Foderhäck

cactuspower

Trådstartare
Vad tror ni om en sådan här foderhäck till hagen?

5869645274.jpg

Tycker själv att de ser rätt trevliga ut, men vad tror ni beträffande skaderisken, kan hästarna fastna eller göra sig illa på dom tror ni eller är det 'grönt' :) ?

Sv: Foderhäck

Jag skulle inte använda en sån höhäck.
Antar att de kan fastna både med bakben och framben i dom. En mindre häst kan nog även kila fast huvudet.

Jag skulle inte använda en sån höhäck.
Antar att de kan fastna både med bakben och framben i dom. En mindre häst kan nog även kila fast huvudet.

Varför inte lägga på marken?

Jo det var det jag också funderade på. Det är ju svårt att säga hur stora 'hålen' är men de ser ju tyvärr ganska så stora ut...

Kletiga hagar när det regnat mycket ute, hade i så fall tänkt köpa två häckar att ha i hagen så att hästarna hade fått en var och därför kanske också låtit bli varandras foder mer. Men får se, funderar på vanliga badkar annars. Nackdelen med det är ju att det blir så blött i dom när det har regnat.

Jag har sådana och har haft i två säsonger. Inget krångel ännu.

Går det inte att sätta ben på den eller nåt?

Är nog OK för får och getter men jag skulle inte släppa en häst i närheten.

Vi köpte själva en sådan här:
FHBT.jpg

+ Täckta bogstöd (=liten skaderisk)
+ Tak över (=fodret håller sig hyfsat torrt)
+ Går att enkelt att flytta med traktorns frontlyft (=pallgaffelfäste)
+ Galvaniserad så den rostar inte
+ Rymmer mycket foder

- Dyr
- Tung (nackdel?)

Dra ut proppen i botten och se till att det lutar lite åt det hållet!
Då slipper du vatten i badkaret!:)

Är nog OK för får och getter men jag skulle inte släppa en häst i närheten.

Vi köpte själva en sådan här:
FHBT.jpg

+ Täckta bogstöd (=liten skaderisk)
+ Tak över (=fodret håller sig hyfsat torrt)
+ Går att enkelt att flytta med traktorns frontlyft (=pallgaffelfäste)
+ Galvaniserad så den rostar inte
+ Rymmer mycket foder

- Dyr
- Tung (nackdel?)

VAR köpte Ni den och hur mkt kostar den? *VILL HA!*

Jag tänkte just detsamma, att en sån som den övre kanske vore något för mina fårskallar... :D SÅ, var hittar man en sådan att köpa? (sen kanske man kn ställa i vattentunnan på sommarhalvåret och använda till vattentransport till hagarna...)

Jag har också suktat efter en sån.... men 8000 pix + moms är lite väl saftigt.... :smirk:

Jag ska prova en sådan som är i första inlägget, men sätta dit lock och sidoskydd enligt krulliga hästens modell. Det kanske är idé att göra en till fåren också, det har jag inte tänkt på bara!

Vi har gjort egna foderhäckar av pallar med pallkragar! :)
Det blev mycket bra, man kan ju välja hur "höga" man vill ha dom oxå..
Skulle inte köpa en sån på bilden, verkar inte helt säkert, men tankte på risken att fastna med ben (eller huvud) :crazy: :confused:

Jag ska prova en sådan som är i första inlägget, men sätta dit lock och sidoskydd enligt krulliga hästens modell. Det kanske är idé att göra en till fåren också, det har jag inte tänkt på bara!

Jaa, krulligahasten.se. Gå in på lösdriftsboken och foderhäckar.

Jag har oxå foderhäckar gjorda av sj-pallar och pallkragar. En pall + 2 kragar är i lagom höjd till både russ och nordsvensk. Billigt, hållbart, och inte minst säkert!

Pallar med pallkragar skulle jag få dra ihop med spännband, för att de inte skulle bli delade på av mina marodörer... :smirk: Och lösa pallkragar vända uppochner kan man skada sig ordentligt på om man har otur :(

Hmn ja funderar på om det inte får bli badkaren i alla fall då, nackdelen som jag kom på med dessa är ju att höet måste vara relativt löst vid utfodring så att inte stallpersonalen bara slänger in en kaka i varje liksom , för då kommer ju kanske inte hästarna åt höet i alla fall.

Men men, ni som har pmat o undrat så hittade jag foderhäcken på blocket.

Jag körde pallkragemodellen förra vintern, och det är inte mycket kvar av dem nu.... Så hållbara vet jag inte om jag håller med om. ;) Dessutom tyckte jag det blev mycket spill, eftersom jag har en häst som gärna kastar omkring maten. Och så var jag alltid lite orolig över att lilla ponnyn skulle kunna fastna med en hov i själva pallen.

Rutorna på foderhäcken första inlägget tror jag är så stora att de inte fastnar i första taget. (Men säg den foderhäck de inte kan fastna i, om de verkligen går in för det.... :smirk: )

Dagens tips:

Idag har jag ringt runt lite för att få tag i en "bur", och det visade sig att på rätt ställe (i mitt fall Sita) kan man få dem i princip gratis. Eller mot ett bidrag till kaffekassan, som han sa.... :D

Vad är Sita för ngt och vilka använder sådana burar?:confused: Vad kallas burarna?:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
732
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka