Fodergallor

Sv: Fodergallor

Vid ledgalla oavsett led är sk fodergalla inte det mest troliga. Generellt kan sägas att ledgallor som är hårda och inte ser likadana ut på båda sidors ben är allvarligare än liksidiga, mjuka.

"Fodergallor" ses ffa i kotsenskidan, dubbelsidigt och oftast i bakbenen.

Detta är dubbelsidigt och mjukt. Det har förekommit på tok för mycket foderbyte den senaste tiden med olika leveranser av hösilage samt ny hage med lite gröna strån i. Hästen är konvalecent och rids inte alls sedan flera månader tillbaka (gallorna är nya). Efter att ha gråtit en skvätt så greppade jag ett litet halmstrå och sa till mig själv att det är nog bara fodergallor.

En tidigare teori var att de beror på att hästen håller emot när jag stretchar (stavas?) bakbenen. (Efter att ha tittat på anatomibilder har jag gissat att det är vid hassträckar/tåböjar-senorna.)

Jag har även tänkt tanken att det kan bero på att hovslagaren gjort något, eftersom jag upptäckte de dagen efter hovis varit hos oss. Hon går dock barfota bak under konvalecensen, och hovis petade inte mycket på alls på bakhovarna.

Hästen kan inte få gallor av att hon håller emot när du stretchar, däremot kanske hon håller emot pga något i leden gör ont -> inflammation -> ger ökad ledvätskeproduktion = galla.

Genomgående hasledsgallor kan vara sk windpuffs, gallor som uppkommer av okänd anledning och som inte är förknippade med någon sjukdom eller skada. Det är svårt för dig att bedöma i vilken ledavdelning gallorna sitter, så jag tycker att du skulle ta kontakt med veterinär för närmre undersökning. Denna skulle då också kunna göra en böjprovokation för att kontrollera ev ledinflammation. Dubbelsidiga förändringar i haslederna för annars tankarna till spatt.

Förhoppningsvis är det ingen fara alls, men det är ju lika bra att kolla en gång i onödan än att vänta lite för länge.

Min häst har en dubbelsidig mjuk galla på vänster bakhas. Han har en hasledsinflammation pga vurpa i hage.

Är din häst varm på hasen?

Jag skulle nog som TantEster säger ta kontakt med vet.

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: jemeni
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 592
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI