Foderjäst

Sv: Foderjäst

Det finns ju faktist ganska mycket substrat för jästen i mjölet utan att man behöver tillsätta något extra socker.

Vad händer med jästen i vattnet? Jag kan testa själv men enklare att fråga här ;)

Det blir som ett nät av jästtrådar som bubblar upp. Jag hade löst upp jästen i ett glas med lite vatten i och glömt bort det och det var jäst och vatten överallt när jag kom på det efter en stund.

Wow, vad häftigt! Undrar hur det kan komma sig? Borde rimligtvis inte finnas nån näring för jästen i enbart vatten. Var det den blå eller röda jästen du använde?

Jag råkade faktist få med mig en röd uschling bland di blåe när jag handlade jäst senast så jag ska testa bägge. Helt vetenskapligt ;)

Jag ger jästen på en gång i fodret när det har löst upp.Jag kan inte ge mitt foder torrt för hästen får pellets lucern och jag tänker inte riskera foderstrupsförstoppning. Samt lite betfor efter arbetet.

Jag ger också lite betor efter arbete. Just innan det ska serveras så smular jag ner bakjäst i burken. Pålle slickar rent krubban medan jag är kvar - mums - och jag behöver inte bekymra mig om jästen.

Jag tycker att yea-sacc ger ännu bättre resultat och 10 gram yea-sacc motsvarar 0,5 kg bakjäst. Yea-sacc innehåller alltså samma verksamma ämne som bakjäst men är koncentrerat.

Har aldrig hört talas om det, har inte sett det heller ute i butikerna, men kan det tänkas fungera på min häst som har problem med stärkelse och karlledssprickor?
Jäser det också som vanlig jäst eller är det något som kan blandas med fodret och kan ligga i blött flera timmar?
Kan man ge det varje dag som förebyggande syfte?

KL

Funderar vidare på bakjästen.. Har en häst som blir lite lös i magen emellanåt, t ex i somras vid betesstart. Då körde jag med bakjäst i fodret resten av sommaren vilket jag tyckte (eller inbillade mig) fungerade bra. Sen har hon varit normal i magen under vintern. Nu ska vi snart flytta och i och med nytt stall nytt foder. Tänkte starta upp med jäst igen för att hålla henne "stabil". Men är det då bra att kanske mjukstarta någon vecka innan flytten så att magen har en bra grund innan foder- och miljöombyte och sedan fortsätta en tid för att sedan trappa ut? Tänker mig att det kanske tar en stund innan det får effekt. Och eftersom jag vet att hon kan bli lite kass i kistan känns det som en bra lösning, eller åtminstone ett bra stöd, när det nu blir så mycket nytt. Bra? Dåligt? Bättre förslag?

Jag lovar dig att jag har bakat tillräckligt för att veta att det absolut inte behövs något socker för att det ska jäsa.
Fast jag är ganska säker på att du har andra kolhydrater än just socker i degen när du bakar. Kolhydrater är ju även stärkelse och det finns det rätt gott om i mjöl...

Har aldrig hört talas om det, har inte sett det heller ute i butikerna, men kan det tänkas fungera på min häst som har problem med stärkelse och karlledssprickor?
Jäser det också som vanlig jäst eller är det något som kan blandas med fodret och kan ligga i blött flera timmar?
Kan man ge det varje dag som förebyggande syfte?

Yea-sacc säljs av svenska foder och av åf till Dodson & Horell foder. Det är dock betydligt mycket billigare hos svenska foder. Yea-sacc kan du bland med annat foder några timmar innan även om fodret är blött. Jag har iallafall inte läst eller hört om att det inte skulle kunna gå. Yea-sacc hjälper ju magen och tarmen att hållas i bra kondition och jag tror iallafall att om magen mår bra så mår huden bra. Det ges varje dag även i förebyggande.

Jag tror inte att det finns att få tag på häromkring där jag bor men hittade en sida nu där det kostade 179kr plus frakt på 59kr så jag ska nog ta å beställa en sån där och prova på min häst :bump:
Skulle ju vara super om han slapp sina karlledssprickor :D

Tack för tipset!!!!

*kl*
jag och alla jag känner har alltid blandat i jästen i kvällsfodret och har aldrig upplevt att det jäst. men jag tänkte prova att ge det oiblandat och se om jag märker någon skillnad. men jagäraldrig där när hästarna fodras så jag måste hitta på någon lösning. maten han får sväller och blir tjock gröt, går det att smula jästen ovanpå gröten efter att den svällt färdigt? då ligger ju jästen torrt ovanpå. skulle det funka fast den får ligga så i flera timmar? eller smula ner den i den torra havren? den måste väl blandas med vatten för att börja jäsa? torrt händer det väl ingenting?

Precis. Torrt händer ingenting utan det måste till vatten för att den ska börja jäsa. Annars kan du prova att ge jästen direkt ur handen. Min häst älskar jäst och blir överlycklig om hon får den hel :)

nä direkt ur handen äter han inte! ;) men det gör inget att underlaget (i detta fall gröten som svällt färdigt) är lite fuktig? det blir aldrig blött efter att det svällt.

men det syns väl, så länge bitarna är intakta har ju knappast jästen jäst. eller hur?

Nej det får inte vara fuktigt. Det räcker för att det ska börja jäsa. Kan ingen hälla på det precis innan servering om du ställer en liten burk med färdig smulad jäst ovanpå fodret?

Nä det går inte. Men jag har smulat ner den på fodret och den är helt oförändrad nån timme efter så jag kan inte tänka mig att det hänt nåt alls med jästen. Maten är ju helt färdigsvälld och bara knappt fuktig. Skulle den svällt så borde den ju ändra form och flyta ut lite.

Maten är ju helt färdigsvälld och bara knappt fuktig. Skulle den svällt så borde den ju ändra form och flyta ut lite.
Jäsning handlar väl inte direkt om att svälla utan just om att jäsa. Och det tar betydligt längre tid att jäsa när det är kallt, men det kan mycket väl jäsa på några timmar även om du inte ser någon skillnad efter en timme. Jästen funkar bäst vid kroppstemperatur.

Men borde inte jästen ändra form, konsistens eller lukt över huvud taget om den jäst? Hur vet man i så fall att den inte jäst redan i förpackningen? Då går det ju inte att ge dem jäst alls eftersom risken finns att den jäst redan utan att man vet om det när man tar ur den ut pappret. Nånting måste väl ändå hända med jästen när den jäst?

Har gjort iordning maten på morgonen och kommit tillbaka till kvällen och då har jästen fortfarande inte ändrat varken form, lukt eller konsistens och då har det gått 8h iafl. Hur vet man att jästen har jäst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 493
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka