fodergiva på galopphästar i hårdträning.

Gordon

Trådstartare
Hej
Riktar denna tråd till de mer proffisionella galopptränarna.(Annika,tex)
Hur mkt hö/ansilage ger ni hästarna som är i startform och hur mkt får en unghäst i hårdträning som växer.
Höll på slå på ändan när jag hörde att en amatörtränare ger sina starthästar 4 kg hö om dagen. Är själv tränare samt uppfödare och ger mina hästar i träning minst 8-10kg hö om dagen och dom är slanka och fina ändå. + mkt kraftfoder. De är inte konstigt att dom får magsår.
Vill bara höra efter lite.

Sv: fodergiva på galopphästar i hårdträning.

Nu är jag visserligen "bara" amatörtränare men svarar ändå:angel:
Jag tycker det är väldigt individuellt hur mycket hö man får i hästarna. Vi hade ett 2årssto som faktiskt bara åt 4kg hö (+rikligt med kraftfoder)när hon kom till oss. De andra hästarna i stallet äter 6-9kg ungefär. Man får väl titta på vad de får i sig totalt.
Jag brukar "lura" i hövägrarna lucern blandat med betfor.
De hästar vi fått från banan har generellt ätit väldigt lite hö men efter ett tag börjar de tugga i sig allt mer.

De gör inget menade inte riktigt så kanske skrev lite fel men om jag riktar mig lite mer åt banfolket då. Men givetvis vill jag höra vad andra har att säga oxå. Tack för ditt svar.:bow:

Alla hästar ska ha minst 1kg ts / 100kg kroppsvikt .... annars fungerar inte magen som den ska !!!!
Stråfoder är viktigt för att tarmarna ska hållas i trim !!!

Jag vet ju själv vad dom ska ha men är nyfiken på vad hästarna får i hö mängd. Har sett i flera stallar på täby att de ser väldigt lite ut men vill nu fråga. Ni stall tjejer som jobbar där får gärna svara oxå. Stråfoder är ju mkt viktigt mina får allt mellan 8-10kg hö + kraftfoder och de är starthästar. Och dom har inte hömage och inte feta. Utan normala galopphästars hull. Inga vinthundar förståss.

Jag har nästan alltid gett tävlingshästarna fri tillgång på stråfoder och även ett antal proffstränare som jag jobbat åt som yngre gjorde det.

I och med att starthästar ibland har problem att äta tillräckligt med kraftfoder, emellanåt även stråfoder, för att täcka det höga energibehovet är det bra att välja hö med så högt energivärde som möjligt. Äter den lite får den ändå i sig mer än vid "normalvärden". Att jag säger hö beror på att det är oftare svårare att få hästarna att äta tillräckligt och behovet av vatten, som det finns gott om i hösilage eller ensilage, kan de dricka sig till.

Äter starthästen mycket hö minskas risken för magsår och andra magsjukdommar iom att det buffrar syran och höjer ph-halten så den inte blir för låg. Hö hälper även till så att inte magsaft "skvalpar över" och orsakar skador i övre delen av magsäcken och att mikroberna i grovtarmen lever och frodas.

Även ett fullblod i träning mår bäst av att fått så mycket som möjligt av sitt näringsbehov täckt av stråfoder. Visst finns det hästar som äter "allt" och inte klarar det men majoriteten fungerar bra. Har man en häst som väldigt lätt lägger på sig kan man börja med att ge den hö som inte har lika bra värden innan man minskar på givan. Dessutom minimerar man risken för tarmvred vilket i nio fall av tio beror på för lite intag av stråfoder.

Har man hästar som äter dåligt med grovfoder kan man blanda i 1-3 liter lucernhack med grövre struktur som tex Green Power, alltså ej i pelletsform, i kraftfodret. Även mycket bra för hästar som behöver lite extra protein eller glupska djur som äter upp allt på två minuter.

Mvh, Elin

Tack de var mkt lärorikt för många andra oxå,Tack.

Jag har aldrig varit med om att någon tränare inte har gett hästarna obegränsat med hö. Däremot brukar det vara svårt att få hästarna att äta tillräckligt när dom är uppe i hög kondition. Funderade lite på vad Elin skrev om att ge ett så energirikt hö som möjligt, då blir dom ju mätta fortare och äter ännu mindre hö.

Eftersom man vill att deras små magar ska vara så fulla som möjligt för att hindra att magsyran kommer i kontakt med de oskyddade slemhinnorna i magsäckens övre del kanske det är bättre att ge lite mindre energirikt hö?? Bara en liten reflektion.

Själv ger jag alfalfahackelse vid varje utfodringstillfälle för att ge maten lite mer volym. Sen går hästarna i varsin stor gräshage där dom kan knapra i sig lite gräs under förmiddagen. Men gräshagar är en klar bristvara på banan..

När jag var riktigt ung och red hos Axel Thorngren på Täby hade han en stor hackelsemaskin på loftet. Den drogs för hand och hade en synnerligen slö kniv som skulle hacka sönder hösträngar i småbitar. Gud, vad man har fått stå ut med. :angel:

Senast ändrad:

Menar du att hästarna skulle vilja äta olika mängd hö beroende på värde i höet? Det kan väl inte stämma? Värdena kan ju inte hästen känna?

Hälsningar

A

Camilla

Jag ska förtydliga mig lite i höfrågan...

Variationen av näring i stråfoder har ingen större betydelse för hur mätt hästen blir, förutom när det har mycket lågt värde och hästen äter konstant för att kompensera, vilket man speciellt kan se på smala, omusklade unghästar med stor sk. höbuk.

Det som kan påverka och som hänger samman med näringsvärdet är grovleken på stråfodret. Ett näringsrikt hö är oftast skördat lite tidigare och är då finare i strukturen, vilket fullblod oftast föredrar, kräsna som de är ... Ett sent skördat hö har lägre värden och grövre struktur och är inte alltid populärt hos "finsmakarna", mao de äter mindre. Vissa hästar sorterar tom ut de grövre stråna i lucernhacket och äter bara det finare, trots god smak och tillsats av melass vid förädlingen.

Ett ekologiskt odlat hö, som ju iofs är att föredra av miljöskäl, har oftast lägre energi- och proteinvärden och oftast även lägre kalciumhalt än ett konventionellt, även om strukturen är densamma.

Optimalt för fullbloden vore ett hö med höga värden och "normalstruktur", då får man ordentligt med fibrer som gynnar både tarmar och hästens tuggmekanism.

En annan sak man bör tänka på med stråfoder i kraftfodret, typ lucern. För att förklara för de som inte vet, lucern = alfaalfa. Blandar man för mycket stråfoder i kraftfodret kommer detta att passera snabbare genom kroppen då stråfoder ökar tarmrörelserna. Det är för att kompensera det lägre näringsinnehållet i hö kontra mer koncentrerat i kraftfoder. Vad som är "lagom mängd" finns det inga ordentliga undersökningar på, vad jag vet. Någon annan som vet något om det? Rekommendationen brukar annars vara 1-3 liter per mål om det blandas med annat foder.

Senast ändrad av en moderator:

Vad som är "lagom mängd" finns det inga ordentliga undersökningar på, vad jag vet. Någon annan som vet något om det? Rekommendationen brukar annars vara 1-3 liter per mål om det blandas med annat foder.

Jag vet inte heller men på förpackningen står 0.5-4 kg /dag har jag för mej. En liter är kanske 0.5 -1 kg beroende på hur hårt man packar det.

Flashlight

Tänkte mer på rekommendationer om hur myckt stråfoder som är optimalt att blanda i kraftfodret för maximalt upptag. Det är skillnad om man ger hästen lucern blandat i kraftfoder eller externt mellan kraftfodergivorna.

Och ja, det är dumt av mig att prata om liter iom att det varierar kraftigt. Får väl gå och väga en "normal liter" ... :D

Och ja, det är dumt av mig att prata om liter iom att det varierar kraftigt. Får väl gå och väga en "normal liter" ... :D

Jag har vägt och en rågad svart skopa, lite större än ett KRAFFT-mått, blir ungefär en halvt kilo och det är vad jag ger tillsammans med kraftfodret. Intressant det du sa om hur snabbt maten passerar tarmen, hade aldrig tänkt på det. Men i den mängd jag ger så är det väl inget problem. Jag brukar även servera lite "after-noon tea" på sommaren när dom inte kan gå ute så länge och då får dom ren hackelse.

Mitt hö är inte analyserat :o men det är god hygiensk kvalitet och mycket smakligt, dessutom räcker det ett helt år så jag slipper byta. Har helt enkelt inte orkat eller haft råd att få det analyserat - ingen vidare ursäkt, jag vet... Men hästarna ser fina ut och mår OK så jag antar att jag hittat ganska rätt i alla fall. Även en blind höna hittar ett korn:angel:

Luktar höet gott, är grönt och fint och hästarna äter med god aptit och verkat mår bra och är runda och fina, ja då är det ju inte akut med en analys.

Kan berätta ett skräckexempel från min egen dumhet. (Brukar säga till min sambo att även solen har sina fläcker ... ;) ;) :D :D )

Köpte ekologiskt hö från en ny leverantör som var fantastiskt trevlig. Höet såg okej ut, luktade bra och hade finare struktur, dock inte så mycket klöver som jag hade önskat. I varje fall, höet skulle vara analyserat och jag bad att få se svaret. Leverantören sa att det hade varit okej värden, även om det inte var så superbra som han visste jag ville ha, och lovade lägga det på faxen. Ingen analys kom ... Tiden gick och jag hämtade mer hö och bad om analys men ingen analys kom. "Oj, glömde ta med", "Ligger i den andra bilen" osv...

Hästarna åt med god aptit men jag tyckte inte att de blev direkt rundare, snarare tvärt om. Iom att de alltid har fri tillgång så fick jag börja höja kraftfodergivorna istället. Blev inte bättre och den som jag verkligen inte ville skulle tappa och som är svårast att hålla i hull och var i träning började bli lite mindre musklad. Ser sedan hur den hästen en dag står och äter sin egen träck, trots boxen full av hö och halm! Blir vannsinig och åker raka vägen och köper soja och sen vidare till leverantören och slår näven i bordet, "Nu j-vlar ska jag ha en analys"!

Det var ju som jag tillslut misstänkte, urusla värden och INGET protein alls nästan! Så klart att han inte ville ge mig den analysen, han visste ju att jag skulle vägra köpa mer då och jag var ju en stor kund.

Efter en veckas sojatillskott var hästen normal igen och med stora tillskott av både olja och soja kunde de äta sig igenom det hölager jag redan köpt på mig. Att få tag på bra hygieniskt hö på våren är ju inte så lätt så de fick tyvärr hålla tillgodo.

Sensmoral; begär alltid analys INNAN man tar hem hö. Var gärna med vid provtagning eller ta eget prov som dras av från priset för att vara säker på att det kommer från rätt parti. (En annan gubbj-vel gav mig en analys men försökte pracka på mig ett helt annat parti hösilage för många år sen.) :mad:

It's a djungle out there! :rofl:

Ja, gubbj-ar finns det gott om.:devil: Det är en av anlednigarna till att jag inte har brytt mig om att analysera höet. Om det då är jättefint är jag rädd att Hö-Olle höjer priset och sen säljer det till någon annan kund. Efter att varit i branschen hela mitt liv förvånar inget!!

Som det är nu sparar Hö-Olle allt sitt hö åt mig och säljer dyrare Dalslandshö till sina andra kunder. Och Dalslandshöet har inte varit helt 100 på sista tiden har jag hört från min granne. Så jag sitter nöjd med samma hö hela året!:bow:

Jag känner en prof. galopptränare, hon ger inte sina hästar speciellt mycke ensilage, men det beror på att dom ändå inte äter upp det! Dom är slanka och fina någon nästan lite lullig och dom får mer än tillräckligt kan jga lova!

Förresten vill tipsa om LYMPOS foder! superbra och mycke smakrikt! =)

gordon-
Hur mkt hö/ansilage ger ni hästarna som är i startform och hur mkt får en unghäst i hårdträning som växer.

Hej,
Jag tycker inte ens att du borde hårdträna en unghäst som växer!

Jag har dålig koll på exakt hur många kilon de äter men alla starthästar har fulla hönät (fri tillgång). Unghästarna får nog ca 8 kg per dag men jag håller ett öga på dem så att de inte blir för tjocka...

Problemet med hästar i fullkondition är att de oftast inte orkar/har ro att äta 10 kg hö per dag även om vi skulle önska det. Så de tränare som fodrar på golvet har nog bra koll på exakt hur mycket hö varje häst äter och ger dem inte mer än vad som går åt. Det är inge kul att stå på morgonen och mocka ut svindyrt hö som bara går till spillo...

Hej,
Jag tycker inte ens att du borde hårdträna en unghäst som växer!

Har dom köpt en dyr åring som ska komma till start som 2åring och ägaren bet 8000kr+ imån så kommer den att tränas.Sånt är det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka