Foderjäst

Prova att ge foderjäst i några dagar (eftersom du redan köpt det). Om det inte blir bättre hade jag provat att ge vanlig bakjäst för matbröd. 1-2 paket de första dagarna och sen trappa ner.

Jag gav min just bakjäst, och han blev bättre och sen behövdes det inte längre. Tog ett tag innan han åt det, men smulade ner det i fodret (som ska vara torrt!!!).

Det är ju ändå ett billigt alternativ som är värt att prova innan du köper massa dyra mag-medel!
Ja jag ska göra det, för nu har jag kört med foderjäst iblandat i slobber mash end(eftersom jag hade det hemma) i över 1V. Har alltså helt tagit bort hans normala kraftfoder då jag inte såg nån förändring överhuvudtaget. :( Men fortfarande ingen förändring. :(
Slobbern ska ju vara bra mot magen också så jag har gett honom typ soppa(MASSOR med vatten) med jästen i några dagar, men ingen förändring.:cry:
Har dessutom kallstall så rengöring av svans förutom att borsta ut den frusna skiten finns inte, något frustrerande. :(
 
Jag gav min en kur diarsanyl för någon vecka sen, det verkar ha rättat till en hel del. Men effekten kanske inte består för er med allvarligare problem.
För min var det bara tillfälligt efter att ha tagit sig ut och överätit....
 
Måste ju bara berätta, han blev bra igen!! Halleluja!! :bow: Jag gav ju som sagt Pavos slobber mash samt foderjäst i 1V utan resultat skrev jag i tisdags dag, när jag kom hem på kvällen o skulle rida så bajsade han utan vätska!! :banana:
Så nu ska jag försiktigt börja övergå till hans normala foder igen och end komplettera med yea-sacc tänkte jag som underhållsdos och hoppas hoppas på att det inte går tillbaka igen. :nailbiting:
Men o andra sidan så vet jag vad som hjälper i så fall. :bump::banana:
 
Jag skulle vilja ha tag i stor påse med bryggerijäst men befarar att det kostar skjortan om en liten påse på 11 gr kostar 29:-.
Tycker att yea-sacc är ganska dyrt och tror att jäst egentligen är billig produkt men så fort det står häst- eller vinbryggsjäst på så är det fantastiskt dyrt.

Jag menar, bakjäst är ju billigt men kanske inte lika koncentrerat, men sååååå dyrt kan det ju sjutton inte vara!
 
Jag skulle vilja ha tag i stor påse med bryggerijäst men befarar att det kostar skjortan om en liten påse på 11 gr kostar 29:-.
Tycker att yea-sacc är ganska dyrt och tror att jäst egentligen är billig produkt men så fort det står häst- eller vinbryggsjäst på så är det fantastiskt dyrt.

Jag menar, bakjäst är ju billigt men kanske inte lika koncentrerat, men sååååå dyrt kan det ju sjutton inte vara!

Vad betalar du för yea-sacc? Jag betalar 129 kr/kg och det tycker jag är helt okej.

Tyvärr är det ju så att allt som det står häst (eller hund) på blir automatiskt typ 300% dyrare :cautious: Det märks så tydligt på den e-vitaminen jag köper. Den är för "alla" djurslag och står bland kalv, ko, gris osv. produkterna. Den är jättebillig om man jämför med annan e-vitamin som står på hästhyllan.
 
Vad betalar du för yea-sacc? Jag betalar 129 kr/kg och det tycker jag är helt okej.

Tyvärr är det ju så att allt som det står häst (eller hund) på blir automatiskt typ 300% dyrare :cautious: Det märks så tydligt på den e-vitaminen jag köper. Den är för "alla" djurslag och står bland kalv, ko, gris osv. produkterna. Den är jättebillig om man jämför med annan e-vitamin som står på hästhyllan.

Jag kommer inte ihåg just nu vad det kostade faktiskt. Tog dock närmare tre veckor innan det kom (inom Sverige). Frakt blev det då alltså också. Jag verkar inte bo nära någon återförsäljare.

Alltså, jag får för mig att det måste vara billigt eftersom jäst är billigt så fort du ska baka.........kan bara inte tänka mig att en säck med öljäst för stora bryggerier kostar runt 4 000-5 000:-, vilket det då skulle göra om man tog och köpte yea-sacc i 25 kg-säckar.
Det är ju ingen skillnad på sorten eller koncentrationen där. Kanske väntar mig en kostnad på 500:- eller ännu mindre. Dyr öl annars.
 
Vad betalar du för yea-sacc? Jag betalar 129 kr/kg och det tycker jag är helt okej.

Tyvärr är det ju så att allt som det står häst (eller hund) på blir automatiskt typ 300% dyrare :cautious: Det märks så tydligt på den e-vitaminen jag köper. Den är för "alla" djurslag och står bland kalv, ko, gris osv. produkterna. Den är jättebillig om man jämför med annan e-vitamin som står på hästhyllan.

Eller skillnaden på bränslepellets och stallpellets.....10:-/säck skiljer det sig.
 
Jag kommer inte ihåg just nu vad det kostade faktiskt. Tog dock närmare tre veckor innan det kom (inom Sverige). Frakt blev det då alltså också. Jag verkar inte bo nära någon återförsäljare.

Alltså, jag får för mig att det måste vara billigt eftersom jäst är billigt så fort du ska baka.........kan bara inte tänka mig att en säck med öljäst för stora bryggerier kostar runt 4 000-5 000:-, vilket det då skulle göra om man tog och köpte yea-sacc i 25 kg-säckar.
Det är ju ingen skillnad på sorten eller koncentrationen där. Kanske väntar mig en kostnad på 500:- eller ännu mindre. Dyr öl annars.

Du har ingen kvarn/fristående foderbutik i närheten? Jag frågade i "min" kvarn om han hade yea-sacc vilket han inte hade men han fixade hem det snabbt. Han säljer mycket av det nu så det var fler än jag som ville ha det när det väl fanns i butiken.

Jag håller helt med dig! Det borde inte vara så dyrt. På samma gång är torrjäst många gånger dyrare än färsk jäst. Det är också lite konstigt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Vilka foder/ tillskott är kan man ge som är bra för magen?:) Jag har 2 shettisar som just nu bara äter hösilage. Ponny 1 äter mellan...
Svar
9
· Visningar
1 654
Senast: Amha
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 709
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Jag ska hämta hem en ny häst i helgen, en rätt så smal krake som gått på bete tills nu med knappt något stödfoder. (en bal i hage med 20...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp