Sv: fodergiva på galopphästar i hårdträning.
Luktar höet gott, är grönt och fint och hästarna äter med god aptit och verkat mår bra och är runda och fina, ja då är det ju inte akut med en analys.
Kan berätta ett skräckexempel från min egen dumhet. (Brukar säga till min sambo att även solen har sina fläcker ...
)
Köpte ekologiskt hö från en ny leverantör som var fantastiskt trevlig. Höet såg okej ut, luktade bra och hade finare struktur, dock inte så mycket klöver som jag hade önskat. I varje fall, höet skulle vara analyserat och jag bad att få se svaret. Leverantören sa att det hade varit okej värden, även om det inte var så superbra som han visste jag ville ha, och lovade lägga det på faxen. Ingen analys kom ... Tiden gick och jag hämtade mer hö och bad om analys men ingen analys kom. "Oj, glömde ta med", "Ligger i den andra bilen" osv...
Hästarna åt med god aptit men jag tyckte inte att de blev direkt rundare, snarare tvärt om. Iom att de alltid har fri tillgång så fick jag börja höja kraftfodergivorna istället. Blev inte bättre och den som jag verkligen inte ville skulle tappa och som är svårast att hålla i hull och var i träning började bli lite mindre musklad. Ser sedan hur den hästen en dag står och äter sin egen träck, trots boxen full av hö och halm! Blir vannsinig och åker raka vägen och köper soja och sen vidare till leverantören och slår näven i bordet, "Nu j-vlar ska jag ha en analys"!
Det var ju som jag tillslut misstänkte, urusla värden och INGET protein alls nästan! Så klart att han inte ville ge mig den analysen, han visste ju att jag skulle vägra köpa mer då och jag var ju en stor kund.
Efter en veckas sojatillskott var hästen normal igen och med stora tillskott av både olja och soja kunde de äta sig igenom det hölager jag redan köpt på mig. Att få tag på bra hygieniskt hö på våren är ju inte så lätt så de fick tyvärr hålla tillgodo.
Sensmoral; begär alltid analys INNAN man tar hem hö. Var gärna med vid provtagning eller ta eget prov som dras av från priset för att vara säker på att det kommer från rätt parti. (En annan gubbj-vel gav mig en analys men försökte pracka på mig ett helt annat parti hösilage för många år sen.)
It's a djungle out there!