foderfrågor..

B

BeastieBabe

Hur pass viktigt är det att följa regeln fodervikten ska vara 2,5% av kroppsvikten?

och är det någon skillnad på foderstater med olika innhåll men samma värden?
t.ex en foderstat som ger 6,2 smb rp/MJ, 1,6 Ca/P, 2,8 Ca/Mg (ponera att det är det perfekta grovfodret)

1.
12 kg grovfoder

2.
8 kg grovfoder
2 kg kraftfodersort 1
1,5 kg kraftfodersort 2
0,5 kg kraftfodersort 3

har de olika foderstaterna någon betydelse för hur en häst tränas.. tar en hårt tränande häst upp proteinerna och energin i foderstat 2 bättre än från foderstat 1? och samma sak med en vilande häst, är det bättre att ge foderstat 1 än 2?
skiljer kraftfoderproteiner och energi sig mycket från proteiner och energi i grovfoder på ett sådant sätt att det har någon betydelse för hästens prestation??
nu tänker inte jag på någon tid det tar för hästen att äta fodret eller så utan bara på vad som skiljer dem åt..
 
Sv: foderfrågor..

Rent instinktivt tycker jag att det som du skriver verkar rimligt. Anledningen skulle väl isåfall vara att det tar längre tid för hästen att bryta ner energin i höet eftersom det sker i grovtarmen genom mikrobiell jäsning, och att energiupptaget från kraftfodret sker i tunntarmen, alltså upptaget går snabbare, energin är mer lättillgänglig.
 
Sv: foderfrågor..

så en hårt tränande häst blir slöare på något vis av foderstat nr 1 och mer energisk av foderstat nr 2 för att energin är olika snabb?
 
Sv: foderfrågor..

Hmm, osäker... Men eftersom blodsockret höjs snabbare av kraftfoder så: ja, det borde bli mer av en energi-kick jämfört med hö.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 600
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 272
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp