Foderjäst

travarnordis

Trådstartare
Hejsan alla kunniga hästmänniskor :)

Jag är lite ny när det gäller det här med foderjäst och jäst som man använder till bakning till hästar.
Jag har en nordsvensk travare som har problem med stärkelse och karlledssprickor. Nu fick jag rådet att ge honom bak jäst i en veckas tid för att rätta till balansen i magen på honom.
Och då är ju min fundering, kan man ge honom foderjäst året runt varje dag i förebyggande syfte??

Sv: Foderjäst

Foderjäst innehåller avdödad jäst. Det ger man om man har behov av att höja proteinet. Det ger varken till eller ifrån för magen, huden eller upptaget av fodret.
Bakjäst ger man om hästen har problem med mage-tarm på något vis. Det kan vara diarrer i varierande grad eller att hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret eller att den har problem med huden. Du kan ge bakjäst året runt.
Något som också kan vara bra att ge är någon matsked linfröolja. Det är också bra för huden.

Foderjäst innehåller avdödad jäst. Det ger man om man har behov av att höja proteinet. Det ger varken till eller ifrån för magen, huden eller upptaget av fodret.
Bakjäst ger man om hästen har problem med mage-tarm på något vis. Det kan vara diarrer i varierande grad eller att hästen har svårt att tillgodogöra sig fodret eller att den har problem med huden. Du kan ge bakjäst året runt.
Något som också kan vara bra att ge är någon matsked linfröolja. Det är också bra för huden.

Har du källor på det?

Ger just nu foderjäst till medryttarhästen för att få upp vikten och bli av med karledsproblem.

Om man ska ge bakjäst ... Hur mycket/dag ger man till en stor häst?

På att foderjäst innehåller avdödad jäst? Det står på förpackningen.

Till en stor häst hade jag börjat med att ge ett halvt paket bakjäst och sedan ökat sakta upp till två-tre stycken beroende på när du får effekt. För vissa ger det effekt redan vid ett paket och vissa behöver mer. Jag tycker att yea-sacc ger ännu bättre resultat och 10 gram yea-sacc motsvarar 0,5 kg bakjäst. Yea-sacc innehåller alltså samma verksamma ämne som bakjäst men är koncentrerat.

Linfrökaka är jättebra för magen, huden och pälsen men om du kan komplettera med någon matsked linfröolja också så ger det ännu bättre effekt tillsammans :)

Foderjästen är mycket god näring till de goda tarmbakterierna så att de har möjlighet att växa till sig och konkurrera bort de onda bakterierna.

Hmmmm okej :)
Men som jag nu då, blötlägger hästens foder alltid dagen före innan det ges kvällen efter för jag hyr in i ett stall så jag har inte möjligheten att kunna göra saker och ting i sista minuten, fungerar det med foderjäst?
Det behöver inte blandas ut med fingervarmt vatten som vanlig bak jäst behöver för att aktiveras?

Jag har under de här dagarna blandat ut lite bak jäst med fingervarmt vatten som jag sen har blandat ut i fodret och gett hästen när jag var varit i stallet och sen på kvällen har han fått sitt vanliga kvällsfoder igen.

Tagit ur en annan tråd:
"Jag läste på en säck Protect Foderjäst idag och det som de verkar blanda i är vetefodermjöl till största delen!"

Vågar man ge foderjäst om hästen är känslig mot stärkelse? Musli fungerar inte alls, oavsett hur lite eller hur mycket spannmål de är i, eller om spannmålet har kokas.
:confused::confused:

Men som jag nu då, blötlägger hästens foder alltid dagen före innan det ges kvällen efter för jag hyr in i ett stall så jag har inte möjligheten att kunna göra saker och ting i sista minuten, fungerar det med foderjäst?
Det behöver inte blandas ut med fingervarmt vatten som vanlig bak jäst behöver för att aktiveras?

Jag har under de här dagarna blandat ut lite bak jäst med fingervarmt vatten som jag sen har blandat ut i fodret och gett hästen när jag var varit i stallet och sen på kvällen har han fått sitt vanliga kvällsfoder igen.

Du behöver inte blanda ut bakjästen med fingervarmt vatten. Jag smular ner mitt i den uppblötta betforen eller ger det rakt ur handen.

Du behöver inte blanda ut bakjästen med fingervarmt vatten. Jag smular ner mitt i den uppblötta betforen eller ger det rakt ur handen.

Men är du inte rädd för att det jäser i magen på hästen när det blandas med betfor då? Blir det "aktiverat" då om man låter det stå i över 24tim i kall vatten?

Men är du inte rädd för att det jäser i magen på hästen när det blandas med betfor då? Blir det "aktiverat" då om man låter det stå i över 24tim i kall vatten?

Du kan inte blanda jästen med vatten oavsett om det är varmt eller kallt förren du ska ge den till hästen för då jäser fodret och fodret blir förstört.
Hästen jäser allt foder i tarmen oavsett om de får bakjäst eller inte. Det är så hästen tillgodogör sig näringen i fodret.

Du eller någon annan i stallet kan ju slänga i lite i krubban under dagen. Antingen äter hästen upp det före fodergivan eller så ligger det kvar tills man lägger i maten och då äts det upp.

Du kan inte blanda jästen med vatten oavsett om det är varmt eller kallt förren du ska ge den till hästen för då jäser fodret och fodret blir förstört.
Hästen jäser allt foder i tarmen oavsett om de får bakjäst eller inte. Det är så hästen tillgodogör sig näringen i fodret.

Men vid denna tiden på året när det håller runt kylskåpstemperatur i stallet så kan väl inte mycket hinna växa till på den tiden?

Då ska alltså foderjäst och bakjäst ge samma resultat. Tycker det låter lite konstigt.

Som jag har fattat det så kan den levande jästen i bakjäst till viss del leva en stund i blindtarmen och hjälpa till med jäsningen av fodret medans den avdödade jästen bara fungerar som näring till de goda bakterierna i tarmen.

Men vid denna tiden på året när det håller runt kylskåpstemperatur i stallet så kan väl inte mycket hinna växa till på den tiden?

Spånar vidare.......

Om nu jästen skulle känna för att jäsa lite så krävs det socker för att något ska hända och socker bör det inte finnas så mycket av i krubbmaten. Skulle det dock göra det så kan det väl inte skada så mycket om jästen "käkar upp" sockret? Bara fördel tycker jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 214
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: bellala
·
Hundhälsa Min goldentik har sedan ett par veckor medicinerats för gastrit. Gissningsvis triggat av flytt, mänskligt nytillskott i familjen och...
Svar
13
· Visningar
2 493
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka