Sv: Foderfråga: Mindre mängd = fastare avföring?
Tippan skrev:
Sen gillar jag inte riktigt att trycka ut matsäcken så mycket. När min hund åt 2*6 dl per dag så såg hon ju ut som ett hängbuksvin efter maten...
Den dagen något foder på planeten lyckas få min Boxer att se ut som ett hängbuksvin oavsett intagen mängd så ska jag nog... göra något drastiskt och oväntat... eller så? :smirk:
Tippan skrev:
Själv är jag en sådan som kan sitta och fundera på foder i ½ år utan att byta. Jag har nån slags "fobi" mot att byta foder ofta. Jag vet inte om det är dåligt. Men jag har fått för mig det. Så det är ju verkligen bra att kolla runt på "alla" foder innan man bestämmer sig!
Så där är ju jag med, fast när jag väl har bytt så går det fort innan jag avfärdar fodret om det inte funkar precis så som jag vill, så därför har det blivit några foderbyten ändå för mig och Stella (som ju är 2½ nu).
Stella är uppväxt på Carrier. Vi köpte först den röda säcken, vilket var oerhört praktiskt eftersom exet hade det till sina hundar och hundvakten också... men det var då vi kom fram till att hon nog behövde ett vetefritt foder. Bytte då till Carrier Lamm och Ris, vilket funkade bra (förutom att hon hade en rätt lång vägra mat-period just då i samband med första löpet/skendräktigheten), men i längden blev hon tunn.
Bytte då till marknadens fettigaste (??) torrfoder, Dalafoders High Energy Proffesional (32/24). Då gick hon upp i vikt, men tröttnade på fodret efter en och en halv säck och dessutom är det svårt med en 20-kilossäck. Hann få djuur i den andra säcken som hon började matvägra på... *ryyyysa vid minnet*
Hade då vänner som körde på ANF men deras performancefoder har vete i sig och deras lamm och ris hade ju baara 15% fett, dvs inte ens i närheten av det fett som High Energy-fodret har, som hon ju höll vikten på bara hon åt det?
(japp! det var här jag gick vilse i djungeln.... :smirk: )
Istället så valde jag då Lone Star. Jag låtsades att 26/16 var helt okej värden. Hunden åt gladeligen och gick upp i vikt. Det fanns på en butik nära mig. Allt var frid och fröjd...
...tills jag började fundera över mängden som sagt och att hon fortfarande fick såna där "lös i magen"-dagar till och från fast hon inte fått i sig nåt annat än torrfodret.
Just då var dessutom Lone Star tvärslut i affären samtidigt som jag missat att det var på väg att ta slut hemma..
så då blev jag "Nutro-testpilot" på en säck. Var ju helt inställd på att här skulle det bli rännskite pga det alltför tvära foderbytet, men så blev det nu faktiskt inte, utan bara den där ljusa färgen. Borde nog ha fortsatt med nån Nutro, men just då flyttade jag och i den butik som då blev närmaste foderbutik sålde de inte Nutro, men däremot Lone Star, så jag återgick till det som jag visste att hon åt.
Tippan skrev:
Vad var det för Nutro hon åt? Kan vara skoj att se vad som fanns där och som hon tålde. Även om det nu blev lite ljust...
Stella fick Nutros Lamm och Ris (och varför jag valde ett foder som hade ynka 22/13 vete fasen, tror jag gick på deras "lättupptagligt för hundens mage" och "ytterst få ingredienser = bra för känsliga hundar" sales-pitch.
) som innehåller Torkat lammkött, rispulver, riskli, rismjöl, solrosolja, risgluten, torkade ägg, monosodiumfosfat och torkade alger. Hade jag tänkt efter då så hade jag nog valt deras Kyckling och ris istället, om inte annat för att det innehåller hönsfett (animaliskt fett ska väl vara bättre får jag för mig?).
Nu överväger jag ju Nutro Performance (31/21) som även det är kycklingkött/hönsfettsbaserat, även om det också innehåller en mindre mängd lammkött. Men jag har ju ingen brådska att byta foder heller.. så jag tittar väl runt lite till i affärer och på nätet så länge...
Tippan skrev:
Är det bara att undvika vete?
För oss har det ju verkat så, men eftersom det inte stabiliserar sig ordentligt så kan hon ju vara majs eller lammkänslig också.. men då ger jag banne mig upp snart..
Tippan skrev:
Hade RC varit billigare så hade jag nog satsat på det, men just nu fixar min ekonomi inte drygt 1000:- i mat varje månad.
Lustigt det där hur man tänker på märken. Själv skyr jag "de kungliga kaninerna" som pesten och jag erkänner dessutom att jag inte har någon bra anledning förutom att deras innehållsförteckningar påminner mig om schampo-reklam med alla undergörande ingredienser de har i... och på schampon VET jag ju att det är bluffel&båg så.... eh...
I övrigt så är det snarast av samma typ av anledning som varför man föredrar Expresen framför Aftonbladet eller ICA före Konsum... typ?
Tippan skrev:
Men nu så såg jag att det fanns Standart hos min återförsäljare, så jag ska fundera mera på det... Kolla på nått foder med typ 21% fett eller nått sånt. *puä*
Standart har jag inte sett någonstans här i närheten, men så har jag ju inte precis leeetat efter just det heller. Får väl botanisera runt bland de närmaste foderförsäljarna, för det skiljer ju en del i hyllorna. Det enda ALLA tycks ha är verkligen Royal Canin och om de var låga i mina ögon förut så blev det sämre nu när Boxer-fodret kom och innehöll vete...
/JES