Foderproblem HJÄLP!!!

Angelina

Trådstartare
Min 15 månaders goldentjej har lite olika problem som gör det jättesvårt att hitta foder som fungerar.

I början åt hon carrier valpfoder och hade diarré jätteofta och var smal som en sticka. Bytte till Axes premium och då blev magen bra men hon blev tjock/rund/trivselvikt/mullig (fick ändå mindre mat än rekommenderad mängd) och pälsen blev en katastrof. Prövade med A-M Hammarlunds AE-olja en kortare tag och pälsen blev mycket bättre (fortsatte med axess + oljan). Tänkte då att jag skulle byta till ett foder med högre A-vitamin innehåll och köpte Purina Pro Plan salmon and rice som skulle vara så bra för både mage och päls. Jag medger att det var lite av en impulsgrej, jag läste på massor av säckar och blev väl lite förvirrad till slut, för nu ser jag att den har 30 protein och 19 fett (hon har ätit lite av den och hon verkar må bra men jag blandar nya och gamla maten än så länge). Min hund kommer att bli smällfet med största sannolikhet:crazy: .

Vet ni något annat foder som passar för en 15 månaders hund med känslig hud och mage samt har väldigt lätt för att gå upp i vikt? Det måste vara minst 20.000 IE A-vitamin i fodret.

Tacksam för svar *river mitt hår*!!!!

Sv: Foderproblem HJÄLP!!!

Jag säger som vanligt, byt till färskfoder.

Om du absolut inte har möjlighet till det så hade jag gett Purina en chans, jag var själv nöjd med det när jag körde på torrt...

//E

En av mina tikar hade förut problem med lite eksem.
Men sen jag bytte till Eukanuba lamm o ris har hon varit bra.

Precept sensicare, rent lamm och risfoder. ingen vete-, majs-, soja-, nötkött- eller kycklingprotein är 22protein 12fett. finns nog mer info samt om återförsäljare på www.lupus.se

Jag säger som vanligt, byt till färskfoder.

Om du absolut inte har möjlighet till det så hade jag gett Purina en chans, jag var själv nöjd med det när jag körde på torrt...

//E

Färskfoder har jag svårt att köpa just nu, frysen är oftast full och jag behöver köpa en till bara jag får råd.

Purina verkar funka bra men det är ju fetthalten som är det dåliga...

Prova Royal Canin, Jätte bra foder och finns särskilt till vissa raser.
Jag använder det till alla mina hundar och ingen har haft problem med magen. Pälsen blir också superfin.
/Abraham

En så ung, stor och kanske livlig hund kan mycket väl behöva en hög proteinhalt. Beror ju lite på hur mycket ni och hunden är ute och "arbetar".
I ditt fall så skulle jag inte oroa mig för fetthalten på 19% för det är nog vad din hund behöver. Det man får vara medveten om är istället att högenergifoderna ger allt hunden behöver vid mindre mängder än de billigare standradfodren och dra ner på mängden istället om hunden blir fet. Eller som med alla andra som blir lite runda, öka motionen.
Om pälsen blir torr eller huden "mjälligt" beror det till den största delen troligen på att det är för lite fett i maten. Det man ska tänka på är att hundar inte har samma matsmältning som vi har och har lättare att tillgodo göra sig ett animaliskt fett än ett vegetabiliskt. När jag och lärde mig foderlära för hund vilket är ett tag sedan sa man att inte alls kunde dra nytta av vegetabilskt fett, vet inte om gäller fortfarande.
Att säga att det ena eller andra fodret är bättre är väldigt svårt, Själv har jag jobbat mycket med problemhundar och ca 20 olika hundar om året. De foder som funkar perfekt på en hund är katastrof för en annan. Vissa hundar mår jättebra av billiga standard foder från den vanliga mataffären, andra behöver dyra specialfoder eller till och med bara rent kött för att må bra. Klart är att fel foder har stor inverkan på hela hunden. Har sett riktiga monster till problemhundar bli världen snällaste familjehundar bara genom att hitta rätt mat.

Tycker du ska kika på professional dogfoods foder. De är mkt bra, för att uttrycka det milt ;)

Färskfoder har jag svårt att köpa just nu, frysen är oftast full och jag behöver köpa en till bara jag får råd.

Purina verkar funka bra men det är ju fetthalten som är det dåliga...

Tänker också rekommendera färskfoder. Överlägset bäst. Ska du ändå köpa en ny frys (som du säger) så kan du redan från början reservera en hylla eller två för hundmat. Då får du t ex in 25kg Fodax. (2x12,5kg) Borde räcka ca 1,5månad eller så åt din hund.

Axess Premium hade du provat. Ett foder som vi tyckt funkat bra på våra voffar som varit känsliga. Våra hade dock aldrig problem med pälsen - tvärtom. Brukar också rekommendera att man kanske ser upp med fisk och mejeri-innehåll i maten om man har en hund som är känslig. Man kan i alla fall testa om det hjälper.

Hade en hund som fungerade ganska bra på Revelj. Ett bakat hundfoder som inte längre säljs tror jag. Men det finns visst nåt som heter Magnussons som ska vara bakat. Har inte provat just det, men bakat foder ska vara bättre för hundmagar sägs det och min hund fungerade det bra på.

Varför har du hängt upp dig på att det måste vara en viss mängd vitamin A i fodret?

Standardt har god mariginal till 20.000IE.
Även goda nivåer av Zink & Biotin som ju också är viktigt för hud och hår.
Jag ger nu Hjort till alla mina, inkl valpen.
(Skulle heller inte välja ett foder med lägre halt A-vitamin.)

Många hundar blir fetare på kolhydrater än på fett.
Är hunden någorlunda aktiv, så ska nog en unghund kunna fungera på det foder du nu ger.

Jag ger salomon & Rice till mina och är nöjd, sch/bc hade eksem i nacken + att han var ruskigt kräsen på vad han åt o inte...körde Coops torra innan ( det var nästan det enda han åt varje dag) men pro plan har han ätit nu i 2 år och eksemen är försvunnen.

Varför har du hängt upp dig på att det måste vara en viss mängd vitamin A i fodret?

Jag fick tips om A-M hammarlunds AE-olja att den skulle vara så bra om hunden har hudproblem. Oljan funkade jättebra men man får bara ge den periodvis. Ville då hitta ett hundfoder som tillför mer A-vitamin än vad Axess gör för att tillföra vitaminet i lagom mängd kontinuerligt. Läste "någonstans" att hundfoder bör innehålla minst 20.000 IE A-vitamin om hunden har hud-problem.

Det är därför jag har snöat in på detta!

Jag ger salomon & Rice till mina och är nöjd, sch/bc hade eksem i nacken + att han var ruskigt kräsen på vad han åt o inte...körde Coops torra innan ( det var nästan det enda han åt varje dag) men pro plan har han ätit nu i 2 år och eksemen är försvunnen.

De brukar visst kalla Salmon & Rice för schäferfoder för så många schäfrar har blivit "botade" från sina hudlidanden av denna mat. Det är säkert ett jättebra foder men för min hund är det nog för mycket fett (eller så måste vi träna sååå mycket mer än vi gör nu).

Standardt har god mariginal till 20.000IE.
Även goda nivåer av Zink & Biotin som ju också är viktigt för hud och hår.
Jag ger nu Hjort till alla mina, inkl valpen.
(Skulle heller inte välja ett foder med lägre halt A-vitamin.)

Många hundar blir fetare på kolhydrater än på fett.
Är hunden någorlunda aktiv, så ska nog en unghund kunna fungera på det foder du nu ger.

Jag gick in och läste om standart tidigare och såg att de har mycket bra nivå av A-vitamin. Blev dock lite fundersam när det står att hundar kan få diarré när man går över till detta foder. Är livrädd att hon ska bli det minsta dålig i magen igen...

Jag ska se hur vikten håller sig med purina men det är ju som sagt ett högre innehåll av både fett och protein än vad axessen har och hon är lite för rund av det.

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 415
Senast: fijja
·
Hundhälsa Min hund har aningen känslig mage(lite lös då och då). Just nu äter han standardt original extra, och har funkat bra på detta sedan vi...
2
Svar
25
· Visningar
4 727
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar