Foderexperter se hit! Korn?

Sv: Foderexperter se hit! Korn?

det jag har hört (från vet. i 2:a hand) är att korn = komat å att h*n aldrig skulle utfodra en häst med det.
FÖR ATT: korn tar mer energi från hästen än vad den ger...
det är ju därför folk ger det till hästar som inte "tål" havre...
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

?????
Varför blir de då lättare feta på korn?
De skulle ju med den teorin i stället magra av.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Mitt hetlevrade sto har gått på korn de sista 2 åren, innan så hoppade på bakben och gjorde luftsprång, betedde sig alldeles galet. Jag ger henne (Quarter på 147 cm) 2 kg korn samt 1 kg Musli/dag Hon är fortfarande het men samarbetsvillig samt att hon lägger ut väldigt fint av kornet (hals, rygg m.m.) Morgongivan blandas med betfor då det bara är korn, kvällsmaten serveras torrt (musli+korn).
Funkar super! Ingen kolik eller förstoppning.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Jag har inte hört att korn kan vara farligt.
Det verkar vara precis som vanligt spannmål. (Bara inte ge för mycket!)

Sen är det enda jag vet att korn ger man hästar som har svårt att komma upp i hull.


:)
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Vi kokar kornet innan min häst får det...:)
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Det gör vi med. (kokar)
Jag har alltid lärt mej att inte ge mer än 50% korn, dvs av totala kraftfodermängden (ger i o f s betydligt mindre, ca ½kg kokt, kanske) Korn skulle i för stora mängder fresta på bla njurarna? Nu har jag aldrig gett så mycket, men jag läser ju här att folk ger mer. Är det ok?

Har gett mer till tex hästar som behövt komma upp i hull men som sagt aldrig mer än 50/50 (korn/havre tex)

De flesta jag känner som ger korn har hört samma som jag, dvs inte för mycket korn.

Vill gärna ha svar av de kunniga här HH eller PL tex.
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Du har fått svar av PL i inlägg 4,10 och 14. Läs dem en gång till och återkom om vad som fortf är oklart. HH
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Nej det var inte svar alls på ang 50/50 som rek samt vad gäller njurarna vilket var min fråga. Står inget om just detta:confused:
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Nej det finns inget faktaunderlag till 50/50 rekomendationen.
Att korn skulle vara farligt för njurarna är en myt. Men visst kan man tänka sig en njurskada vid en kraftfoderförgiftning med en toxinemi men detta gäller spannmål överhuvudtaget.
PL
 
Sv: Foderexperter se hit! Korn?

Har fodrat min häst med korn som enda spannmålsgiva tillsammans med betfor i snart sju år. Som mest har hon legat på 2.5kg korn per dag. Har inte sett några som helst problem med gallor, kolik, magproblem, tröghet i ridning osv osv. Ser korn som ett lysande alternativ när havre inte funkar och helfoder inte lever upp till sitt namn och pris.
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Hur är det med majs som foder till hästar? Funkar det, är det bra? Och nu menar jag processad majs såklart, annars går det ju inte att...
2
Svar
24
· Visningar
10 727
Senast: Lewis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp