Jag tycker att du ska leta foderhäst. Det är enormt svårt att greppa hur mycket jobb det är att ha häst och det kan vara skönt att ha ägaren i ryggen om det blir problem eller om du inser att du faktiskt inte orkar med ansvaret utan vill lämna tillbaka hästen. Att sälja en häst kan utan att det är något problem ta ett halvår och det är inte kul om man har tröttnat. Min dotter hade två foderhästar innan hon fick en egen just för att testa om hon klarade av ansvaret. Hon var 13 år när hon fick den första foderhästen. Även om man som förälder alltid har huvudansvaret så är det ju inte meningen att föräldrarna ska ta hand om hästen utan det får man ju göra själv. Nu släppte jag visserligen ut hästarna på vardagsmorgnarna (helgerna turades vi om) och fodrade men självklart var det min dotters ansvar att rida och sköta om hästen och allt runtomkring såsom mockning, hövägning osv. så att hästen mådde bra alla dagar i veckan. Däremot räknade jag ut foderstaten även till hennes häst eftersom jag är fodernörd och tycker sådant är roligt
Annars är ju foderlära något du måste sätta dig in i också så att du kan räkna ut en bra foderstat till hästen.
Var noga med kontraktet om du väljer att ta en häst på foder och veterinärbesiktiga hästen innan den kommer hem till dig så att du vet om ev. skador så att du inte tar hem en sjuk/skadad häst och får stå för den kostnaden och rehabiliteringen. Var noga med att du har uppsägningstid så att du kan lämna tillbaka hästen om det inte fungerar. Skriv alltså inte kontrakt på ett år eller så utan ha så att du kan säga upp kontraktet och lämna tillbaka hästen efter en månad om det inte skulle fungera.
Vad gäller att få ut pengarna igen vid försäljning så kan man aldrig räkna med det. Om man köper en unghäst som man rider in och utbildar kan man få ut pengarna igen vid en försäljning och mer därtill men det är ju inte aktuellt i ditt fall. En äldre häst förlorar ofelbart i värde. I bästa fall kan man få ut samma summa men det är inget man ska räkna med.