Sv: fodergiva

Min 2 åriga valack får ganska mycket mat. Han har så svårt att lägga på sig hull, men nu börjar han blir riktigt fin :)
Han får:

Morgon: 1 1/2 liter krossad korn
1/2 liter Krafft groov 125 (för unghästar)
1-2 dl olja

samma giva gäller middag och kväll. och innan vi släppte honom på betet så fick han fri tillgång på hö!
 
Sv: fodergiva

linnsan skrev:
1 årig arabhingst:går på bete, är en smalis så han får även 0.5 kg groov 125 och ska kanske även börja med lusern.
QUOTE]


Min korsningsponny 2 år är också väldigt smal och har lite svårt att lägga på sig hull. Men nu har jag gett honom krafft groov 125, krossad korn och olja ca 3 ggr om dagen i en månads tid och han har verkligen lagt på sig och blivit lite rundare, förut var han kantig! nu är han fin!

så jag kan verkligen tipsa dig om detta. Du kan läsa exakt hur mycket jag ger honom här i tråden. Du får testa om du vill ;)
 
Sv: fodergiva

Förresten Linnsan! jag gav min lusern förut också, men jag tyckte knappt att det hjälpte på honom. Då fick han krafft groov 125 och något kg lusern per ggn....tyckte inte det funkade!
 
Sv: fodergiva

Än så länge har jag inte behövt knåpa ihop någon foderstat till mitt varmblod (köpte honom för 1 mån sedan och har haft honom ute dygnet runt). Däremot har han fått 8kg hö/dag pga att han var i dåligt hull när han kom + gräs :p
Han är 160, 7 år, piggelin och ridningen till vintern vet jag inte än =)

Till vintern däremot kommer han få

Morgon (ca 06.00)
3 kg hö
½ L Betfor
½ L Lusern
½ dl Mineraler Blå

Middag (ca 19.00)
4 kg hö

Kväll (ca 21.30)
5 kg hö
½ L Lusern
½ L betfor

Det vill säga 12 kg hö, 1 L Betfor, 1 L Lusern och ½ dl Mineral blå

Relativt lättfödd häst, som inte behöver någon form av extra energi alls :p
 
Sv: fodergiva

Vill bara påpeka att om man vill undvika korsförlamning hjälper det inte att ta bort kraftfodret efter en vilodag, det ska vara före om det ska vara till nytta.
 
Sv: fodergiva

Din högiva kan inte stämma med vad du skrev va? 3 kg hö/dag räcker inte till en D-ponny. 1,2-1,5 kg per 100 kg kroppsvikt ska hästen ha. Inte kan en D-ponny väga under 300 kg.
 
Sv: fodergiva

Just nu går min häst på bete och äter gräs dygnet runt och kavre innan och efter ridning.

När han står inne äter han hö, ca 9 kg/dag, mer när det är riktigt kallt. Till detta äter han korn och havre, mineraler och kisel. Räcker mycket långt.
 
Sv: fodergiva

bigganl skrev:
Din högiva kan inte stämma med vad du skrev va? 3 kg hö/dag räcker inte till en D-ponny. 1,2-1,5 kg per 100 kg kroppsvikt ska hästen ha. Inte kan en D-ponny väga under 300 kg.
Just nu har hon den givan men har börjat att dra upp hennes högiva och jag vet att man ska ge 1,2-1,5 kg 100kg levande vikt...
 
Sv: fodergiva

Nu är hästarna nästan på bete så utfodringarna ser inte ut som det brukar, hästen är 17 år, hbl, svårfödd, normal i hullet nu var lite tunn innan. Promeneras endast just nu. Hösilaget är analyserat, men det är svårt att räkna på en rätt foderstat nu när de även betar i flera timmar. Han ser iaf fin ut nu.
7.00
200 g kornkross
300 g havre
3 dl linfrökaka
20 g mineraler
2 mått MSM
2 kg hösilage
11.30 3 kg hösilage
16.00-22.00 Bete
22.00
3 kg hösilage
 
Sv: fodergiva

AssoSarastro skrev:
:crazy: Varför ger du så lite? Inte ens dubbelt så mkt är tillräckligt!
Min hovslagare talade om att hon var för fet efter förra årets bete och att hon inte skulle behöv mer och att hon skulle få problem med lederna annars, men håller på att ändra hennes fodergiva till den mängd hon ska ha + att hon inte får gå så mycket på betet pga att hon har lätt att gå upp i vikt + att veterinären har sagt samma sak...men som sagt är fodergivan på väg upp....
 
Sv: fodergiva

Hur kan en veteriär rekommendera en så låg högiva? :crazy: Jag skulle varken ha kvar en sån hovslagare eller veterinär! Hästar behöver ha en viss mängd grovfoder (1,5 kg 100kg levande vikt) för att magen ska fungera, dessutom producerar de magsyra hela tiden. Det du borde dragit ner på är ju isf kraftfodret och motionerat mer inte svälta hästen.
 
Sv: fodergiva

25 år, Kbltravare av den större modellen (650 kg), sjukpensionär, skrittas 2-4 gg/veckan, ca 30 min. Tömkörs ibland i skritt. Promenader. Lallar resten i hagen.
7:00 - 2 kg hö
5 dl Hestekraft, 2 dl Havre, 3 dl Edel Lusern, morötter
Ut i hagen där det finns gräs. (vinterhagen)
16:00 - 3 kg hö
5 dl Havre, 5 dl Betfor (torr mängd), 2 mått Flexijoint
20:00 - 3 kg hö
5 dl Havre, 5 dl Betfor (torr mängd), ½ dl Krafft Miner Blå Pellets, ½ dl Linfrö (kokt), 2 mått Biotin, 1 mått Kiselgur, ½ mått Bakteriebalans, 20 ml B-vitamin, 2 dl Foderjäst
Har halm i boxen att tugga på.
 
Sv: fodergiva

halvblodsto runt 14 år. (lättfödd sådan dam, inte min egna utan jag är medryttare.)

kväll:
3dl havre
mineraler/vitaminer
ca 4dl betfor

runt 8-10kg hö

morgon:
3dl havre
mineraler/vitaminer
runt 6-8 kg hö

lunch:

får dom i hagen vilket inebär hö, hur många kilo vet jag inte riktigt.
men dom äter inte upp då dom tycker de är godare med allt gräs som finns nu :D
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 311
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 490
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp