Foderjäst?

S

soffii

Jag tänkte börja ge min ponny foderjäst, då det lär vara bra för hovarna. Funderade nu om det är någon som INTE har fått bättre hovar av att äta foderjäst?
Då ponnyn har haft fång är det väl också bra med foderjäst (för magen då) ? Eller skulle det vara bakjäst som skulle vara bättre då?
Undrar också hur mycket man ska ge om dagen?
Jag har försökt leta lite i gamla trådar, men jag hittar mest bara om bakjäst.

Sv: Foderjäst?

pållen här som hade fång förra året får foderjäst. hur mkt. man ger står på hinken (kan variera mellan olika fabrikat) vi har inte märkt att det gjort någon större skillnad på hovkvaliten på henne.

Min ponny har haft fång, och fick under en tid foderjäst. pälsen blev jättefin (hon blir lite ruggig i pälsen pga ålder) , men inte märkt något annat

Om hästen får för litet protein kan aminosyrorna i jästen fylla upp behovet så att det kan tillverkas bra hovar. Men det finns betydligt billigare former av protein. Såvitt jag vet innehåller all sorts foderjäst avdödad sådan. Då bortfaller syftet att åstadkomma en bra miljö i tarmen. Så i ärlighetens namn har jag svårt att se platsen för foderjäst i utfodringen. HH

Tack för era svar!

HH, men varför är det då många som ger foderjäst? Om jag har förstått det rätt är det ju helt onödigt ifall hästen får tillräckligt med proteiner (vilket hoppeligen alla hästar får) ... vad är då syftet med foderjäst?

Jag själv ger foderjäst till mina hästar mycket med anledning av b-vitaminet i foderjästen. Det får upp matlusten så att de orkar äta hö. Dessutom fungerar det i alla fall stabiliserande på magen på min fångis som inte tål levande jästsvampar. Förra försöken slutade i magkatastrof när jag tillsatte bakjäst. I och för sig inte bara det men det förvärrades av levande jästsvampar. Min häst är tydligen jästöverkänslig.

hört att du är vår foder guru! Har sökt här på olika trådar gällande irritation vid päls sättning/fällning.
Har gett B-vitamin, enormt mkt mer än rekomenderad dos, det funkar bra. Men fick höra att de slutar producera det själva om man ger stötvis?? Fick råd att ge fodejäst året om???
Eller bör jag rådfråga med vet om B-vitamin spruta?
han blir sur, sparkar, urpigg, eller jätte slö, piskar m svansen, hatar att bli borstad, hoppar o studsar fram... sådär kul bara, men värst för honom dock...

Det är osannolikt att tillförsel av vitamin B har ngn betydelse för pälssättning hos den friska hästen som äter tillräckligt med strå. Men mga tillskott som säljs som Vitamin B innehåller mkt aminosyror. Nu kanske inte ditt tillskott gör det så då faller den förklaringen! Men jäst producerar aminsosyror.

Man vet att brist på vissa aminosyror, kanske ffa de svavelinnehållande som methionin, kan ge problem med päls och hovar. Jag skulle nog ge ett proteintillskott till en häst med pälsproblem och kanske dåliga hovar. Om foderstaten i ö var balanserad skull jag nog välja linfrökaka, då får man både methionin och för päls o hovar nyttiga fetter på köpet.

Sprutor bör man ju undvika om det inte är nödvändigt. Varje injektion=en komplikationsrisk.HH

Om hästen får för litet protein kan aminosyrorna i jästen fylla upp behovet så att det kan tillverkas bra hovar. Men det finns betydligt billigare former av protein. Såvitt jag vet innehåller all sorts foderjäst avdödad sådan. Då bortfaller syftet att åstadkomma en bra miljö i tarmen. Så i ärlighetens namn har jag svårt att se platsen för foderjäst i utfodringen. HH

Så det är helt meningslöst att ge foderjäst då om man har en häst med magproblem? Våran fångis har nämligen stått på maximal foderjästgiva dagligen senaste 7 månaderna, vågar inte sluta ge nu när hon hållit sig frisk :angel:.

Hej, men då problemet bara uppstår i fäll perioden så kan det ju eg inte bero på protein brist, för då skulle han ju alltid ha problemet. har en bra o väl genom gången foderstat.
hur mkt foder jäst ger man om man fodrar med det?

Fast pälsfällningen kräver extra mycket protein, så det kan vara tillfällig proteinbrist :idea:.

Undrar fortfarande om det är totalt bortkastat att ge maghästar foderjäst? Vill inte slänga pengar i sjön :angel:.

I så fall borde det även vara att slänga pengar i sjön att ge Krafft mag/tarm. På foderföreläsning med Krafft framkom att det var väldigt liknande ingredienser. När jag frågade om man inte lika gärna kunde ge foderjäst svarade man att det man inte fick då var någon sorts "lera" som var tillsatt i Mag/tarm och påstods suga upp bakterier. Foderjäst har i och för sig hjälpt mina hästar bättre än Mag/tarm som inte funkade alls. Bakjäst tål tyvärr inte min maghäst.

ok, men varför säger alla att man ska ge b-vitamin vid fällning? är det protein i det???? kan de falla ur, tappa överlinjen då de fäller då pga protein bristen då.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025