irma

Trådstartare
Vi håller på att gå över till hösilage och jag märker på min häst att han har blivit väldigt seg. Finns det någon som har liknande erfarenheter?
 
Har du analys? Det kan vara så att hästen får i sig mindre MJ.

mvh Jessica
 
Ja, jag har analys och har fått hjälp här på Buke med den. Men jag hade ingen analys på höet, så det kan ju vara möjligt. Hästen verkar väldigt hungrig (äter snabbt) så därför ger jag halm som tugg terapi. Det är ju inte kul med en häst som slukar maten och sen ser ut som om han inte fått nåt mat alls! Å andra sidan har han lite mage och jag vill inte att den ska bli större.
 
Hur är ensilaget? Blött? Löst pressat? Rundbal/fyrkant?
Litar du på analysen? Kanske kan du ge havre (om du inte redan gör det), det brukar ge lite "kick" i hästen?
 
Verkar som om din häst får för lite energi. Jag tittade på tråden där du fick hjälp och jag var med och räknade där.

I den gamla foderstaten med hö fick din häst ca 100 MJ, i de nya foderstaterna är det bara runt 90 MJ.

Vilken foderstat valde du att använda?

Hur mycket hösilage tror du pållen kan äta?

Var försiktig med att fodra med för mycket halm, det stökar till kvoterna.

mvh Jessica
 
Jag har inte kommit igång med någon ny foderstat, utan håller på med tillvänjningen. Jag är iofs nästan uppe i silagekvoten, 12 kg. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom jag gärna vill ge betfor oxå. Har fått ett tips av en annan som föreslog 12 kg silage, 1 hg soja, 2 kg havre och 0.5 dl betfor. Verkar det vettigt? Hur mkt halm kan man ge? Just nu ger jag alltså (nästan, fyller på med lite hö) 12 kg silage, 2,5 kg havre och 0,75 dl betfor (torrt) och kanske 0.5 kg halm.
 
Silaget har ett ts på 56 och jag ger 2, 5 kg havre som jag tänkte minska ner på. Det är rundbalar. Jag tyckte det verkade så positivt att byta till silage, men nu med facit i handen, med en slö häst som jämt är hungrig verkar det inte var någon hit. Fast man måste väl ta med omställningen i bilden förstås. Det kanske rätar till sig efter några veckor. Jag kanske introducerade silaget för snabbt? Knappt tre veckor tog det, men då har avföringen bara varit lite lösare med inte mkt.
 
Ett halvt kg halm gör ju inget. :smirk: Jag trodde det handlade om mer.

Ett förslag på foderstat

14 kg hösilage
1 kg lucern (hack och/eller pellets)
1,5 havre
150 gr soja
200 gr vetekli
200 gr betfor
50 gr miner vit
+ en skvätt vitaminer och selen (ex Chevinal plus)

MJ 100,9
Smrp/MJ 6,14
Ca/P 1,65
Ca/Mg 3,3

Tycker du hästen fortfarande är slö så lägg till lite havre.

mvh Jessica
 
Tryck på med mer hösilage om det inte är av dålig kvalitet. 12 kg med 56% ts motsvarar ungefär 8 kg hö, du kan lätt ge mer om han äter upp. Är det bara magen som växer fattas nog protein, 6 i kvot (riksrekommendation) blir lite snålt ibland och kräver muskelbyggande ridning för att ge snygga ryggar... Verkar det fräscht (lukt) är det absolut ingen fara, Luktar det skumt kan det vara en långsam eller otilräcklig ensilering som gett ett sämre foder. Det kan också ha legat länge på slag och blivit lite unket innan det pressats? Det är säkert inte farligt, men kan störa hästen lite. Det är svårt att göra ett perfekt hösilage, och lätt att göra ett som inte är det!
 
Hur mycket silage vill du ge? Jag tror att det går att öka ytterliga om du vill.

Exempel:

16 kg hösilage
1 kg lucern
300 gr soja
300 gr vetekli
200 gr betfor
50 gr miner vit
ev vitaminer

MJ 100,5
Smrp/MJ 6,05
Ca/P 1,82
Ca/Mg 3,39

Eller:

15 kg hösilage
1 kg lucern
0,5 kg havre
300 gr soja
300 gr vetekli
300 gr betfor
50 gr miner vit
ev vitaminer

MJ 99,87
Smrp/MJ 6,21
Ca/P 1,75
Ca/Mg 3,34

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 627
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
455
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Pegasus63
·
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp