L

link

Hej!

Blandar maten själv till min häst idag men ar tänkt att byta till ett färdigfoder, mest för enkelhetens skull. Var på granngården häromdagen och tittade lite. Tänkte att kraft grund skulle vara något för min häst. Rekomendationerna var:

lätt arbete: 1-3 kg
normalt arbete: 2-4 kg.

Vad är lätt arbete och vad är normalt? Min rids 6-7 dagar i veckan. Mest uteridning ca en timme i varierade gångarter, men mest skritt. Åker och tränar ca 2 ggr i månaden.

Hon är en relativt grovt byggd d-ponny, 9 år. Lättfödd.

Nu äter hon:
Morgon:
2 kg ensilage
2,5 dl korn/havre kross
0,5 dl betfor (mätt innan blötläggning)
1 dl soja
mineraler + en slatt olja

Middag:
2 kg ensilage

Kväll:
2 kg hö
2,5 dl korn/havre kross
0,5 dl betfor (mätt innan blötläggning)
1 dl soja
mineraler

Hur mycket kan vara lagom till henne? Kom gärna med förslag.
Finns det någon på granngården som är foderkunnig som man kan tala med?

MVH :bow:
 
Sv: Foderbyte

Hej hej!
Om du har analysvärden på ditt grovfoder finns många på forumet som kan hjälpa dig att räkna på en "riktig" foderstat till din häst. Har du ingen foderanalys får man försöka titta på den nuvarande foderstaten och hur den fungerar.

Jag skulle vilja börja med att protestera mot benämningen "normalt" arbete! Om vi kallar det för medelhårt arbete istället, så luras man inte att tro att det inte är "normalt" att inte träna ofta. Jag skulle säga att det låter som din häst utför lätt arbete, men eftersom olika individer kräver olika mycket är det inget man ska stirra sig blind på när man tittar på foderstaten.

Hur är din häst i hull idag? Tittar man på foderstaten äter den inte särskilt mycket av varken kraft- eller grovfoder. Att byta 5 dl spannmål mot flera kilo Krafft tror jag att du själv förstår inte skulle funka så bra...
 
Sv: Foderbyte

Har du en höanalys? Hur mycket är en "slatt"?

Det är svårt att säga vad som passar in utan att ha värdena på höet. Det bästa annars är att räkna ut hur mycket näring korn/havrekross, soja och olja ger och ersätta det med en mängd grund som motsvarar de värdena, om hästen verkar må bra på nuvarande foderstat.

De tillskottsfoder du ger nu ger alltså ca 7 MJ och 65 g smrp, vilket motsvarar ca 650 g Krafft Grund, med undantag för att du tappar en liten aning protein. Du får även mer kalcium med Grund. Om det är bra eller dåligt vet man inte utan höanalys... ;)
 
Sv: Foderbyte

Hej!

Såg att jag skrivit fel korn/havre mängd. Ger henne 3,5 dl ,inte 2,5.

Hon är precis lagom i hullet idag och jag tyckr hon funkar jättebra på nuvarande foderstat. Har tyvärr ingen analys på varken hö eller ensilage.

Ger henne knappt en matsked olja skulle jag tro.

Ok så ger jag henne 650 g krafft grund så motsvarar det samma som det kraftfoder hon får idag? 650 g per dag?

Kanske en dum fråga men blötlägger man sådant foder?

Tack för hjälpen! MVH :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Foderbyte

Hej!

Såg att jag skrivit fel korn/havre mängd. Ger henne 3,5 dl ,inte 2,5.

Hon är precis lagom i hullet idag och jag tyckr hon funkar jättebra på nuvarande foderstat. Har tyvärr ingen analys på varken hö eller ensilage.

Ger henne knappt en matsked olja skulle jag tro.

Ok så ger jag henne 650 g krafft grund så motsvarar det samma som det kraftfoder hon får idag? 650 g per dag?

Kanske en dum fråga men blötlägger man sådant foder?

Tack för hjälpen! MVH :bump:
 
Sv: Foderbyte

Jag har faktiskt inte orkat kolla vad det är för värden i Krafft - men principen är att du försöker byta lika mkt energi och protein i den nuvarande foderstaten mot energi och protein i Krafft.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 401
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp