Foderhäst eller egen?

Jättebra tips men jag är 175 lång....:D:o
Välkommen till klubben, är själv 176 rider fortfarande C och D ponny utan problem. Jag tycker inte längden är ett problem, snarare en fördel. Jag kommer åt ponnierna bättre med mina långa ben, förvisso får inte underskänklarna sådant stöd som när jag rider storhäst.
I ditt fall skulle jag nog ev leta någon D-ponny eller en liten häst, nu vet jag inte hur mycket ridvana du har. Men en mindre häst är lättare att rida ihop än en större om du hänger med på mitt resonemang, annars får jag förklara bättre. :)

Har min ena utlånad på långtidsfoder nu. Litar starkt på tjejen som har en del bakom sig. En sak jag verkligen uppskattar är när jag får bilder och lite uppdateringar om hur det går utan att jag undrar. Iom att jag själv egentligen inte känner henne (däremot är hon "kändis" inom den världen) är det klart att det kändes konstigt i början men med några uppdateringar är jag helt trygg med henne och hon säger att hon gillar hästen. Så, låna gärna en häst, vill du göra ägaren trygg uppdaterar du mycket, särskilt i början. Tror att det är just första tiden det kan kännas lurigt för ägaren, innan man vet att hästen mår bra på nya stället osv.

Välkommen till klubben, är själv 176 rider fortfarande C och D ponny utan problem. Jag tycker inte längden är ett problem, snarare en fördel. Jag kommer åt ponnierna bättre med mina långa ben, förvisso får inte underskänklarna sådant stöd som när jag rider storhäst.
I ditt fall skulle jag nog ev leta någon D-ponny eller en liten häst, nu vet jag inte hur mycket ridvana du har. Men en mindre häst är lättare att rida ihop än en större om du hänger med på mitt resonemang, annars får jag förklara bättre. :)
Haha säger du det så:laugh:, jag har inte ridit ponny sedan jag var typ åtta (finns däremot en häst på ridskolan på 153 som jag tycker mycket om, får rida henne nästan bara med sätet då hon är väldigt känslig för skänken som dessutom får lite "sving"vilket är en kul utmaning.) Förklara gärna vad du menar med att rida ihop.

Haha säger du det så:laugh:, jag har inte ridit ponny sedan jag var typ åtta (finns däremot en häst på ridskolan på 153 som jag tycker mycket om, får rida henne nästan bara med sätet då hon är väldigt känslig för skänken som dessutom får lite "sving"vilket är en kul utmaning.) Förklara gärna vad du menar med att rida ihop.
Det var inte så länge sedan jag fick det begreppet förklarat för mig själv, så jag ska försöka förklara det. Jag har en bild i huvuden, nu gäller bara att försöka förmedla den. :p
Rida ihop är lite som att få hästen samlad under sig.
Jag kan ta min egen häst som exempel, hon är 174 och lång på alla håll, så det är mycket massa att försöka forma och hålla reda på. Ridskolan har en häst på ca 155, han kan jag rida ihop utan problem då det är mindre massa att hålla reda på. Det är så jag har fått det uppfattat som i stora drag, men tänker man rent generellt så är det lättare att forma något som är mindre än något som är större.

Det var inte så länge sedan jag fick det begreppet förklarat för mig själv, så jag ska försöka förklara det. Jag har en bild i huvuden, nu gäller bara att försöka förmedla den. :p
Rida ihop är lite som att få hästen samlad under sig.
Jag kan ta min egen häst som exempel, hon är 174 och lång på alla håll, så det är mycket massa att försöka forma och hålla reda på. Ridskolan har en häst på ca 155, han kan jag rida ihop utan problem då det är mindre massa att hålla reda på. Det är så jag har fått det uppfattat som i stora drag, men tänker man rent generellt så är det lättare att forma något som är mindre än något som är större.
Jo det blir ju helt klart mer häst att jobba med (vilket även kan va kul) än en c-ponny! :D
Aja ska nog bara vänta tills den perfekta hästen dyker upp, häst eller ponny, foder eller egen. Jag ska leta med öppet sinne helt enkelt.:)

Jo det blir ju helt klart mer häst att jobba med (vilket även kan va kul) än en c-ponny! :D
Aja ska nog bara vänta tills den perfekta hästen dyker upp, häst eller ponny, foder eller egen. Jag ska leta med öppet sinne helt enkelt.:)
Sen kan det vara bra att ha i åtanke att en häst kostar mer än en ponny rent generellt sett. Var väl lite därför jag var inne på större D-ponny, sen en annan fördel med ponny är att de ofta inte är lika tunga som en häst. Tänker speciellt om man måste transportera dom och inte har E-kort, så man kan dra dom på bara B-kort. :)

Finns för- och nackdelar med allt hur man än vänder och vrider på det. Huvudsaken är väl att magkänslan känns bra i slutänden. För gör den inte det då skulle jag inte genomföra något. :)

Jag har haft två hästar på foder och det är precis lika stort ansvar och mängd arbete som att ha egen häst. Lite mer nervöst nästan eftersom det faktiskt är någon annans häst man ska ta hand om. Nu är och har jag väl alltid varit väldig noga med mina egna hästar också och det är säkert därför jag blev tillfrågad om jag ville ha hästarna på foder. Båda ägarna har varit bekanta till mig och häst nr 2 köpte jag efter 7 mån.

Jag tycker att du ska leta foderhäst. Det är enormt svårt att greppa hur mycket jobb det är att ha häst och det kan vara skönt att ha ägaren i ryggen om det blir problem eller om du inser att du faktiskt inte orkar med ansvaret utan vill lämna tillbaka hästen. Att sälja en häst kan utan att det är något problem ta ett halvår och det är inte kul om man har tröttnat. Min dotter hade två foderhästar innan hon fick en egen just för att testa om hon klarade av ansvaret. Hon var 13 år när hon fick den första foderhästen. Även om man som förälder alltid har huvudansvaret så är det ju inte meningen att föräldrarna ska ta hand om hästen utan det får man ju göra själv. Nu släppte jag visserligen ut hästarna på vardagsmorgnarna (helgerna turades vi om) och fodrade men självklart var det min dotters ansvar att rida och sköta om hästen och allt runtomkring såsom mockning, hövägning osv. så att hästen mådde bra alla dagar i veckan. Däremot räknade jag ut foderstaten även till hennes häst eftersom jag är fodernörd och tycker sådant är roligt ;) Annars är ju foderlära något du måste sätta dig in i också så att du kan räkna ut en bra foderstat till hästen.

Var noga med kontraktet om du väljer att ta en häst på foder och veterinärbesiktiga hästen innan den kommer hem till dig så att du vet om ev. skador så att du inte tar hem en sjuk/skadad häst och får stå för den kostnaden och rehabiliteringen. Var noga med att du har uppsägningstid så att du kan lämna tillbaka hästen om det inte fungerar. Skriv alltså inte kontrakt på ett år eller så utan ha så att du kan säga upp kontraktet och lämna tillbaka hästen efter en månad om det inte skulle fungera.

Vad gäller att få ut pengarna igen vid försäljning så kan man aldrig räkna med det. Om man köper en unghäst som man rider in och utbildar kan man få ut pengarna igen vid en försäljning och mer därtill men det är ju inte aktuellt i ditt fall. En äldre häst förlorar ofelbart i värde. I bästa fall kan man få ut samma summa men det är inget man ska räkna med.

Jag tycker att du ska leta foderhäst. Det är enormt svårt att greppa hur mycket jobb det är att ha häst och det kan vara skönt att ha ägaren i ryggen om det blir problem eller om du inser att du faktiskt inte orkar med ansvaret utan vill lämna tillbaka hästen. Att sälja en häst kan utan att det är något problem ta ett halvår och det är inte kul om man har tröttnat. Min dotter hade två foderhästar innan hon fick en egen just för att testa om hon klarade av ansvaret. Hon var 13 år när hon fick den första foderhästen. Även om man som förälder alltid har huvudansvaret så är det ju inte meningen att föräldrarna ska ta hand om hästen utan det får man ju göra själv. Nu släppte jag visserligen ut hästarna på vardagsmorgnarna (helgerna turades vi om) och fodrade men självklart var det min dotters ansvar att rida och sköta om hästen och allt runtomkring såsom mockning, hövägning osv. så att hästen mådde bra alla dagar i veckan. Däremot räknade jag ut foderstaten även till hennes häst eftersom jag är fodernörd och tycker sådant är roligt ;) Annars är ju foderlära något du måste sätta dig in i också så att du kan räkna ut en bra foderstat till hästen.

Var noga med kontraktet om du väljer att ta en häst på foder och veterinärbesiktiga hästen innan den kommer hem till dig så att du vet om ev. skador så att du inte tar hem en sjuk/skadad häst och får stå för den kostnaden och rehabiliteringen. Var noga med att du har uppsägningstid så att du kan lämna tillbaka hästen om det inte fungerar. Skriv alltså inte kontrakt på ett år eller så utan ha så att du kan säga upp kontraktet och lämna tillbaka hästen efter en månad om det inte skulle fungera.

Vad gäller att få ut pengarna igen vid försäljning så kan man aldrig räkna med det. Om man köper en unghäst som man rider in och utbildar kan man få ut pengarna igen vid en försäljning och mer därtill men det är ju inte aktuellt i ditt fall. En äldre häst förlorar ofelbart i värde. I bästa fall kan man få ut samma summa men det är inget man ska räkna med.
Tack:)
Du har nog rätt i att det kan kännas tryggt att ha någon som känner hästen som man kan fråga och prata med om något inte funkar. Samt att man lättare kan dra sig ur.

Man kan aldrig räkna med att få tillbaka pengarna när man säljer en häst, om man inte tillför hästen något. Utbildning och riktigt bra tävlingsresultat kan kanske göra det. Köper man ett sto kan hon ha ett avelsvärde. Men att köpa häst innebär att man får ett ständig hål i sin plånbok, det är höga förbrukningskostnader för en fyrbent bästa vän, men har man hittat rätt är vännen värd vartenda öre.

Börja titta på vad hästar kostar så du får en realistisk uppfattning om vad hästar som intresserar dig kostar.

Och jag är så "tråkig" så jag tycker inte att man ska ha häst alls när man är så ung, om man inte har riktigt hästkunniga föräldrar. Rid på ridskola/var medryttare istället. :)

Och jag är så "tråkig" så jag tycker inte att man ska ha häst alls när man är så ung, om man inte har riktigt hästkunniga föräldrar. Rid på ridskola/var medryttare istället. :)
Finns många som tänker som du och jag blir oftast dömd efter min ålder vilket jag tycker är tråkigt och orättvist. Hur bra man är på att komunucera och förstå hästar kan inte mätas i år. Sedan har man kanske mer erfarenheter som vuxen men någon gång måste ju vara den första. Oavsätt om man är 14 eller 40 är det säkert svårt i början, då har man stallkompisarna till hjälp. Sedan har ju vissa turen med hästintresserade föräldrar och får sin första ponny när de är typ 5, men det har inte jag! Jag har fått tjata och kämpa för att få hålla på med hästar. Åker i dagsläget buss i över två timmar tre gånger i veckan till min medryttarhäst då alla som låg närmre tyckte att jag var för ung. Det har fått min mamma att förstå hur gärna jag vill och hur mycket tid jag är beredd på att lägga ner på hästar. Jag förstår hur sådana som du tänker ni gör det svårare för mig men det brukar gå ändå för jag håller inte med om att jag är för ung eller att hästar är farliga, att jag inte kommer orka, mitt barnbidrag borde gå till något viktigare eller något annat som folk sagt för att soppa mig!

Jag hade själv klarat ha häst som 14-åring och känner flera i den åldern som har egen häst och gör toppenjobb. Ålder är bara en siffra. Det är dock viktigt att föräldern förstår det ekonomiska ansvaret, så att inte hästen blir lidande. En bra försäkring och ett sparkonto för att täcka självriskerna är viktigt. En utbildad hovslagare. Välsittande sadel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 508
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV