Sv: Foderbyte

jag byter på ett par tre dagar. upplever sällan att de får problem med magen. standardt funkade bra på mina tjockisar, de fick t o m lite mer än rek giva utan att bli feta.

men när jag flyttade tillbaka till lund var det lite krångel att få tag på fodret. de två stora djuraffärerna här påstår båda att det inte är ett särskilt bra foder eftersom det ska innehålla allt för få näringsämnen? de kan ta hem det om man tjatar men undviker det helst. jag ville ändå ha ett svenskt foder så det fick robur och det funkar än så länge bra.

En liten tanke. Om hundarna blev förstoppade så är det kanske inte konstigt om de blev "tjocka" över ryggen. Tarmarna måste ju varit fulla och sånt syns såklart. Synd att du inte gick över på lightvarianten (Mild) innan du förkastade fodret.

Men visst är det så att alla foder inte passar alla hundar. Oavsett hur bra kvalieten än är.

Nja det var knappast tarmarna som var full så att de såg tjocka ut. Fett dallrar över revbenen och hela hunden blir tyngre. Mildvarianten var heller inget alternativ eftersom att det också innehåller mycket energi. Jag skulle tvärtom säga att kan man trycka i hunden massor av energi, utan att de lägger på sig så är det något fel... Det fungerar som för människor, 1 kalori in, 1 kalori ut... Det har heller inte fungerat på mina kompisars hundar, utan de har också blivt tjocka och de har också gått tillbaka till ett mindre energitätt foder för att hålla vikten. För mig är det inget magiskt med det.

Behöver man ge hunden något speciellt tillskott när man ger den Standardt? Laxolja eller likande?

Nu har jag gett henne Standardt sen i lördags, med det gamla fodret, och hon har inte visat några tecken på att må dåligt av det.
Är det då dags att sluta med det gamla, eller ska jag ge det i ett par dagar till ändå?

Dock har hon börjat bli lite kinkig med att kissa på morgonen, men det kanske beror på att det är så kallt? Hon har gjort så lite då och då nu när snön är så hård.

Vi tränade på tävlingsnivå inom tre olika klasser (och tävlade också) och var väldigt aktiva i övrigt. Det är rätt så pigga damer jag har.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 731
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar