CA

Trådstartare
Har nu fått hem en påse Standardt Normal då jag läste och läste för att komma fram till ett foder som var bra. Och vad jag förstått så är Standardt ett bra foder?

Men nu till bytet, hur länge ska man fodra med det gamla fodret tills hunden är van vid det nya?
Jag har hört allt från 14 dagar till 6 månader.
Vilket är bäst?

Sv: Foderbyte

Jag personligen byter rakt av vid foderbyten. Inga problem för mina hundar, men om man har en hund med känslig mage så bör man ju vänja in hunden på det nya fodret succesivt under 2-3 veckors tid.

Jag brukar köra 5 dagar. Byter ut en större och större del under de dagarna.

Okej, då kan jag skippa att ge Standardt med hennes gamla foder, och bara ge det då?

Beror ju på om hon är van foderbyten eller har känslig mage?
Risken finns ju alltid att hon kan tänkas bli lös i magen om hon är känslig i magen.

Nej, det fodret hon hade innan, Nutra Nuggets Perf. har hon gått på länge, och det har inte varit något problem förutom att hon gck upp i vikt av det, och tillslut så, eftersom att jag fick ge så lite av det för att hon skulle gå ner, då var hon så hungrig och då fick jag tipset om Standardt.

Det hoppas jag blir sista foderbytet om hon funkar på det.

Så van vid foderbyten är hon inte.
Men hon har inte så känslig mage heller.
Men jag ska nog blanda med det gamla åtminstone ett par dagar och se för säkerhets skull.

Här gärna av dig om hur du upplever det med (över)vikten och Standardt, nu har jag hört från flera olika håll att det är bra för hundar som går upp i vikt. Jag har själv gett det, men det är så faslig tmycket fett i maten så till slut gick mina hundar på ingen mat alls, alt. blev jättetjocka då. Ingen annan som testat som jag har pratat med har heller upplevt att hundarna skulle kunna äta mer av den maten. Men eftersom att "alla" säger så, så antar jag att det måste fungera på vissa hundar??

Så dina hundar gick upp av Standardt?
Vilken använde du? Jag har "Normal".

Nu är det ju inte bara fodret som gör en hund tjock eller smal! Motion är minst lika viktigt i sammanhanget...

De åt normal. När de fick knappt 6 dl per dag så sa ju magen stopp på dem, för då fanns det inget att skita ut = förstoppning. Men breda över ryggen blev de.

Hm..är det flera hundar som reagerat så på Standardt eller bara dina?
Blir lite orolig över att jag köpt ett foder som kanske inte är bra bara för det:S

Alla hundar fungerar ju mer eller mindre olika. Men det skulle vara intressant att veta hur det går.

Jag har lärt mig att det tar 14 dagar innan hunden fullt ut tillgodogör sig det nya fodret, dvs innan kroppen tar upp näringen helt och hållet. Det är däför man bör göra en succesiv övergång, inte för att hunden nödvändigtvis skulle blir dålig i magen av en snabb övergång till det nya fodret. Men att hunden får mindre näring under några veckor märker man normalt inte mycket av skulle jag tro. Är väl bland högpresterande hundar så som jakthundar som det inte är lämpligt att byta foder precis innan jakten för då är det viktigt att hunden fullt ut tillgodogör sig fodret.

Jag håller just på och byter foder, försöker sprida foderbytet över ca 14 dagar. Börjar med att ge 1/3 av nya och 2/3 av gamla fodret, sedan 50/50 och slutligen 1/3 av gamla och 2/3 av nya fodret.

Javisst. Jag kan ju ge en uppdatering om ett par veckor om hur det ser ut:)

Din metod verkar väldigt bra och förnuftig. Tror att jag ska göra enligt den. För att ta det säkra före det osäkra och inte behöva riskera att hunden blir dålig.

Jag har Standardt extra till min hund och han håller sig i bra hull med det, att han får "extra" beror mycket på att han behöver det där extra proteinet & fettet då han aldrig skulle slänga i sig maten, äter bara precis så mkt han behöver när det passar honom, en kula i taget...

Så fort vi flyttar och har plats med en egen "hundfrys" så blir det färskfoder. Men Standardt är enligt mig ett mkt bra foder spec om hunden är känslig mot spannmål (som min är).

När det gäller foderbyten så skulle jag nog göra varianten som Garpen beskriver, men förmodligen korta ner det till en vecka. Men samtidigt ge hunden en lugnare period under bytet. Det utifrån min egen hund.

Standardt har rekommenderat att man byter ut 1 dl av det gamla fodret mot 1 dl Standardt/vecka.
Tror detta är viktigast om man gett ett spanmålsfoder innan.
Dock är det aldrig dumt att låta bytet ta tid.
Har du kvar av det gamla, så är det ju onödigt att inte använda det.

Kroppen behöver 6-8 veckor för att anpassa sig till ett nytt foder.
Samma tid som man bör ge ett tillskott innan man kan se full effekt.
Visst kan effekter visa sig tidigare, men det är den tid det lär ta innan kroppen ställt om sig helt.

Att många hundar har lättare att hålla bra vikt med Standardt beror nog på att det inte innegåller vegetabiliskt protein.
Min hund förblev tjock av lightfoder som innehöll vete & majs t ex.

Hoppas ni ska bli nöjda med foderbytet!

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 731
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 812
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar