Foderfickor - foder??

cello

Trådstartare
Min häst har haft problem med foderfickor som rensats med jämna mellanrum (3 gånger nu tror jag). Det har inte varit jätteallvarligt, ej infekterat och har gått ganska fort att rensa ur, men jag vill såklart helst förebygga det så gott det går.

Funderar nu över foder - vad är bra/sämre att ge till en häst med detta problem? Uppblött pellets? Havre? Lucernhack? osv...

Hon är svårfödd, behöver mycket energi och höög kvot, så jag kan tyvärr inte ge bara grovfoder. Dessutom har hon haft korsförlamning några gånger, så jag kan inte proppa henne full med spannmål..

Sv: Foderfickor - foder??

Det kan säkert skilja från individ till individ vilka fodermedel som funkar bäst, beroende på fickornas storlek och placering, så att prova sig fram är nog det bästa.
För min häst var pelleterat foder inte bra. Även om det blöttes så fastnade det mycket. Lusernsoppa (dvs lusernpellets uppblötta i mycket vatten blev betydligt bättre, blev inte klistrigt som pelletsgröten. Det kraftfoder som var bäst för min häst var hel havre. Kornen gled lättare ur fickorna och packade inte sig.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 862
Senast: Fille
·
Hästvård Går igenom alla tänkbara orsaker till varför min 19-åriga ponny får gaskolik lite då och då, men blir inte riktigt klok (och inte vet...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 860
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Atletix