Foderfråga!!

A

annbritt brorsson

Mina två hundar äter torrfoder, den äldre är på ett bantningsfoder och valpis äter valpfoder.:) Frågan jag har till er, ger ni det torrt eller blöter ni upp det? De dricker oftast bra efteråt, men i bland inte och där ligger problemet! Jag vill ju att de ska få den vätska de behöver efter de ätit torrfodret. Jag får känslan att det packar sig i strupen på dom när dom får det torrt och när jag blöter upp det e jag rädd att det inte svällt färdigt, och att det gör det i halsen på dom istället? Vad göra? :cry:

Sv: Foderfråga!!

det är nog ingen fara. ;)så många hundar som äter torrfoder som inte får foderstrups förstoppning. (haha heter det så på hund?)
Dricker gör de när de behöver. Ha alltid friskt vatten framme.

Du har nog alldeles rätt, men det är så skönt att få bolla frågan med någon annan! :bump:Dom har aldrig visat några problem, det är mer funderingar från orolig matte! Hästen dricker ju iallafall litervis efter maten!:rofl:

Mina tre hundar får alla torrfodret torrt. Bara när de var som allra yngst eller hade problem med tandfällningen fick de fodret uppblött. Sedan har de tydligt visat vad de föredrar - man blir ju geggig om nosen om man ska ner med den i skålen med blöt gegga :eek: ;) ...

Senast ändrad:

Mina har fått välja själva. Några ville ha det torrt, men för det mesta har det nog varit uppblött.

Min får det torrt då jag vill att han ska få tugga lite. Alltid bra att använda tänderna.

Jag skulle nog ge valpen blött foder ( blanda nästa mål när du ger det ena )

Alltså : Ge Morgon och blanda samtidigt för Lunch osv....

Jag har gett mina hundar torrt, men efter att ha pratat med en del dalmtinerägare ger jag det numera blött.
Dalmatiner säger de har en annorlunda njurfunktion och har lättare att få uratstenar/kristaller än andra hundar.

Sen min valp var väldigt liten har hon endast ätit torrfoder helt utan vatten, det får hon dricka själv vilket har funkat utmärkt.
Det som är bra med torrfoder när man inte blött upp det är att tänderna får sitt rejs, oftast blir tänderna väldigt fina om man kombinerar med ben att tugga på.

Hej!

Min hund har alltid ätit sitt foder torrt eller med en gnutta vatten på alldeles innan "servering". Han totalvägrar att äta svampigt torrfoder, vill ha det knaprigt.
Dessutom har han ju alltid friskt vatten i skålen brevid.
Tuggar ben varje dag, är 6 år och har felfria tänder!!

Liknande trådar

Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 612
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka