vippan

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av fodernät? Ett stort nät som man trär över en storbal hö ute i hagen.
Hur fungerar det och har ni tips på en bra variat i så fall?

Sv: Fodernät

Känner några som har ett som fungerar väldigt bra, köpt på Nordpost/granngården. Jag skule gärna haft ett om jag hade möjlighet att fodra under tak, har bara tre hästar, och är rädd att balen blir dålig innan dom hunnit äta upp den om den tex blir blöt..

Själv skulle jag aldrig våga sätta bara ett nät över balen. Med risken att hästar kan fastna med ben, grimma, täcke o dyl. i det. Men jag skulle kunna tänka mig att sätta ett nät över de foder ringar jag har om jag ville minska tillgången.

Hålen är inte så stora att en hov går igenom, och mina hästar har varken täcken, skor eller grimmor i hagen:) Dessa nät är ju skapade för att fungera till hästar, så de bör inte vara farliga.

Senast ändrad:

Jag har haft nät liggandes på backen i både hage och stall utan några som helst skador. Näten har sån brottstyrka att en ponny med lätthet kan slita av dem om det behövs. Hittills har jag aldrig haft någon som fastnat med vare sig skodda hovar eller grimmor.

Jag använder containernät, köpta i lösmeter med 2*2 cm maskor.

I mitt förra stall hade de ett sådant i lösdriften, det gjorde ju sitt i att minska foderintaget hos de små ponnisarna, men däremot lyckades de fastna i det mer än en gång... De försökte även med att sätta en 'gummivägg' runt höt, för att de inte skulle kliva in i nätet (tidigare hängde det från taket, men det är ju först när de ätit upp nästan hela balen som det går att hissa upp från marken...), men ena hästen lyckades ta sig över gummiväggen och trassla in sig i nätet.
Så jag är lite kluven till det. Man måste nog ha ett bra system för det, så att det inte ligger på marken, för då trasslar de in sig med skorna, fick klippa loss dem mer än en gång.

Men som matreducerare fungerar det jättebra om man har hästar som står och hetsäter, eftersom de bara kan få loss några strån i taget.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 333
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
411
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama