Foderjäst!

C

Cämz

Hur ger man foderjäst?
Ska man bara ge det torrt eller ska man blötlägga det?
Det måste ju jäsa om det blötläggs? Eller?
Men äter dom det om dom bara får det torrt???:crazy:

Många frågor-hoppas någon har svar! :banana:

MVH
Cämz

Sv: Foderjäst!

Jag brukar blanda i det i övrigt foder - vilket brukar vara blötlaggt. men jag lägger i det efter att det blötlagts, precis före utfodring.

Torrt är det nog lite bökigt för hästarna att äta det - tänk dig själv att mumsa på MJÖL rakt ur påsen! :D

Jag ger det tillsammans med betforen och lusernen som jag blötlägger. Jag blandar i det samtidigt som jag häller på vattnet för då kan dom inte pilla ut det sen. När jag gav det torrt tillsammans med bara kornkross så ratade den ena hästen det!
Jag har aldrig märkt av att det skulle svälla...?

Nej det sväller inte... inte vad jag märkt heller. Däremot kanske det ändå skulle börja JÄSA om det låg länge i blöt?

milly skrev:
Nej det sväller inte... inte vad jag märkt heller. Däremot kanske det ändå skulle börja JÄSA om det låg länge i blöt?

Hur pass länge kan det ligga i blöt då tror du?
Kan jag t.ex blanda vid luchtid "idag" det som den ska få på morgonen "imorgon"?

Tacksam för era svar! Har ingen koll på jästfronten :D och det står inget mer än hur mycket man ska ge på förpackningen! :crazy:

Eftersom min häst är känslig i magen (därav jästen) så han får ju inte mer än 2 dl torr betfor (1 dl 2ggr/dag) per dag. Det mest för att blanda vitaminer i och att sen lägga i 2 dl pulverjäst (tot 4dl/dag) i det känns ändå som det blir lite torrt! Något annat tips på hur man kan göra?

jag blötlägger min hästs krafft protein och blandar i foderjäst, e-vitamin, mineraler och linfrön i det och då smaskar han in sig det utan problem.

satanic skrev:
jag häller det direkt i krubban över betforen o under korn/havrekrossen

Ja det är väl liknande jag har gjort nu... la jästen tillsammans med det torra fodret och sen betforen för sig-så blandar det ju sig i krubban!:p

Oj... 4dl / dag då har min iallafall fått för lite.
Hur mkt ska man ge, hur mkt ger ni andra?
Min får 1dl på kvällen......

blandar i alfalfan. tillsammans med några äpplebitar är det allt gott :love:

Vi ger vår ponny 6 dl om dagen som bl.a. proteintillskott och blandar ihop med övrig blötlagd mat. Jag har aldrig upplev att det ska ha jäst, även om det legat "ihoprört" från kvällen till morgonfodringen.
mvh
merman

Warmia skrev:

På Hippos Foderjäst står det 1dl per 100kg

Cämz skrev:
Hur pass länge kan det ligga i blöt då tror du?
Kan jag t.ex blanda vid luchtid "idag" det som den ska få på morgonen "imorgon"?

Tacksam för era svar! Har ingen koll på jästfronten :D och det står inget mer än hur mycket man ska ge på förpackningen! :crazy:

Jästsvamparna dör om vattnet är för varmt, och får inte fart om det är för kallt.

vid ca. 37 grader är den optimala jäspunkten.

Warmia skrev:

Enligt förpackningen så stod det 1dl jäst/100kg häst! Tyckte oxå att det lät väldigt mycke!!! :eek: Trodde typ han skulle ha en dl om dagen eller så. Men vill man ha verkan så är det ju lika bra att följa det som står skrivet!

Foderjäst kan inte svälla eftersom det avdödas. Det är i Sverige inte tillåtet att tillverka foder med "levande" bakterier eller jäst i. Det kan vara bra att blanda foderjästen med tex. betfor eftersom det inte alltid är så smakligt. Äter hästen det torrt så kan man ge det så också.

Cämz skrev:
Enligt förpackningen så stod det 1dl jäst/100kg häst! Tyckte oxå att det lät väldigt mycke!!! :eek: Trodde typ han skulle ha en dl om dagen eller så. Men vill man ha verkan så är det ju lika bra att följa det som står skrivet!

Bara för att det står en rekomendation behöver man inte följa den. Det där är ett max mått. Man får räkna ut sin hästs foderstat och se hur mycket foderjäst som behövs om man nu vill ge det.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
572
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama