Foderjäst

Sv: Foderjäst

Men vid denna tiden på året när det håller runt kylskåpstemperatur i stallet så kan väl inte mycket hinna växa till på den tiden?

Jag vet inte hur mycket du bakar men till vissa bröd och bullar så blandar man jästen med iskallt vatten och låter sedan degen jäsa i kylskåp så jo, det jäser även i kyla. Om man vill blanda jästen med vatten så måste den ges omedelbart. Jag glömde en gång att jag hade löst upp jäst i kallt vatten så det stod i tio minuter och på den tiden hade det jäst rejält och det skulle jag absolut inte ge till någon häst.
Ett alternativ är ju att ge jäst när hästen får enbart torrt foder. Då kan man ju lägga i jästen i förväg.

Spånar vidare.......

Om nu jästen skulle känna för att jäsa lite så krävs det socker för att något ska hända och socker bör det inte finnas så mycket av i krubbmaten. Skulle det dock göra det så kan det väl inte skada så mycket om jästen "käkar upp" sockret? Bara fördel tycker jag.

Nej det behövs inget socker för att jästen ska börja jäsa. Det krävs enbart vätska. Att ge hästen foder som är jäst är verkligen inget att rekommendera.

Jag vet inte hur mycket du bakar men till vissa bröd och bullar så blandar man jästen med iskallt vatten och låter sedan degen jäsa i kylskåp så jo, det jäser även i kyla. Om man vill blanda jästen med vatten så måste den ges omedelbart. Ett alternativ är ju att ge jäst när hästen får enbart torrt foder. Då kan man ju lägga i jästen i förväg.

Jag bakar en hel del (periodvis:angel:) och det har aldrig varit ett recept för mig där man blandar jäst med iskallt vatten och låter det jäsa i kylskåpet. Jag har alltid baka med fingervarm mjölk som hälls över söndersmulad jäst, blandas sen med mjöl och socker sedan ska det jäsa under duk.

Jag ger jästen på en gång i fodret när det har löst upp.
Jag kan inte ge mitt foder torrt för hästen får pellets lucern och jag tänker inte riskera foderstrupsförstoppning. Samt lite betfor efter arbetet.

Jag vet inte hur mycket du bakar men till vissa bröd och bullar så blandar man jästen med iskallt vatten och låter sedan degen jäsa i kylskåp så jo, det jäser även i kyla.

Bakning

För att jäsningen skall fungera bra med färsk jäst bör temperaturen aldrig uppnå mer än ca 45 °C eftersom jästen dör vid högre temperaturer. Jästbolaget, som tillverkar den mesta av den jäst som finns att köpa i svenska dagligvaruaffärer, rekommenderar att jästen löses upp i vätska som är 38 °C. Torrjäst ska däremot lösas upp i vätska som är ca 45 °C för att jästen ska aktiveras. Optimal temperatur för degens jäsning är omkring 20 - 25 °C, beroende på vilket bröd man bakar. Kalljäsning (för temperaturer under +10 °C) är en process som tar längre tid än sedvanlig jäsning, men effekten är en mer porös deg och mer utvecklad arom i brödet. Vid kalljäsning kan man gärna använda mindre mängd jäst än den som receptet utgår ifrån. Jästen dör vid ph-värdet 4 eftersom bakterierna i jästen dör av den sura koldioxiden.

Tagit från Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Jäst

:-O jag som bakar kalljästa bullar...... ;-) jag skulle nog helst ge jästen direkt, till TS går det inte lägga jästen på maten så den som ger bara smular över??

, till TS går det inte lägga jästen på maten så den som ger bara smular över??

I mitt stall ska allting vara enkelt och inget ska krånglas till därför gör vi gör i ordning allt inför kvällarna för att det inte ska bli fel och missförstånd så jag gör alltid i ordning boxen för kvällen när jag är där oftast på förmiddagarna.

Det verkar ju som att de inte fungerar att låta jäst ligga i fodret under dagen, det är inte värre än så att han kommer att få jäst på dagarna när jag är där.:laugh:

-Men jag skulle fortfarande vilja veta om de är värt att ge foderjäst till en häst som är superkänslig för stärkelse eftersom det tydligen innehåller vetefodermjöl...??
- Fungerar det att ge betfor på kvällarna i stället för efter jobbpassen? Hinner jästen komma ur kroppen så betfor och jäst inte blandas och jäser till?

Har fodret väl kommit in i hästen så är det inga problem.

Du skulle ev kunna byta ut foderjästen mot ren bryggerijäst, eller öljäst som det oxå kallas.

Har fodret väl kommit in i hästen så är det inga problem.

Du skulle ev kunna byta ut foderjästen mot ren bryggerijäst, eller öljäst som det oxå kallas.

Öljäst fungerar precis lika bra då som vanlig jäst och foderjäst? Inga konstiga tillsatser i det heller?

Så här står det på en tillverkares hemsida:

Funktion & användning:
Bryggerijäst är en av de vanligaste foderråvarorna som används som tillskott. Det är rikt på
B-vitamin och ger därför en positiv påverkan vid pälsfällning eller när hästen har fått störd
tarmflora. Bryggerijäst är en restprodukt och råvara från tillverkning av öl. De levande
jästmikroberna kokas för att avdödas innan torkning och säckning.
Bryggerijäst är rikt på smältbart råprotein och innehåller även en hel del energi, beräkna
ca 12,1 MJ per kg. Bryggerijäst är rik på B-vitaminer men saknar vitamin B12 (kobalamin).
Bryggerijäst innehåller även fosfor och spårämnen och det anses också att tillgängligheten av
selen är högt jämfört med andra foderråvaror.
Normalt används bryggerijäst som foderråvara men kan även användas vid tillfällen då djurets
tarmflora har störts som vid hastiga foderbyten, diarré, stress etc. Bryggerijäst används ofta vid
pälsfällning. Bryggerijäst är huvudråvaran i foderjäst och är då en foderprodukt.

Denna informationen skulle jag dock ta med en nypa salt. Verkar inte helt med sanningen överensstämma.
Och om jag har fattat det rätt så kan det skilja en hel del i innehållet från olika tillverkare men man slipper i alla fall vetefodermjölet.

Kl
Då måste jag fråga er som använder bakjäst. Har en shettis som av och till är dålig i magen. Hur mycket jäst skulle ni ge honom? Normalstor ca 1 m i mankhöjd, väger kanske 200 kg, grovt höftat.
Han fick dessutom i somras för första gången någonsin problem med exem och kliade av sig hela manen. Dock inget i svansen eller på kroppen. Det blev bättre efter ett tag när jag smorde med Skillingarydssalva och silverlotion. Tänkte börja ge honom linfröolja nu för att kanske förebygga. Hur mycket är lagom där? Har gett 1 dl om dagen till större hästar, men ska en liten ha lika mycket eller man doserar typ hälften? Ni som har erfarenhet får gärna dela med er... Tack.

Så om jag använder mig utav öljäst slipper jag jäsningen som det blir utav bakjäst men det ger fortfarande samma effekt? Har jag fatta rätt då? :p

Kan jag fortfarande ge betfor med öljäst eller ska jag ge det som kvällsfoder för att slippa jäsningen?
Kan jag ge öljästen varje dag i förebyggande syfte? I så fall vilka mängder?

Det blir inte samma effekt med öljäst som med levande bakjäst. Den levande jästen kan, enligt vissa, till viss del hjälpa till att jäsa grovfodret i blindtarmen. Den avdödade jästen som finns i öljäst blir bara bra näring för tarmbakterierna samt att den innhåller ganska mycket protein.

Jag ger 1 dl öljäst varje mål och det är inga problem med att blanda med betfor.

Min häst är väldigt förtjust i smaken men många hästar tycker inte om det så du kan börja testa med en liten mängd.

Men även om öljästen innehåller avdödad jäst så hjälper det min häst att slippa Tex bekymmer som karlledssprickor?
För om inte - då lönar det ju sig inte att köpa det....?

Men även om öljästen innehåller avdödad jäst så hjälper det min häst att slippa Tex bekymmer som karlledssprickor?
För om inte - då lönar det ju sig inte att köpa det....?

Jag har aldrig hört talas om att foderjäst ska hjälpa mot karledssprickor. Det är däremot rikt på B-vitamin vilket gynnar pälssättning etc.
Foderjäst ger inte samma effekt på magen som bakjäst eftersom foderjästen är avdödad. Så vill man göra magen gladare är det bakjäst man ska använda.

Tyvärr finns det inga garantier på att varken levande jäst eller öljäst läker hovsprickor eller överhuvudtaget har nån positiv påverkan på magen. Det enda man kan göra är att prova o se vad som händer. Det är nyttiga tillskott hur som helst och aldrig skadligt att ge. Jag är övertygad om att om magen mår bra så minskar risken för diverse hudåkommor. Här kan du läsa vad vår foderguru spaderÄss skriver i ämnet levande jäst:

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14893379&postcount=29

Bakning

För att jäsningen skall fungera bra med färsk jäst bör temperaturen aldrig uppnå mer än ca 45 °C eftersom jästen dör vid högre temperaturer. Jästbolaget, som tillverkar den mesta av den jäst som finns att köpa i svenska dagligvaruaffärer, rekommenderar att jästen löses upp i vätska som är 38 °C. Torrjäst ska däremot lösas upp i vätska som är ca 45 °C för att jästen ska aktiveras. Optimal temperatur för degens jäsning är omkring 20 - 25 °C, beroende på vilket bröd man bakar. Kalljäsning (för temperaturer under +10 °C) är en process som tar längre tid än sedvanlig jäsning, men effekten är en mer porös deg och mer utvecklad arom i brödet. Vid kalljäsning kan man gärna använda mindre mängd jäst än den som receptet utgår ifrån. Jästen dör vid ph-värdet 4 eftersom bakterierna i jästen dör av den sura koldioxiden.

Tagit från Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Jäst

Jag lovar dig att jag har bakat tillräckligt för att veta att det absolut inte behövs något socker för att det ska jäsa. Däremot jäser en deg mer om man har lite socker i men det är en annan sak. Prova själv får du se att det jäser. Du behöver inte tro mig utan kan testa själv. Smula ner ett paket jäst i någon dl vatten och låt det stå lika många timmar som du låter ditt foder stå med jäst i så får du se vad som händer. Titta gärna till det då och då så att du märker förändringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 493
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat