Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ger jästen på en gång i fodret när det har löst upp.Jag kan inte ge mitt foder torrt för hästen får pellets lucern och jag tänker inte riskera foderstrupsförstoppning. Samt lite betfor efter arbetet.
Jag tycker att yea-sacc ger ännu bättre resultat och 10 gram yea-sacc motsvarar 0,5 kg bakjäst. Yea-sacc innehåller alltså samma verksamma ämne som bakjäst men är koncentrerat.
Fast jag är ganska säker på att du har andra kolhydrater än just socker i degen när du bakar. Kolhydrater är ju även stärkelse och det finns det rätt gott om i mjöl...Jag lovar dig att jag har bakat tillräckligt för att veta att det absolut inte behövs något socker för att det ska jäsa.
Har aldrig hört talas om det, har inte sett det heller ute i butikerna, men kan det tänkas fungera på min häst som har problem med stärkelse och karlledssprickor?
Jäser det också som vanlig jäst eller är det något som kan blandas med fodret och kan ligga i blött flera timmar?
Kan man ge det varje dag som förebyggande syfte?
Jäsning handlar väl inte direkt om att svälla utan just om att jäsa. Och det tar betydligt längre tid att jäsa när det är kallt, men det kan mycket väl jäsa på några timmar även om du inte ser någon skillnad efter en timme. Jästen funkar bäst vid kroppstemperatur.Maten är ju helt färdigsvälld och bara knappt fuktig. Skulle den svällt så borde den ju ändra form och flyta ut lite.