Sv: Foderhäst kontrakt?!
Finns färdiga fodervärdsavtal som går att köpa i ridsportsbutiker, tycker dom är mycket bra
Har själv användt det till mina hästar.
* Vet besikta hästen, även om ägaren inte vill det så gör det för din egen skull, då är du "fri" om det skulle uppstå problem efter fodertiden. Besikta innan du tar den hem och även innan den lämnar dig, med fräscha intyg
* Kolla även över vaccin samtidigt, är det 1 mån till årsvaccinet kanske man kan ta det samtidigt som vet.besiktningen, så man inte glömmer den sen, det hände nämligen på min häst
* Hästen bör vara nyskodd både vid hämtandet och lämnandet. Dels underlättar det för fodervärden att slippa jaga hovslagare det första man gör, då som du kanske inte har haft häst innan och inte vet vilken man skall ha.
* Får du utrustning med så skriv en bilaga till avtalet. Jag skrev exakt vad det var för sadel och minsta lilla grej skrevs med, även märke, för jag ville inte ha tillbaka ngt annat. Sedan kan det ju bli slitage eller gå sönder, det är ju fullt naturligt
Sedan gjorde jag så att jag tog kort på hästen innan den åkte, i ditt fall när den kommer hem. Runt om för att sedan se hur den ser ut när man får tillbaka den, om det ser ca ut.
Säkert något jag glömt, men lycka till med hästen!
Just de, fodervärden stod för alla kostnader utom försäkring, den stod jag för