Foderponny eller Medryttarponny??HJÄLP MIG!!

M

Moooa

Hej=)
Jag har möjligheten att få ha en egen foderponny efter vi har flyttat(vilket vi gör den 23juni). Men jag vill hemskt gärna ha det men det finns ett problem! Jag vill träna och tävla! och mina föräldrar kan inte så mycket om hästar och sådär, och om jag har meryttarhäst som jag får träna o tävla med får jag ju hjälp där... men hur ska jag göra??
Jag vill ju träna och tävla!! Jag kan allting med tävling och träning men inte mina föräldrar! om vet inte hur man lastar osv. och jag kan ju inte sköta allt själv?? min pappa kan ju lite och han vågar tex lasta hästen osv men inte min mamma... jag hoppas ni förstår... hjälp mig!! VÄLDIGT TACKSAM FÖR ALL HJÄLP! :D

Vad Tycker Ni???

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderponny eller Medryttarponny??HJÄLP MIG!!

Problemet med "hästskötare"/groom på träning & tävling
- Många instruktörer kan komma till stallet och träna på er ridbana "hemma", så vid träning behövs inte nån hjälp (utöver tränaren, som ju håller lektionen, och du själv som tar hand om hästen före & efter samt rider) om du inte drar iväg nånstanns.
- Om du nu kan "allting med tärning och tävling" så kan du väl lära upp din pappa, tex, så att han klarar det du behöver hjälp med..??? Jag har visat & förklarat för mamma vad som behövs, så nu har jag en groom på mina distansritter ;)
- Kompisar?

Medryttarhäst
Allt handlar ju om vad du och hästägaren kommer överenns om. Förvänta dig aldrig hjälp hit och dit, det är något du måste be om att få. Många ställer gärna upp emellanåt men jag skulle inte köra dig och hästen en eller flera dagar i veckan o.s.v.. Många vill ju ha medryttare för att de inte riktigt hinner med och har alltså inte heller tid att hjälpa till så mycket...

ja, jag kanske inte kan allting men mycket,eftersom jag har vart med mycket osv=) jaa det var ju smart att lära pappa men jag vet ändå inte =P Jag har ju i o för sig många hästkunniga kompisar som träna o tävlar osv =)

Jag har en medryttarponny nu som jag tränar lite med och får skjuts överallt osv, pga för att ägaren är för gammal för o tävla... men nu när jag flyttar kan de kanske bli lite för långt till den =( men jag har stoor lust att ha egen foderponny, men vet inte?
Vad tycker du är bäst?

Själv skulle jag inte kunna motstå att få en "egen" :D( Jag får också pålle till hösten )
Kommer förmodligen få samma problem, men skicka dina föräldrar på kurs eller nåt ;) Jag planerar att ta grönt kort och börja tävla och då sa mamma spontant; jag kanske också skulle gå grönt kort kursen, så jag kan hjälpa dig med allt sen :idea:

Åhh va roligt:D men jag ska försöka lära mamma o pappa, så jag ska nog ha foderponny tror jag :) jag tror jag ska hyra från Taffsnäs faktiskt, en fjording som heter Rajmik tror jag om han inte redan e upptagen dårrå:p
Jag har redan Grönt kort :D

Åååh Rajmik. :love:
Fast han är redan uthyrd.

Haha, kanske ska svara något också. :angel:
Om det var jag som skulle välja skulle jag utan tvekan ta en foderponny. Känslan av att ha en häst som sin egen är ju bättre än att "bara" få hjälpa till med någon annans. Skjuts och hjälp till tävlingar och så kan du ju ordna med kompisar, någon i stallet osv. :) Eller ska du ha hästen hemma? För i stall det det står många får du säkert massa vänner och träffar kunniga hästmänniskor som kan hjälpa!

Senast ändrad av en moderator:

Åh taffsnäs och lilla rajmik :love:
Om du kommer dit så får du hälsa Cherio och Natan från mig :)

Frågan är inte bara hur mycket du kan, för med lite hjälp från tex tränare så skulle du nog klara det utan så mycket hjälp av dina föräldrar. Iaf när det gäller tävling och träning.

Men... låt säg om det skulle hända något med hästen, det är skadad eller sjuk, skulle du då kunna sköta den?

Den viktigaste frågan (enligt mig) är tid!
Har du tid varje dag? För ska du ha din egen foderhäst så måste du se till den varje dag, om du inte lyckas leja bort den någon dag. Detta blir ju väldigt påtaglig om du inte har hästkunniga föräldrar, då kan du ju inte be dom om så mycket hjälp.

Med en medryttarhäst så finns det en ägare som har huvudansvaret om något skulle hända, som förmodligen kan en hel del om hästen och som dessutom kommer att finnas där för den dagliga skötseln. Även om ni bestämmer att du ska komma dit x antal gånger i veckan och hjälpa till, så finns det någon att be om hjälp om du skulle bli sjuk eller vill åka bort någon gång.

Jag har medryttarhäst/sköthäst och skulle inte för något i världen byta mot att ha honom på foder. Så som jag har det så får jag göra vad jag vill. (Har iofs inte tävlingsintresse så det har aldrig varit ett problem) Men jag tror inte att han hade varit mer som Min häst om jag hade honom på foder istället för som sköthäst.

Jag har fortfarande inte kommit på något som man får med en foderhäst som jag inta får med min sköthäst, för mig är det bara fördelar att vara skötare. Men det beror väl kanske mycket på hur man är som person och framförallt hur ägaren till sköthästen är!

Frågan är inte bara hur mycket du kan, för med lite hjälp från tex tränare så skulle du nog klara det utan så mycket hjälp av dina föräldrar. Iaf när det gäller tävling och träning.

Men... låt säg om det skulle hända något med hästen, det är skadad eller sjuk, skulle du då kunna sköta den?

Den viktigaste frågan (enligt mig) är tid!
Har du tid varje dag? För ska du ha din egen foderhäst så måste du se till den varje dag, om du inte lyckas leja bort den någon dag. Detta blir ju väldigt påtaglig om du inte har hästkunniga föräldrar, då kan du ju inte be dom om så mycket hjälp.

Med en medryttarhäst så finns det en ägare som har huvudansvaret om något skulle hända, som förmodligen kan en hel del om hästen och som dessutom kommer att finnas där för den dagliga skötseln. Även om ni bestämmer att du ska komma dit x antal gånger i veckan och hjälpa till, så finns det någon att be om hjälp om du skulle bli sjuk eller vill åka bort någon gång.

Jag har medryttarhäst/sköthäst och skulle inte för något i världen byta mot att ha honom på foder. Så som jag har det så får jag göra vad jag vill. (Har iofs inte tävlingsintresse så det har aldrig varit ett problem) Men jag tror inte att han hade varit mer som Min häst om jag hade honom på foder istället för som sköthäst.

Jag har fortfarande inte kommit på något som man får med en foderhäst som jag inta får med min sköthäst, för mig är det bara fördelar att vara skötare. Men det beror väl kanske mycket på hur man är som person och framförallt hur ägaren till sköthästen är!

För mig är skillnaden att har man "egen" kan man göra precis vad man vill... när man vill. Vill man ha en kompis med ut och rida lite går det, vill man rida iväg på långritt så går det, det kan man oftast inte med en sköthäst eller medryttarhäst.

Yuw- min kompis moa har haft rajmik väldigt måpnga år och ska inte ha honom nästa år så jag ska kanske ha honom =) i så fall ska han stå på taffsnäs eftersom jag bor väligt nära =) de e cykel avstånd=)

dream raality-jadå jag ska hälsa dom från dej =) ja det var et jag oxå tänkte på att ha friheten =)

Elina8-Jag har hästkunniga personer runt om mig i stallet hela tiden och ägarna av firman =) och tiden är inga problem, om jag inte kan någon dag behöver jag inte komma till stallet eftersom jag inte behöver göra mat, mocka osv =)

Yuw- min kompis moa har haft rajmik väldigt måpnga år och ska inte ha honom nästa år så jag ska kanske ha honom =) i så fall ska han stå på taffsnäs eftersom jag bor väligt nära =) de e cykel avstånd=)

Med nästa år, menar du 2008 efter sommaren eller 2009 efter sommaren? :p För jag vet att han är uthyrd det här året efter sommaren. Men om du ska ha honom får du ge honom en stor puss från mig! :D

Yuw- jaha e han uthyrd 2008? va synd=(
men aja... jag har mejlat 2st om foderponnyer idag =)

Är detta bra att skriva? =)
Hejhej!!
Jag heter Moa och är en tjej på 15år och är ca 164cm och väger ca 50kg.Jag bor utanför Gnesta och har nära till stallet(cykelavstånd). Och jag är en rutinerad ryttare. Jag vill börja träna och tävla lite lätt (inom hoppning) och vill rida ut i skogen och mysa, och jag är även intresserad av trick-träning.Jag är en tjej som tittar mycket på vad hästen vill och hur den mår. Jag kommer att ha hästkunniga personer runt om mig hela tiden och kommer kunna få hjälp.

Mvh Moa Hedström

Det är inte så jättelätt att hitta en medryttarhäst man får tävla och träna, det brukar ägaren vilja göra själv.
Men du kan ha jättetur förstås.
Föräldrar kan lära sig.
Min väns mamma hade väl knappt klappat en häst innan dottern fick en ponny. Nu kör hon transport och håller ponnyn på tävling och går och startanmäler. Mer behövs knappast.
Grundläggande säkerhetstänk- och kunskap bara..
Mina föräldrar kunde inte heller nåt om hästar, och det gick bra. Jag var 15 när jag köpte min ponny och tog hand om den själv (de betalade det mesta dock :) )

Angående din annons:
Tycker den var bra. Men ta bort det om trick-träning, det låter lite oseriöst. Sen finns det väl inget som hindrar att du lär den några trick ändå med ägarens tillåtelse, men det är en senare fråga.

Det är inte så jättelätt att hitta en medryttarhäst man får tävla och träna, det brukar ägaren vilja göra själv.
Men du kan ha jättetur förstås.
Föräldrar kan lära sig.
Min väns mamma hade väl knappt klappat en häst innan dottern fick en ponny. Nu kör hon transport och håller ponnyn på tävling och går och startanmäler. Mer behövs knappast.
Grundläggande säkerhetstänk- och kunskap bara..
Mina föräldrar kunde inte heller nåt om hästar, och det gick bra. Jag var 15 när jag köpte min ponny och tog hand om den själv (de betalade det mesta dock :) )

Angående din annons:
Tycker den var bra. Men ta bort det om trick-träning, det låter lite oseriöst. Sen finns det väl inget som hindrar att du lär den några trick ändå med ägarens tillåtelse, men det är en senare fråga.

Det där lät ju väldigt bra =D
Jo det e svårt att hitta!!

okej, då vet jag att de lätt oseriöst, synd bara att jag skickat till 2personer :p

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 766
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix