Foderhjälp

Fanna98

Trådstartare
Jag undrar vad för mat som är bra till heta hästar? Jag har hört att havre gör dom ännu hetare så jag tänkte om man kunde blanda typ pellets och kornkross? :confused:

Sv: Foderhjälp

Nu kommer den klassiska frågan... Hur ser höanalysen ut? Behövs kraftfoder alls?

Havre kan du hur som helst ta bort.

Man måste inte ge pellets eller spannmål.
Om grovfodret har lite lågt med protein så lägg till lusern eller ev ett avelsfoder som hippo alfa.
// Linda

Ganska ofta är en het häst en het häst, precis som en slö häst är slö, oberoende av hur mycket kraftfoder den får. Detta om man håller sig ovanför svältgränsen.
Visst, det finns ett FÅTAL hästar som fungerar dåligt på vissa fodersorter men det är mindre vanligt.

Steg 1 är att kontrollera att hästen är frisk, är den det så är det en träningssak.
Att öka lydnaden vid ridning, omväxlande arbete där hästen får tänka samt få den lyssna på dina hjälper så den nyttjar sin energi på rätt sätt brukar vara bra för heta hästar. Långa skritturer i skogen som omväxling är också bra. Då blir de såå roliga att arbeta mer. Jag skulle börja i den ändan. Ta bra hjälp så du hittar verktygen för att nå målen.

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar