Foderjäst

T

Thora

Jag ger nu under pälssättningen foderjäst som B-vitamin tillskott. Jag vet att det innehåller en hel del protein också. Kan man ge det som proteinhöjande hela vintern, eller bara en kortare period som vanligt flytande B-vit? Mitt hö är nämligen inte det bästa :( Det är ju bra för magen och pälsen blir ju så fin. :)

Sv: Foderjäst

Såvitt jag vet så är det inga problem att ge foderjäst hela tiden, men jag vet inte riktigt hur mkt du kan ge, så om det funkar som komplement till proteinbristen i höet låter jag vara osagt. Beror sig ju iofs på hu mkt extra protein som behövs.

Jag ger bara 1 dl/dag och har sett att de fått "måbrafläckar" de sista dagarna :d Eftersom jag hört att det har en bra effekt på tarmfloran och det är eksemhästar jag har, så kanske det har en liten förebyggande verkan. Man letar ju efter alla sorters lindring till de små liven.

Min stora häst på 15 år, får efter veterinärens tips dubbelranson av vad som står på hinken, varför hon fick det var pga. att hon gick lite knackigt.

Ponnyn får pga. klåda tre dl, får fin päls också:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka