Foderjäst eller b vitamin

T

tjocke

Vad e bäst att ge? jag har hör att fodejäst och B-vitamin har nästan samma efekt fast jäst e billigare. är de sant? :confused:
 
Jag vet inte om vilka skillnader som finns mellan dem men vi har använt foderjäst, detta pga proteinet, fosforn och b-vitaminerna.Hårremmen var jättefin.

merman
 
Jästen innehåller mer än bara B-vitamin. Tycker den är bättre. Prismässigt vet jag inte hur det ligger till.
 
Lånar lite av din tråd, hoppas d e ok!

Har länge funderat att börja ge foderjäst - nu till våren istället för B-vitaminerna.
Innehåller jästen mkt protein? Skulle gärna vilja ha lite mer protein till mitt sto.
Ska man ge jäst kontinuerligt hela tiden, eller kan man ge i omgångar "när det behövs"?
 
Foderjäst innehåller mkt protein, kommer inte ihåg nu exakt hur mkt, tror det är 360smrp/kg.
Vi har gett det som proteintillskott kontinuerligt, tycker även att det är bra att komplettera lusern med (som är kalkrikt och foderjästen är fosforrik) för balansens skull. Sedan får man alla nyttiga b-vitaminer på köpet. Vi har gett 100 gr/dag till vår ponny.
Visserligen är det inte det billigaste proteintillskottet men fär oss har det funkat bra. Är även bra för tarm/mage.

merman
 
Jag köpte en hink foderjäst igår, betalade 105 kr för 5 kg. Får se hur länge det räcker, stod att man skulle ge 1 dl per 100 g kroppsvikt.
Ger inte så mkt, iaf inte nu i början. Det smakar nog lite annorlunda, pållan va väl inte överförtjust men hoppas hon går med på att äta det :)
Verkar innehålla mkt, ger bättre kvalite på hovarna (då slipper jag förhoppningsvis ge biotin), E, C o alla B-vitaminerna, då behöver jag nog inte ge några extra vitaminer utöver jästen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 369
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hur tänker ni kring kvalitén på foderråvaran? När det kommer till receptet tycker jag mush känns bäst, inga tillsatser och fullt...
Svar
19
· Visningar
1 158
Senast: AraSlei
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 751
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp