foderhalm vs "vanlig halm"

lewellyn

Trådstartare
Efter mycket om och men har vi nu fått tag på halm till ridklubbens tjocka ponnyer. Tanken är att byta ut en del av det ganska energirika höt mot halm istället. Bonden frågade om det skulle vara till foder eller stö, och hon som beställde sa foder (vilket ju stämmer). När balarna sedan kom så var det inplastat, och ganska blött...(kanske 50- max 60% TS)? Jag har aldrig sett sån halm tidigare så jag blev lite fundersam. Det går säkert jättebra att fodra med det, på så sätt är det ju inga bekymmer.

Men det jag funderar över är hur påverkas näringsinnehållet av att det sileras? Finns det en "risk" för högre näringsvärde i det som här kallas foderhalm, och som är konserverat - gentemot den klassiska torra, "gula" halmen? Eller är det samma oavsett lagringsform, dvs ganska lågt energivärde och "inget" protein?

Givetvis inser jag att det inte går att säga vad det är för värden på det, men rent generellt tills analyserna är klara kunde det vara bra att veta hur man ska lägga upp fördelningen mellan hö och halm. Höet är rätt så energirikt, hästarna står på minimi-giva i TS och är väldigt runda. Har inte värdena här hemma tyvärr, men har sett dem och vet ungefär hur mycket jag skulle byta ut till "vanlig" halm.

Sv: foderhalm vs "vanlig halm"

Det är inte ovanligt att man ensilerar helsädeshalm, då är ju havrekornen kvar, kolla om så är läget iså fall kanske det inte är läpligt att fodra med det till tjocka ponnys

Det är inte ovanligt att man ensilerar helsädeshalm, då är ju havrekornen kvar, kolla om så är läget iså fall kanske det inte är läpligt att fodra med det till tjocka ponnys

Det var det första jag kollade och det finns inga spannmålskorn kvar.

Jag hade blivit väldigt lurig om jag fått sådan halm, varför så låg ts är det halm som fått regn de sedan pressat och plastat för att rädda den till någonting ? då hade jag satt ett stort frågetecken på hygienen.
Alternativ två är att det är halm från fält med gräsinsådd isåfall borde det vara mkt grönt i balarna och frågan är då om det är lämpligt till det ni skall ha det, vet att en del plastar halmen från vallar där den är varit insåningsgröda till gräsvall för att det inte går att få gräset som då kommer med helt torrt.
Jag hade helt klart ringt bonden och fått en förklaring på vad det egentligen är ni har fått och därefter tagit ställning till om det är något som är lämpligt för ponnysarna.
Har i alla fall aldrig hört talas om någon som plastar in "vanlig" halm så blöt på det viset.

Jag hade blivit väldigt lurig om jag fått sådan halm, varför så låg ts är det halm som fått regn de sedan pressat och plastat för att rädda den till någonting ? då hade jag satt ett stort frågetecken på hygienen.
Alternativ två är att det är halm från fält med gräsinsådd isåfall borde det vara mkt grönt i balarna och frågan är då om det är lämpligt till det ni skall ha det, vet att en del plastar halmen från vallar där den är varit insåningsgröda till gräsvall för att det inte går att få gräset som då kommer med helt torrt.
Jag hade helt klart ringt bonden och fått en förklaring på vad det egentligen är ni har fått och därefter tagit ställning till om det är något som är lämpligt för ponnysarna.
Har i alla fall aldrig hört talas om någon som plastar in "vanlig" halm så blöt på det viset.

TS-halten är som sagt min egen uppskattning. Det är ju dock långt ifrån vanlig, torr halm. Det är ju inte heller gult, utan har nog snarare en hel del gräs i det som du säger (brunt/beige/grönt strå). Nästa omgång balar kommer att köpas strö-halm, i alla fall om jag har nåt att säga till om.

Bra tips att ringa bonden (att jag inte tänkte på det själv!), det ska jag absolut be foderansvariga göra. Min egen bal får eldas upp bara, jag har ingen användning för den då det inte går att strö med, och mina hästar varken vill eller bör äta den... (har tillräckligt dålig kvot på grovfodret som det är) och det är ju inte heller lämpligt att använda i hönshuset när det är så fuktigt...

Det slog mig nu det är möjligen inte gräsfröhalm ni fått ? Isåfall är det ju inte halm i vanlig bemärkelse utan det är gräs bara väldigt mkt mindre näring än normalt iom att det är det som blir över efter att de skördat gräsfröna ?

Det kan det mycket väl vara, det är väldigt mycket gräs i det... hoppas få höra vad bonden har sagt redan i kväll!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka