej. Det kluriga är tydligen att hitta något att blanda ut färskfodret med åt den kräsna herren ;)
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Goda nyheter.
Grannvovven går nu enbart på VoH och mår utmärkt på det. Ingen dålig mage och han äter det med god aptit :)

Nu är det bara att börja vänta på viktuppgången men hälften är redan vunnet iom att 1-han äter och 2-han är bra i magen.

Tack Bukes hundvänner :bow:
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Vom og hundemat, varianten med lax i. Mild och mycket fett (bra om hunden behöver gå upp).

Fast är den varianten verkligen så mild?
Det är den enda maten som min hund blir dålig i magen av, inklusive all skit som hon försöker stoppa i sig ute…

TS, skönt att det verkar lösa sig!
 
Sv: Foderråd för kräsen hund med känslig mage

Nu har ni ju redan hittat ett alternativ som verkar funka annars kan jag tipsa om exklusiven som är bra för kräsna hundar som behöver gå upp i vikt med känslig mage.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Behöver tips om mat till känsliga magar. Jag har 2 flacoated retriever tikar. Vi körde Priima's färskfoder bra länge, och det funkade...
2
Svar
24
· Visningar
8 108
Senast: sooetnos
·
Hundhälsa Då var det dags, rädslan, ångesten och tankarna att "man ska inte skaffa djur". Mollan är dålig, och jag livrädd! Idag vid 14-tiden låg...
Svar
13
· Visningar
2 131
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp