Foderjäst, laktobakterier...mm

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare BabieBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 814
B

BabieBus

Om hästen är känslig för foderbyten och så vidare(allmänt känslig i magen annars också), är det då bra att ge foderjäst då?? Jag har hört om laktobakterier, är det samma sak eller fungerar de på ett annat sätt, skillnaden?
Funderar lite på också linfrön som man låter ligga i blöt minst 24 h, eller koka dem, någon ide att ge??

Ursäkta alla dumma (?) frågor, men blev allmänt förvirrad nu av allt ihopa :angel::D

Sv: Foderjäst, laktobakterier...mm

De nämde något om jästorganismer där också...
ska jag köpa foderjäst eller??:confused:

De menade att deras produkt Mag, tarm innehåller jästorganismer.
Du kan också välja att bara ge jäst. Det blir säkert mkt billigare. I så fall är det vanlig färsk jäst som man köper i en mataffär som du ska ge. Foderjäst innehåller vad jag förstår inte levande jästkultur.
Jag ger ett fjärdedels litet jästpaket till mina ponnyer.

Jo det förstod ju jag också, att de menade sin egen KRAFFT, däremot menade jag på att det låter som att jästorganimser är en bra sak för känsliga magar, i så fall, vore det då vettigt att köpa foderjäst?

OK jag förstod inte riktigt hur du menade, läste nog slarvigt.
Jästen skapar en bra miljö för mikroorganismerna i tjocktarmen så att maten kan brytas ner lättare. Om du vill tillföra jästorganismer så är det färsk bakjäst du ska ge, inte foderjäst. Det finns massor av trådar om bakjäst om du söker.

OK jag förstod inte riktigt hur du menade, läste nog slarvigt.
Jästen skapar en bra miljö för mikroorganismerna i tjocktarmen så att maten kan brytas ner lättare. Om du vill tillföra jästorganismer så är det färsk bakjäst du ska ge, inte foderjäst. Det finns massor av trådar om bakjäst om du söker.

Okej, men varför ger man då foderjäst?:confused:

Linfrö torde inte vara någon mening att ge. Det är inte stabiliserande vad jag känner till. Foderjäst i viss mån men som Forest Autumn skriver i första hand vanlig bakjäst. Levande jästsvampar funkar tydligen bättre än avdödade.

Jo då, det är laxerande. Förmodligen ingenting man önskar sig vid ett foderbyta då vanligast (vad jag känner till) biverkningen är lös avföring.

Linfrö torde inte vara någon mening att ge. Det är inte stabiliserande vad jag känner till. Foderjäst i viss mån men som Forest Autumn skriver i första hand vanlig bakjäst. Levande jästsvampar funkar tydligen bättre än avdödade.

Det får bli bakjäst då, läst lite i gamla trådar nu, verkar som en bra ide att prova, så det blir till affären det å inhandla :D:D

Liknande trådar

Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 586
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 316
Senast: Lillebjörn
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 803
Senast: svea
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat