Foderjäst!

Sv: Foderjäst!

romancia skrev:
Bara för att det står en rekomendation behöver man inte följa den. Det där är ett max mått. Man får räkna ut sin hästs foderstat och se hur mycket foderjäst som behövs om man nu vill ge det.

Om man har en uträknad foderstat men hästen är dålig i magen (lös) Hur mycket ska man då ge? Har blivit rekomenderad foderjäst för just detta problem, och undrar bara om mängden.....

Foderjäst har ett högt innehåll av protein, B-vitamin (undantag B12) och många anser att tillgängligheten på selen är högre i foderjäst än i andra fodermedel.

Ca 1-2 dl per dag brukar räcka till en fullstor häst. Men har du provat FiberPlex på din häst med magproblem?

Hur mycket protein? Är det så pass mycket att man ska räkna in det i foderstaten?

smiling_sun skrev:
Hur mycket protein? Är det så pass mycket att man ska räkna in det i foderstaten?

Ja foderjäst innehåller så mkt protein att det räknas som ett proteintillskott! Det innehåller ca 250-350g smbrp/kg. Soja innehåller ca 380...

romancia skrev:
Ca 1-2 dl per dag brukar räcka till en fullstor häst. Men har du provat FiberPlex på din häst med magproblem?

Nej det har jag inte provat. Tycker man får tusen tips till höger och vänster. Vad ska man lita på? Vad ska man prova? Alla har "sitt" tips. Man vill ju inte prova hur många grejor som helst, känns inte bra med tanke på tillståndet i magen :confused: :confused:

En bekant till mig har en häst som varit lös i magen i 6 månader. Hon provade FiberPlex Sensetive, från Eclipse Biofarmab och han var redan mycket bättre efter en vecka.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
572
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet