Foderhäst...falla ur?

sockerdricka

Trådstartare
Hmm visste inte riktigt vad jag skulle ha för titel.

Fått en foderhäst nyligen, med ganska mycket fullblod i sig han är lite tunn och det skulle inte skada med några extra kilo :p.
Är dock orolig att han skall falla ur nu i och med att han flyttat.

Vad ska man vara noga med att se till att de får i sig? Vad kan man öka på / börja ge om han ev. skulle börja falla ur?

Nu får han ensilage, betfor, havre, kornkross & mineraler - detta var det han åt hos ägaren och det han får nu åtminstone i början.

Sv: Foderhäst...falla ur?

fri tillgång på grovfoder är det bästa! Men annas brukar Lucern vara bra att ge till svårfödda hästar.

Hejsan!
Lusern är jättebra att ge till tunna hästar!
När jag i höstas fick min foder pålle (som var tunn) gav vi honom lusern. Det gör vi fortfarande. Och på honom har det i alla fall gått jättebra! Och sen är det bra om man kan ge näst intill fri tillgång till hö/hösilage/ensilage , vad man nu ger till sin häst.
Vi gav honom även kornkross , (för fettet) men det läste jag ju att du redan gav din pålle! ;)

Lycka till! :)

Glömde skriva att det är bra att ha analys på sitt hö/hösilage/ensilage!

Det kanske fungerade med just det fodret hos ägaren. Men det kanske berodde på att hösilaget var högre värden hos henne i jämförelse med hos dig.

Är det analyserat? Ta bort havren och ge lusern strå i en hink i boxen så att hästen kan få äta i stort sett så mycket den vill av det. Det finns hinkar som man kan hänga upp så välter inte hästen hinken. Sedan kan du ge Krafft groov 125 det är ett bra foder som passar till lite lägre värden i hösilage resp hö.

Skulle åxå rekommendera lucern,det brukar funka bra på tunna hästar!

Jo tack, fullblod kan vara luriga.... jag har 4 st hemma :angel: :love:

En är OTROLIGT lättfödd, behöver bara visa honom hinken o han lägger på ettt par kilon, men de andra 3 *suck*

Våra står på Chaff (som Alfa Alfa), Musli, Krafft, Majs, Betfor och extra mineraler olja osv...
(Den tjocka får inget Chaff o två av de andra kan vara lite sega så de får lite havre ibland oxo)

Utöver detta har de (inte den tjocka, han får begränsad mängd) fri tillgång till hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 319
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min foderhäst får ingen kraft annat än lite lucern och mineraler, efter instruktioner från ägaren. Hon kom till mig i slutet på augusti...
Svar
7
· Visningar
811
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp