fodergiva på galopphästar i hårdträning.

Sv: fodergiva på galopphästar i hårdträning.

Hej,
Jag tycker inte ens att du borde hårdträna en unghäst som växer!

Klart att unghästarna tränas men naturligtvis ser tränaren till hur de mår och hur de växer, är hästen inne i en växperiod så får den vila ett tag.

Låt träna din häst med gott samvete!
Det hade jag också gjort om jag hade en 2-åring klar att träna...

Hej,
Jag tycker inte ens att du borde hårdträna en unghäst som växer!

det finns andra trådar om varför/hur man inom galoppsporten tränar två- och treåringar. skicka sådana kommentarer där istället, då denna tråd handlar om foder.

Är det vanligt förekommande att startklara hästar äter för lite? Mitt största problem med mitt ena sto är att så fort hon är hon igång och tävlar, halverar hon sitt intag av kraftfoder och vill helst bara äta hö, vilket inte ger tillräckligt med näring (i Niger har jag inte så mycket sorter att välja mellan). Det är som att ju snabbare hon blir, ju mindre vill hon äta, men så kan hon ju inte hålla på. Någon som har förslag på vad man kan göra, mer än att dra ner på träningen?

Många små fodergivor, gärna blöta med nåt gott, sött. Vet inte vad ni har i Niger men någon motsvarighet till morötter kanske? Sötpotatis??

Aloe Vera juice funkar lindrande på magens slemhinnor och kan hjälpa. Brita Strokirk (och många andra av den gamla skolan) gav pilsner, maskrosrötter och ägg. Maskrosrötterna lär innehålla arsenik som ska ge bättre aptit. Pilsner gör kanske hästarna fyllehungriga, vad vet jag?:angel:

Vet en kille i USA som rökte marijuana med sin nervösa häst som bara vann lopp när han var hög. Det borde ge en jäkla aptit också. Och äggen är ju protein.

Några okonventionella förslag...........

Många små fodergivor, gärna blöta med nåt gott, sött. Vet inte vad ni har i Niger men någon motsvarighet till morötter kanske? Sötpotatis??

Morötter finns under större delen av året, men det har tagit mig tid att vänja Arwen vid söta saker! Hon tar den i mun, tuggar lite på den och sen spottar hon ut den. Sötpotatis har jag faktiskt inte provat men sockerrör tycker hon är gott! Dock inte i färskt format, utan hon vill åt fibrerna på gatan som någon annan har tuggat på... Färskt sockerrör hemma står inte lika högt i kurs som redan tuggat sockerrör! Suck... Men det var bra att få lite råd. Vad gör man med äggen? Kokta eller lösa?

Camilla

Jag ska förtydliga mig lite i höfrågan...

Variationen av näring i stråfoder har ingen större betydelse för hur mätt hästen blir, förutom när det har mycket lågt värde och hästen äter konstant för att kompensera, vilket man speciellt kan se på smala, omusklade unghästar med stor sk. höbuk.

Men, men, ursäkta att jag blandar mig i då jag inte har nåt med galopphästar att göra, men det där stämmer inte.

Hästar blir inte "mätta" för de har inga såna receptorer i magsäcken och de äter hela dygnet runt när de inte gör nåt annat.
Höbuken kommer ifrån brist på muskler som ska orka hålla upp hela det tunga magpaketet.

Så har i alla fall jag lärt mig.

Klart att dom kan känna sig mätta de märks tydligt på dräcktiga ston.

MonteRose

Du har helt rätt vad gäller mättnad på hästar, det finns inga studier där man har hittat receptorer som reglerar mättnadkänslan. Däremot finns det andra faktorer som spelar in.

Jag ska försöka förklara vad jag menade med unghästar och höbuk.

Om hästar tex växande ettåringar inte får tillräckligt med energi och protein i sitt stråfoder och inte heller ges kraftfoder som täcker upp behovet känner kroppen av det och de kommer att äta konstant för att försöka kompensera det låga innehållet. För lite energi och protein i foderstaten ger omusklade unghästar eftersom de inte orkar rör sig och träna sina muskler, all energi går åt till att inta mer energi. De har inte heller tillräckligt med "byggstenar" för att bygga muskler överhuvudtaget. Hästarna är i övrigt magra, dvs man kan med lätthet känna, om man känner på rätt ställe vilket många inte gör, eller tom se revbenen men har en stor mage. Magen blir större pga de mängder stråfoder som intas vilket ger en ökad tarmvolym och bukmusklerna, som inte får arbeta, orkar inte hålla in.

Detta sorgliga fenomen som vanligtvis beror på okunskap ser jag tyvärr alltför ofta även på hästar i varierande ålder och med ägarens kommentar "Åh, vad tjock min häst är", när den i själva verket är "undernärd".

Hppas att jag lyckades förtydliga mig? :)

Mvh, Elin

Jag tycker du förklarar mycket bra :) Bara en sak jag inte riktigt förstår...
Magen blir större pga de mängder stråfoder som intas vilket ger en ökad tarmvolym och bukmusklerna, som inte får arbeta, orkar inte hålla in.

Mitt matvrak till häst lyfter inte mulen från backen eller halmen i boxen utan äter "alltid" och han har alls ingen höbuk utan lagom hull och är lagom musklad. Eller menar du att han skulle ha exeptionellt mkt magmuskler för att orka hålla inne/uppe den extra stora magen? :)

Hästarna är i övrigt magra, dvs man kan med lätthet känna, om man känner på rätt ställe vilket många inte gör, eller tom se revbenen men har en stor mage.

Hur?? Var känner man?? :confused:

Inte för att jag behöver oroa mig för jag har PA som alltid påpekar att Sune har, för att citera Alexander McCall-Smith, en traditionell figur. :rofl: :rofl:

MonteRose

Nej, du har ingen "superhäst". ;) En normal häst som äter normala mängder foder med normalt näringsinnehåll och som motioneras brukar inte ha problem med figuren, mer än att de kan bli lite "trivselrunda" överallt.:D Tänker kanske inte på fulllbod i första hand här ...

En höbuk kan verka större om hästen i sig är tunn och omusklad. En ettåring växer nästan bara på höjden och breddar sig inte förrän den blir lite äldre. Därför ser den magen värre ut än på en äldre häst som är grövre i kroppen i övrigt.

Camilla

Många hästägare, oftast ägare av lurviga ponnyraser eller halvblodskorsningar (utan att bli åtalad för hets mot folkgrupp:D ), drar med handen över hästens mage långt fram och långt ner och tycker att hästen känns okej. Flyttar man handen längre bak och högre upp, där revbenen börjar framför höftknölen, och för handen i en cirkel så att all ev tjock päls trycks åt sidan får man oftare ett mer rättvist resultat.

Men det är ju som sagt stor skillnad på en vältränad häst och en mager. En häst med blank päls och fylliga muskler som man ser revbenen på, typ fulllblod i tävlingskondition, är ju knappast mager i ordets rätta bemärkelse. Dessutom brukar revbenen framträda olika på den magra resp vältränade hästen beroende på muskelaturen.

Mvh, Elin

MonteRose
Dessutom brukar revbenen framträda olika på den magra resp vältränade hästen beroende på muskelaturen.

Mvh, Elin

Jag vet att jag har sett Sunes revben - om han är blöt och solen skiner i rätt riktning så syns dom TYDLIGT. Så det så!:angel: :angel:

Ursäkta att jag åter tog upp det där. Hadde inte sett att den diskussionen redan var avslutat, men tack för en mycket interresant och givande tråd.
Jag vill bara insparka en fotnot till Isthar om att man med fördel kan använda råa ägg. Ölen brukade vare Porter i rikliga mängder då ladsen drack minst hälften själva.
Förövrigt är Camilla den enda som har sett Sunes revben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka