Foderhäst eller fortsatt medryttare?

caradan

Trådstartare
Har länge velat ha egen häst men har inte haft möjlighet förrens nu när jag har flyttat och fått iordning på ekonomin.
Nu står jag i valet och kvalet och har bokat in två hästar i morgon att titta på men jag vet inte om det är det jag vill ändå??

Jag har en jätte trevlig medryttarhäst som idag blivit frisk förklarad och ska sättas igång igen. Har ytterligare en häst jag rider i samma stall (unghäst) dessa två rider jag istort sett hur mkt jag vill utan att betala ett öre (ja jag hjälper till med allt annat istället och har erbjudit mig x antal gånger att betala men de vill hellre ha hjälpen än pengar)

Så nu ställer jag frågan till mig sjäv:
-Varför ska jag skaffa en foderhäst, som inte är min, som jag ska betala en massa för när jag i dags läget får göra samma saker fast gratis??

Hade jag dock haft råd att köpa en egen häst så¨hade det vart annorlunda men just det där att ha foderhäst, där ngn som jag inte känner äger hästen. Hur vet man att allt kommer att fungera mellan ägaren och mig etc...

Nu funderar jag på att avboka dessa provridningar imorgon och nöja mig med vad jag har..

Vad tycker ni? (som orkat er igenom hela detta vimsiga inlägget)

Sv: Foderhäst eller fortsatt medryttare?

Hade jag varit du hade jag nog åkt och gett det en chans. Kanske träffar du hästen med stort H och får möjlighet att få hem den på foder, kanske klickar det inte alls och då vet du det. :) Annars kanske du går runt och funderar på det.

Eftersom du har två medryttarhästar du får ta hand om så sitter du ju inte i sjön s.a.s utan du kan ju kolla runt i lugn och ro tills/ om du hittar 'rätt' häst. :)

Kanske inte var till nån hjälp iofs, men det är ju alltid roligt att komma ut och träffa nya hästar. Vem vet, kanske en av de två är Hästen och med en superbra ägare? :)

jag hade fortsatt med de hästarna jag hade och i stället sparat till en egen häst. Tycker det brukar fungera dåligt med fodervärdar (även om jag har hittat en kanonbra)

jag hade fortsatt med de hästarna jag hade och i stället sparat till en egen häst. Tycker det brukar fungera dåligt med fodervärdar (även om jag har hittat en kanonbra)

Så hade nog jag också gjort.

Fortsätter du med dom hästarna du har, och samtidigt lägger udan vad hästen skulle ha kostat dig i månaden så har du snart fått ihop till din egen häst. Och du vet också att du har råd till den kostnad som det blir varje månad.

Även om jag själv haft foderhäst och det fungerat problemfritt, så det kan fungera också.

/Camilla

jag hade fortsatt med de två hästarna du redan har och väntat tills jag kunnat köpa egen istället.

Tråkigt nog blir det oftast sturl med foderhäst. Dessutom kan du bli tvungen att lämna tillbaka rätt som det är.

Haha...jag var iväg på den ena, den andra avbokade jag igår kväll redan.

Och hon var UNDERBAR! Ägaren var super och hästen lika så. Precis vad jag letat efter.

Filmade och visade min tränare och hon gav tummen upp....så nu ska jag smälta allt lite men som det känns nu så vill jag :-)

Så kul! :D

Lycka till med funderandet och om det blir ny pålle vill vi se kort på underverket. :)

Nej det är ägaren som rider och det vill jag inte lägga ut på nätet.

Jag tycker du ska följa din känsla. Jag brukar oxå göra plus o minus listor när jag ska ta sånna här beslut men det är ändå oftast känslan som styr. Det kanske är bra att prova ha foderhäst innan man tar steget till att skaffa egen häst? Även om det ofta pratas om strul tror jag säkert att många hittar precis det de söker. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel