"Foderförsäkra"

Habina

Trådstartare
Läget är följande:

Jag har blivit erbjuden att ta föl på en kompis sto. Familjen är av den "äldre" stammen lantbrukare och analyserar inte sitt hö. Finns det något jag kan ge för att "garantera" att stoet får i sig tillräckligt av allt i slutet av dräktigheten?

Om jag har förstått rätt är det helt okej att jag köper in extra foder och de ger stoet detta, men jag har ju inga siffror att räkna utifrån.

Tips och råd? Kan ju tillägga att de föder upp får.

Sv: "Foderförsäkra"

Nja... Jag tror det är ganska tveksamt om jag skulle få göra det. Kanske om jag frågar väldigt snällt, men de skulle nog bli förnärmade över att jag inte litade på att deras hö var bra... Men jag skall självklart lägga fram förslaget!

Åh andra sidan så behöver de inte få veta att du gör en analys, smyg runt bland höet och sno åt dig en tuss här och där och gör en smyganalys :-)

Du kan prova med Dodson & Horells Sure Grow. Enligt deras egen broschyr ska det göra så fölston och unghästar får allt "extra" som behövs för att de ska må bra och inte får brister.
Så kolla om du har någon återförsäljare i den närhet och be att få en brochyr på derad olika foder.

Masse skrev:
Du kan prova med Dodson & Horells Sure Grow. Enligt deras egen broschyr ska det göra så fölston och unghästar får allt "extra" som behövs för att de ska må bra och inte får brister.
Så kolla om du har någon återförsäljare i den närhet och be att få en brochyr på derad olika foder.

Pah, så säger väl ALLA foderförsäljare....
Tycker det är bättre att Habina skickar in en analys i smyg, och räknar utifrån det.

Med andra ord har du inte ens frågat om analys. Du vet ju inte ens vad dom kommer att svara. Men se det så här då..du ska ju självfallet betala för den extra maten, alltså gör du analys så mycket du vill eftersom det är dina pengar som ska göda sto/foster.

Mynta2 skrev:
Med andra ord har du inte ens frågat om analys. Du vet ju inte ens vad dom kommer att svara. Men se det så här då..du ska ju självfallet betala för den extra maten, alltså gör du analys så mycket du vill eftersom det är dina pengar som ska göda sto/foster.

"Frågat" har jag väl inte, bara pratat lite löst om det. Men jag får ta mig ett lite mer seriöst snack framöver, kanske även diskutera lite om hur kontraktet skall vara utformat. Men OM de inte går med på analys, då är det alltså egentligen bara att blunda och hoppas på det bästa? :angel: För smyga runt i stallet och samla ihop höprover går inte. :crazy:

Men egentligen så är det ju inget problem för dom om du gör analys, menar att: vad har dom egentligen med detta att göra ? eller kanske dom blir rädda om deras grovfoder skulle visa sig vara uruselt. Låter nästan som det sistnämnda. Nej, tycker inte du ska blunda och hoppas...det är ju 2 djur du ska föda under bästa förutsättningar...då måste du veta vad du ska ge. Chansa inte, ta en analys.

Håller helt med Mynta2, det är självklart att du ska göra en foderanalys. Går de inte med på det så tycker jag inte du ska använda deras hö, skaffa en "egen" hö leverantör.
Jag tror inte de har något emot att Du gör en analys, det måste väl vara en fördel även för dem?? Och är de skeptiska till foderanalys så är det ju deras bekymmer...:cool:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Andersson
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 365
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar