fodermängd hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _hekla_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 082
Sv: fodermängd hö

Det är ingen nyhet att det finns flera sätt att sköta hästar på.. även angående foder.

Jag syftar på ovanstående diskussion..

Jag håller dock med grovfoder förespråkaren.
Hästar är trots allt födda att gå ute i naturen och då äta gräs, (hö, hösilage) det finns inte tillgång till havre eller kraftfoder där. Vi människor fodrar med detta för att ge som tillskott till grovfodret, det är aldrig bra att ha en övervägande del kraftfoder. Även om hästen kan se ut att må bra eftersom hullet är fint så fungerar inte deras tarmar och matsmältning på för mkt kraftfoder.

Att ha grovfodret som en bra grund och sedan lägga till kraftfoder vid behov, tex hård träning, svår födda hästar eller liknande tror jag är en utmärkt tanke.

Att hästen endast äter gräs och som ovan sade lite bark, jord osv är nog bra att tänka på då man skall komponera sin foderstat!

Jag brukar försöka ge "lagom" mkt foder i volym, och sedan anpassar jag "styrkan" på fodret efter vad hästen behöver. Lättfödd häst= bara eller nästan bara grovfoder. Mer svårfödd, som vårt sto, så kan jag lägga till lite enrgitätare sorter. De har ju vad jag har förstått ungefär samma tuggbehov oavsett hur mkt energi de gör av med.

*knapplån*

Det hör egentligen inte till den här diskussionen, men det finns ju faktiskt tillfällen då man VILL ge minimigivan av just grovfoder om man bara ser till hö/silage. Om värdena är i skrämmande obalans eller väldigt låga är det inte lämpligt att ge hästen mer än vad som behövs för mage/tarm, då vill man ju komplettera med ett foder som balanserar upp eventuell obalans.

Själv byter jag ett sådant grovfoder om jag har möjlighet, men vissa år finns det inte mycket att välja på om man inte vill sluta leva och bara betala grovfoder.

Nu vet vi inget om den här hästen som TS har, kanske går den ute på gräs hela dagarna och kan tillgodose sitt behov av tugg- och fiber där (även om det på sina håll i landet inte är mer än bukfylla nu).

Jag hade en ponny som fick 17 kg höensilage en vinter. Men högivan varierade ganska mycket beroende på hur bra hö vi hade.

Han fick knappt något kraftfoder heller pga av att han hade lätt att gå upp i vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
735
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10