Foderhäst kontrakt?!

S

somewill

Snälla häst erfarna människor hjälp mig! Nu är det så här att jag ska låna ett elva årigt fullblod på foder. Och det är första gången jag lånar en häst på foder ifrån någon jag inte känner över huvudtaget. Så nu undrar jag. Vad ska stå i kontraktet? Vad ska man passa sig för att inte stå för och vad tycker ni man är skyldig att stå för? Vi kommer inte göra någon vet besiktning men vi vet sen innan att hästen har opererat bort en lös benbit vid fem års ålder. Hon vill att jag ska stå för tandläkare och kiropraktor en gång om året. Låter det vettigt? Vad tycker ni? Tyck gärna till då jag verkligen behöver någon kunnigs åsikt :)

Sv: Foderhäst kontrakt?!

Måste först fråga. Varför ska ni inte göra en vet besiktning? Tycker det är väldigt riskabelt att ta en häst på foder utan att ha gjort en besiktning, av den enkla anledningen att ägaren ofta kräver att hästen återlämnas i det skicka den var när den åkte iväg på foder, och om det vid återlämnandet framkommer något problem med hästens hälsa kan isf ägaren hävda att det är något ni indirekt orsakat och något som uppstått när ni hade hästen, även om problemet egentligen fanns där från början, vilket kan leda till väldiga konflikter som kan bli rätt långdragna.

Jag undrar som ovanstående varför ni inte ska veterinärbesiktiga hästen? När jag lämnade ut häst på foder för några år sedan var vi väldigt noga när vi fyllde i papprena och skrev till saker som vi tyckte kunde vara bra och vi var överens om allting. Det var inga problem och allting gick bra eftersom allt stod klart och tydligt i papprena. Jag gjorde som så att jag valde en helt ny veterinär som fick besiktiga hästen så att det skulle kännas bra för tjejen som skulle ha hästen på foder.

hej! jag ska prata med henne om vet besiktig. så om vi säger att vi ska göra en besiktning, vad är det annars vi ska tänka på?

Skriv ned all ni kan komma på i kontraktet. "Äh, det vet vi ju båda om" är inte skäl nog att inte ha med det i kontraktet. I de flesta fall så brukar fodervärden betala för allt utom försäkringen som betalas av ägaren, vilket inkluderar veterinärvård, ET, massör, hovslagare, sadelutprovare osv osv. Men det är helt upp till er vad ni kommer överens om. Det finns inget rätt och fel, bara ni är noga med att ni är överens och att allt står i kontraktet, svart på vitt.

En annan sak som är bra att ha med är uppsägningstiden och hur länge kontraktet gäller. Vissa väljer att kunna bryta kontraktet när som helst oavsett orsak och ta hem hästen medan andra väljer att ha ett kontrakt som bara kan brytas i mitten av en period om det framkommer att hästen far illa/vanvårdas av fodervärden, om vanvård inte förekommer gäller kontraktet i ett helt år (exempelvis) oavsett vad och ägaren kan inte hämta hästen förrän ett år har gått.

Specificera också om kontraktet automatiskt ska förnyas när första perioden går ut eller om ni ska sätta er ned igen och skriva ett nytt kontrakt. Om du haft hästen på foder i ett år och du vill ha kvar hästen samt att ägaren inte vill ha tillbaka den kan det ju vara smidigt att ha ett kontrakt som automatiskt förnyas och gäller för ett år till, istället för att ni ska behöva sätta er ned och skriva på ett nytt kontrakt.

Det generella tipset är att lämna inget åt slumpen! Tänk på alla möjliga scenarion och inkludera det i kontraktet. Vem beslutar om akut avlivning? Ska fodervärden ta det beslutet eller ska hästen hållas vid liv tills ägaren kommer? Exempelvis.

Okej, tack så jätte mycket :) det var till stor hjälp! Det är hon själv som inte vill göra någon vet besiktning. Vet inte riktigt varför :s

Jag skulle inte släppt iväg hästen utan veterinärbesiktning, fotografera/filma gärna hästen så du dokumenterar hull och att den inte har några uppenbara fel.

jag har tagit 2 hästar på foder utan vet besiktning,
Första hästen var i princip inte värd ett öre, hade stått i x antal år och hade en massa problem, (som inte berodde på smärta) jag tog henne för att se om det gick att få henne att fungera både i huvet och i ridningen, på vinst och förlust, ägaren hade planer på att ta bort henne i vart fall, så detta var hästens sista chans så att säga. Så ja det var en lite speciell situation.

Andra hästen skulle jag ha under sommaren, var mager och jäklig, haft kotledsinflamation och utan en muskel i kroppen pga oansvarig tidigare fodervärd. Eftersom hästen varit inne på klinik för utredning bara en månad tidigare eftersom han såg hemsk ut när han kom hem från förra fodervärden så gjorde vi inte en vet besiktning på så vis utan utgick ifrån den utredning som redan gjorts. Även här hade vi ett väl specificerat kontrakt som talade om exakt vem som stod för vad.

i båda fallen fanns det även "vitten" som kunde styrka hästarnas skick när jag tog hem dem. båda ägarna var kompisar till min kompis. Båda gångerna gick det kanonbra, bra kontakt med ägarna, och jag lämnade tillbaka andra hästen i bra mycket bättre skick än när han kom. första hästen åkte på en hovbensfraktur och fick tyvärr tas bort.

Men ska jag ta foderhäst från någon helt okänd och under andra omständigheter så ska besiktning göras.

Absolut besiktning! Vettigt är att göra en besiktning när hästen lämnas ut (på ägaren bekostnad) och en besiktning (hos samma veterinär, på fodervärdens bekostnad) vid återlämnandet av hästen. På så vis har ägaren förvissat sig om att hästen är UA vid utlämnandet och fodervärden har förvissat sig om att hästen är i samma skick när de lämnas tillbaka. Prata gärna om vad som händer om hästen skadar sig under fodertiden, så att den inte är frisk när den ska återlämnas.

Vad händer om tandläkaren och kiropraktorn säger att det behövs mer vård, t ex kiropraktorbehandling en gång/månad. Är det OK för dig? Finns det några kända problem med hästen som gör att den behöver korrigering?

Vetbesiktning är otroligt viktigt. Annars kan du få problem när du lämnar tillbaka hästen.

Sen ska det ju även finnas med ang. utrustning, mycket viktigt även där. Bara en sadel kan bli en dyr historia...

Skriver hur vi brukar göra! ()hoppas det hjälper något)) Ni andra får gärna säga ifrån iallfall något låter knas!

Först så besk hästen (jag betalar innan den åker till fodervärd)
Sedan kontrakt (har ett jag kan visa er omdet finns intresse) Sedan skriver jag upp ALL utrust och skicka innan hästen lämnas. Saknas något står fodervärden för det. Fodervärden får givetvis checka av så allt är med.

Hästen är nyskodd, alt ny vaccinerad. Jag står för försäkringen, men fodervärden för självrisken.
transport står oftast jag för dit (vill se hur hästen kommer ha det)

När hästen ska hem
Checkar jag alla sakerna
Hästen ska vara vetbesk (av fodervärd)
Fodervärd (brukar ordna transport)

lånar knapp...

utöver det som står ovan är det också bra att ha med om hästen är nyskodd vi överlämnande till fv och om fv är ansvarig för att den är nyskodd även vid tillbakalämnandet eller inte. All med skickad utrustning ska finnas med i kontraktet och verifieras av både ägare och dig.

Ev direktiv om specialfoder, vaccinering och vad hästen ska/får användas till (får du tex träna regelbundet för tränare, får hästen hoppa och eller tävla etc. Vid tävling, vem som står för licenskostnad) bör också vara med.

I regel brukar fv förväntas stå för ALLA kostnader omkring hästen under kontraktstiden utom livförsäkringsdelen som ägaren bör stå för (då pengarna vid utfall hamnar hos ägaren).

Har du någon kunnig person i din närhet som kan hjälpa dig att kolla på kontraktet så be om hjälp.

Finns färdiga fodervärdsavtal som går att köpa i ridsportsbutiker, tycker dom är mycket bra:) Har själv användt det till mina hästar.

* Vet besikta hästen, även om ägaren inte vill det så gör det för din egen skull, då är du "fri" om det skulle uppstå problem efter fodertiden. Besikta innan du tar den hem och även innan den lämnar dig, med fräscha intyg:)

* Kolla även över vaccin samtidigt, är det 1 mån till årsvaccinet kanske man kan ta det samtidigt som vet.besiktningen, så man inte glömmer den sen, det hände nämligen på min häst:grin:

* Hästen bör vara nyskodd både vid hämtandet och lämnandet. Dels underlättar det för fodervärden att slippa jaga hovslagare det första man gör, då som du kanske inte har haft häst innan och inte vet vilken man skall ha.

* Får du utrustning med så skriv en bilaga till avtalet. Jag skrev exakt vad det var för sadel och minsta lilla grej skrevs med, även märke, för jag ville inte ha tillbaka ngt annat. Sedan kan det ju bli slitage eller gå sönder, det är ju fullt naturligt:)

Sedan gjorde jag så att jag tog kort på hästen innan den åkte, i ditt fall när den kommer hem. Runt om för att sedan se hur den ser ut när man får tillbaka den, om det ser ca ut.

Säkert något jag glömt, men lycka till med hästen!

Just de, fodervärden stod för alla kostnader utom försäkring, den stod jag för :)

I mina ögon är det rimligt att ni står för tandläkare och kiropraktor regelbundet. Då jag lånade ut häst (med känslig rygg) på foder, skrev jag in i kontraktet att fv var skyldig att vid behov anlita kunnig E.T. Fv stod för samtliga kostnader för hästen, med undantag för livförsäkringen (som ju tillfallit mig som ägare om hästen behövt avlivas).
Jag skrev även en detaljerad lista över utrustningen som åkte med hästen (vad för sak, märke, modell, färg, storlek, skick, uppskattat värde...).

Gör en vet.bes. Med tanke på att hästen opererats för lösa benbitar innan; kolla upp om det finns reservationer i försäkringen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 595
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv