Kivina

Trådstartare
Över hur lång tid ska man fasa över hunden på nytt foder?

Jag har bytt foder på min 5½ månaders valp av olika anledningar och just nu byter jag ut 25% till det nya fodret. Vi är inne på dag 3 och jag har inte sett några reaktioner på avföring eller annat. Hur fort kan jag öka på mängden av det nya fodret? Jag funderade på att prova gå upp på 50% av nya fodret efter 4 dagar, sen 75% efter ytterligare 4 dagar och därefter gå över helt till nya fodret. Låter det vettigt?

Självklart håller jag koll på mage osv, den lär väl visa om jag går för fort fram, men jag vill inte stressa i onödan.

Sv: Foderbyte

Oj. Du är duktig du.

På min förra hund så fick han det som erbjöds för dagen. Ibland det ena märket hundfoder, ibland det andra. Ibland kattmat.

Nu på äldre dagar äter han nästan enbart hemlagad mat som familjen äter och husmanskost är ju ganska varierande ;)

Han var aldrig risig i kistan. Så länge man motionerar hundar ordentligt så brukar magen ordna upp sig. Om dom nu inte av naturen är känsliga?
Mitt ex hade en schäfermix som knappt kunde äta annat än ris och vit fisk utan att få sprutdiarre, stackarn...

Det är lugnt, beror ju på hur hunden är med magen med :) Min stora får jag ha ganska lång övergång, eftersom han lätt blir dålig, som du gör nu ungefär. :) den lilla kan jag i princip byta från dag till dag :)

Sen beror det lite på hur lika/olika fodrerna är med . :)

Pma gärna vad du byter till/från, om du inte vil lskriva ut det. :)

Men va? Menar ni att jag är mesig i foderbytet? :p
Hon är egentligen inte så speciellt känslig i magen, men eftersom det är första gången jag byter foder på henne så vill jag ta det säkra före det osäkra.

Jaja, jag går över på att byta ut hälften idag då, så får jag se hur hon reagerar. Magen är i bra form än så länge, och den kräsna lilla damen vill faktiskt äta nu för tiden (sen får vi väl se hur det blir med det framöver..).

På en del hundar har jag kunnat byta rakt av, andra har jag fått fasa över på nytt men det har jag då aldrig hållt på med längre än en vecka tror jag.

Det brukar vara lättare att byta till ett mindre kraftigt eller likvärdigt foder än att byta till ett kraftigare.

Jag har aldrig haft någon hund som visat "magproblem", så jag har bytt från den ena dagen till den andra, även på en 5 månaders valp.

Det där är väldigt olika beroende på hund, men också vilka foder man byter mellan. När jag bytte från RC till eukanuba gjorde jag det på 3 dagar. Sen när jag svängde om mellan eukanuba och standardt lät jag bytet ta 3 månader eftersom det är så olika foder.

Valpen som jag fick hem i våras bytte jag foder på samma dag som han kom. Skitfodret från uppfödaren åkte i soptunnan och jag slängde över honom på standardt direkt :)

*kl och svarar alla*

Jag får väl sluta mesa då :p Jag ska mata slut på det som finns kvar av det gamla fodret och sen får hon gå över helt på att äta det nya fodret.

Tack för alla svar!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 116
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 712
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka