"Foderkorn"?

Sophia_

Trådstartare
\"Foderkorn\"?

Finns det ngt hästfoder som heter så?

Jag mockar o gör iordning mat åt en häst i mitt stall en gång i veckan samt när de är borta. Nu har de köpt något nytt foder som enligt säcken kallas Foderkorn och som ser ut som vanligt okrossat korn fast lite annorlunda. Det är dock jättehårt, precis som vanligt korn och som sagt inte krossat. Kan man verkligen fodra hästar med detta? Jag tvivlar verkligen för även om hästen skulle klara sig undan en förstoppning av ngt slag så kan den knappast tugga sönder kornen i vilket fall så de borde passera rakt igenom.
Jag vet att de som äger hästen inte är så väldigt hästkunniga, men kan det i detta fall vara jag som missat ngt? Och vad tycker ni - ska jag säga till dem?
 
Re: \"Foderkorn\"?

kolla på bajset... men har för mig att hästar inte "kan" äta okrossat korn!? Är ingen foder expert tyvärr... ;)
 
Re: \"Foderkorn\"?

Man måste inte krossa korn, man kan stöpa det iställlet. Man låter det helt enkelt stå i vatten ett tag innan fodring, tills det mjuknat.

mvh Jessica
 
Re: \"Foderkorn\"?

Joo, det är möjligt att de tänkt stöpa det istället men det tror jag faktiskt inte...
Hästen får i övrigt 4,5 dl betfor och 1 dl havre om dagen "för att den är så pigg", men betfor innehåller väl mer energi än vad havre gör?
 
Re: \"Foderkorn\"?

Ja, betfor innehåller mer energi än havre, men havre kan göra vissa hästar helstirriga.

Ser hästen ut att må bra i övrigt så är nog foderstaten okej.

Det är svårt att kolla mer exakt om man inte har grovfoderanalysen.

mvh Jessica
 
Re: \"Foderkorn\"?

Hon som har stallet där jag står fodrar också med helt korn. Jag visste inte heller att man kunde göra det, men jag har inte ifrågasatt heller. Ser mer ut som vete, nästan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 367
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 827
Senast: Tofs
·
Gnägg Hej! Min motivation går verkligen bara neråt med att gå till stallet där min lån ponny står. Tror hon stått i en vecka nu även fast jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 992
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 629
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Aggressiv/rädd hund
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp